2015-04-28, 21:17
Medlem
"Hatet" är en konstruktion som härör från lokalpatriotismen som i sin tur kommer från önskan av att känna tillhörighet till en mindre grupp. Jämför gärna med fotbollsfans som ju hatar alla som inte håller på deras lag. Gemenskapskänslan uppstår på fotbollsplan när man hejar på samma lag. Där är det bara detta gemensamma intresse som gäller. Bättre än allsång, då man inte behöver vara så disciplinerad.
Citera
2015-04-28, 21:58
Medlem
akehodells avatar
Om du läser den första meningen i din trådstart så har du redan en stor del av förklaringen till att så många i Sverige är trötta på dryga Stockholmare.
Citera
2015-04-28, 22:10
Medlem
Tvärtom. Det är stockholmare som ska hata på andra anser jag, speciellt norrlänningar. Att folk gör vice-versa är kanske bara rent enkelt "vi hatar tillbaka" eftersom stockholmare ska hata så mycket.
Citera
2015-04-28, 23:54
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
På landsorten runt om i Sverige tycks detta vara ett mycket utbrett fenomen. Att systematiskt dissa, förlöjliga och klanka ner på Stockholm och Stockholmare. Det är "jävla 08r" och "Stockholsmbögar" hit och dit. Stockholmare utmålas som något att skratta åt, förakta och inte ta på allvar.

...

Det verkar vara så typiskt svenskt att förakta sitt lands huvudstad. Kan inte komma på något annat land där samma fenomen existerar. Inte en chans i världshistorien att italienarna skulle dissa Rom, fransmännen förakta Paris eller holländarna hata Amsterdam.

Fel,fel fel.

Norditalienarna skulle nog helst kapa av Italien vid floden Po. Det som finns söder därom föraktar man. Paris står inte högt i kurs i exempelvis Provence. Hatet mellan Rotterdam och Amsterdam är monumentalt. Där är det inte på skämt .Det är blodigt allvar.
Citera
2015-04-29, 02:31
Medlem
Sockerpillers avatar
Håller med inlägget ovan. Jobbade i Frankrike för några år sedan och som jag förstod det så har inte fransmän i allmänhet mycket till övers för parisborna. Det är nog ett mer eller mindre globalt fenomen att "hata" den som uppträder som om den vore finare och viktigare än en själv.

Nu är det ju inte så att alla stockholmare/parisbor/AIK-supporters, högljutt deklarerar att de minsann är bättre än alla andra. Men det är ju de som gör så som märks, vilket bjuder in till slutsatsen att allihopa är dryga.
Citera
2015-04-30, 13:41
Medlem
NanaSangres avatar
Det är för att vi är ett samhälle som industraliserats och urrbaniserats väldigt sent, Stockholmare är fortfarande malliga och bönder är fortfarande avis. Det där lär väl släppa om ca 70 år.
Citera
2015-05-03, 03:22
Medlem
LagomLats avatar
Om du sett ALLA snygga och smarta skolkamrater flytta till stockholm, så är det klart att du blir lite bitter.

Och att danskar skulle göra skillnad på skåningar och stockholmare är rent önsketänkande, dom tycker lika illa om alla svenskar.

LL
Citera
2015-05-03, 03:35
Medlem
Många delar av Sverige är inte ekonomiskt hållbara. Om de inte fått "u-landsstöd" från Stockholm hade de sett ut som svältande afrikanska byar.

Ofta lyckas lantisarna förtränga detta, men när de hör ordet Stockholm, då blir det som en påminnelse om hur lite de har att tillföra och att allt de äger är allmosor. Det är en obehaglig tanke, så för att skydda sig från den bygger man upp ett hat mot Stockholm. Då kan man ersätta känslan av att vara helt värdelös med hat.

När någon lantis säger att den hatar Stockholm, blir jag därför som stockholmare inte arg. Jag känner bara ledsamhet och medlidande; det är sorgligt att alla inte kan vara lika bra som jag.
Citera
2015-05-03, 03:44
Medlem
mainstreaminfluents avatar
Något jag tycker är konstigt är att Stockholm är känt för sin otrevliga mentalitet, att det är värdelöst att röra sig i Stockholm ute bland folk. Har hört väldigt många från många olika städer och orter vara av den åsikten. Jag har upplevt tvärtom, vill man ut och träffa trevligt folk är Stockholms nattliv verkligen det rätta. Men jag tycks ganska ensam om den uppfattningen. Stockholmare är hemska, säger alla andra, de är kalla och reserverade. Medan jag mer tänker dem som öppna, sociala och trevliga.
Citera
2015-05-03, 17:24
Medlem
Det är visserligen en aning provocerande när man ser diverse bönder snacka skit om Stockholm och tror att alla är brats och bögar såkallade "fjollor".

Men tyvärr ligger det en del sanning i dessa påståenden. Stockholm är fyllt med homosexuella och dessa hyllas ständigt i medier. Vilket kanske gör att bönderna får för sig att alla är veka och homosexuella i Storstaden.
Citera
2015-05-03, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
På landsorten runt om ... Stockholmare utmålas som något att skratta åt, förakta och inte ta på allvar.

... Skåningarna som utstrålar det mest inavlande, imbecilla bonnahat gentemot sitt lands huvudstad som jag nånsin bevittnat. Och helt obegripligt dessutom.

Vad har Stockholmarna gjort för att förtjäna sådant förakt? Ingenting mig veterligen. Det är bara imbecill ankdammsmentalitet och idioti som ligger bakom detta fenomen.
Man kan ju sluta kalla resten av landet för landsort. Men även att kalla befolkningen där för diverse nedvärderande och förolämpande ord.

Det är bara ett tips!
Citera
2015-05-03, 21:38
Medlem
Amors avatar
Stockholm består ju till stor del av karriärsstrebers och individualister från övriga Sverige. Lyckade människor som gör karriär, men inte är särskilt trevliga och omtyckta i sina småorter.

Därav den politiska och kulturella ängsligheten som vi ser hos stockholmare, massor av människor som vill vara rätt och lyckade. Givetvis är det ganska osympatisk. Hipster-kulturen och den politiska korrektheten har sitt centrum i Stockholm.

Enligt min mening finns det bara en stad som är värre, det är Umeå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in