2015-04-28, 08:49
Bannlyst
hej, tänkte göra rent grafikkortet från damm senare idag men har en fråga innan jag börjar.

Om jag kopplar loss kortet från datorn, kan jag då öppna kortet, lossa kåpan på det för att lättare rengöra? Eller blir det krångel med kylpasta då? Har nämligen ingen kylpasta hemma därför jag frågar.

Mvh
Citera
2015-04-28, 08:57
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Du behöver inte monterar av grafikkortet för detta ändamål. Blås rent med tryckluft.
Citera
2015-04-28, 09:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Du behöver inte monterar av grafikkortet för detta ändamål. Blås rent med tryckluft.

Är det bara att blåsa i fläkten på kortet då? Blir det riktigt rent? Har nämligen börjat få otroligt höga tempraturer...
Citera
2015-04-28, 09:20
Medlem
.Strix0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mekarn92
Är det bara att blåsa i fläkten på kortet då? Blir det riktigt rent? Har nämligen börjat få otroligt höga tempraturer...

Stoppa in en liten bomulls-topps i fläkten först, om kortet kör med ett sådant. Har du för starkt tryck på blåsten så kan fläkten snurra snabbare än kullagren är gjorda för och då kan det pajja ordentligt.
Citera
2015-04-28, 09:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av .Strix0r
Stoppa in en liten bomulls-topps i fläkten först, om kortet kör med ett sådant. Har du för starkt tryck på blåsten så kan fläkten snurra snabbare än kullagren är gjorda för och då kan det pajja ordentligt.

Det ska jag göra. Men om nu kylflänsarna är fullbommade med damm, kan jag ta loss översta kåpan på kortet för att sedan rengöra flänsarna? Tror nämligen problemet ligger där. Men har aldrig gjort det innan, därför jag undrar hur det ser ut under, med kylpasta osv.

Tack för snabba svar.
Citera
2015-04-28, 09:48
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mekarn92
Det ska jag göra. Men om nu kylflänsarna är fullbommade med damm, kan jag ta loss översta kåpan på kortet för att sedan rengöra flänsarna? Tror nämligen problemet ligger där. Men har aldrig gjort det innan, därför jag undrar hur det ser ut under, med kylpasta osv.

Tack för snabba svar.

Blås rent fläkthusen samt nätagget med tryckluft. Blås mycket försiktigt runt om komponenterna. Rikta inte strålen direkt mot någon komponent eller kondensatör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in