Citat:
Ursprungligen postat av
BurkaTurka
Jag och min exsambo tog ett lån tillsammans och köpte bil, löste diverse småkrediter osv (exempelvis på HM där hon handlat en massa kläder). Sammanlagt var det lånet på 220.000kr. När vi separerade för 4 år sedan slutade hon helt betala på lånet och sen dess är det jag som betalat allt. Är less på den här skiten nu och har skickat in halva skulden till kronofogden så att dom får kräva henne på skulden. Hon bestred skulden och sa att hon aldrig använt några av pengarna från lånet. Nästa steg är att ta detta upp till tingsrätten. Så jag tänkte bara kolla om det är någon som vet hur detta fungerar.
1. Om vi kommer till tingsrätten, hur kommer processen se ut. Behövs advokater?
2. Vad för slags "bevis" kommer behövas? Hur ska hon bevisa att hon aldrig använt några pengar (fast det har hon ju). Och hur ska jag i så fall bevisa att hon faktiskt har använt pengarna? Eller går rätten bara på att vi faktiskt tagit lånet tillsammans?
3. Hur blir det med rättegångskosntaderna. Vem betalar dom? Var för sig eller den som förlorar?
1. Ja, det kan nog behövas. Jag rekommenderar att du anlitar en redan nu för att sätta sig in och samla bevis.
2. Det finns några viktiga punkter på bevissidan. En är - vem har bilen nu? Hur länge har personen nyttjat den (gärna specifikt med datum från sms-konversationer, mail, verkstadsbesök och dylikt som kan bekräfta det ena eller andra). Den andra, som hjälper dig, är att begära uttag från HM:s kundregister (hennes personnummer) som bevisar att din fru haft krediter där och att ni använt delar av lånet för att betala av dessa (kontoutdrag osv). Du måste helt enkelt kunna bevisa att saker gått till enligt din utsago, annars är det bara ord mot ord och vi vet vilken makt vita kvinnor har i soc- och dylika instansers frågor.
3. Rättegångskostnaderna blir nog värre för den som förlorar i och med skadestånd, men du betalar själv din rättegångskostnad och din advokat.