2015-04-28, 02:44
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solares
Jag är en av dem som påstår att tur och otur inte existerar. Det jag menar med det är att det inte existerar som en fast punkt för man kan tänka bort det. Som ett exempel så existerar inte otur i min värld, jag har ALDRIG otur, aldrig någonsin. Men jag möter ändå samma motgångar som många andra gör. Man kan själv befria sig från det och aldrig mer uppleva det.

Är det inte otur om du bryter benet precis innan en avgörande tennismatch? Eller tur om din vassa motståndare har en taskig armbåge?
Citera
2015-04-28, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av esant
Fast rent statistiskt borde väl några vinna oftare än andra, så de är antagligen några av dem. Sen vet man ju inte hur många lotter de köper i veckan kanske?

Ja men det är ändå lite smått komiskt att några få människor kan inkassera vinst efter vinst efter vinst i livets lotteri, medan de flesta andra aldrig har någon tur, trots exakt samma förutsättningar.

Min mor har väl spelat Bingolotto mer eller mindre varje vecka sen det började på 90-talet. Sen om "de återkommande högvinst-vinnarna" gjort det, det vet i fan.
Citera
2015-04-28, 02:59
Medlem
Citat:
Är det inte otur om du bryter benet precis innan en avgörande tennismatch? Eller tur om din vassa motståndare har en taskig armbåge?
Nej, det är sånt som händer. Jag lägger inget värde i det på sättet, åtminstone inte när det kommer till otur. Sen vet man ju inte, jag kanske duckade min död genom att bryta benet.
Citera
2015-04-28, 03:01
Medlem
Citat:

Beror väl på. Om en person innan en tennismatch exempelvis bergsklättrar, kör vårdslöst i trafiken eller kör störtlopp, då kan jag tycka det är lite självförvållat. Personen har trots allt försatt sig i situationer där risken för skada är avsevärt mycket större.
Citera
2015-04-28, 03:04
Medlem
esants avatar
Citat:
Nej, det är sånt som händer. Jag lägger inget värde i det på sättet, åtminstone inte när det kommer till otur.

Jag menar att man kan kalla det otur för att du antagligen inte kunde rå för att det hände just då istället för en annan gång. Att det handlade inte om din talang eller så utan skedde pga av sammanträffande som låg utom din makt. Ibland kan ju sådan tur/otur få stora konsekvenser.

Citat:
Sen vet man ju inte, jag kanske duckade min död genom att bryta benet.

Jo det var vad jag också menade i ett par inlägg ovan. Att "oturen" kanske råkar skydda en från något ännu värre ibland.
Citera
2015-04-28, 03:07
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
Beror väl på. Om en person innan en tennismatch exempelvis bergsklättrar, kör vårdslöst i trafiken eller kör störtlopp, då kan jag tycka det är lite självförvållat. Personen har trots allt försatt sig i situationer där risken för skada är avsevärt mycket större.

Jo men det är inte sådana situationer jag syftade på, då vore det förstås inte ren otur. Tänkte mer att någon kanske råkade springa in i dig så du ramlade t ex. Befann dig på fel plats vid fel tidpunkt helt enkelt.
Citera
2015-04-28, 03:10
Medlem
maceruss avatar
Citat:
Jag är en av dem som påstår att tur och otur inte existerar. Det jag menar med det är att det inte existerar som en fast punkt för man kan tänka bort det. Som ett exempel så existerar inte otur i min värld, jag har ALDRIG otur, aldrig någonsin. Men jag möter ändå samma motgångar som många andra gör. Man kan själv befria sig från det och aldrig mer uppleva det.
Du förklarar inte direkt varför du inte anser att tur inte existerar. Du skildrar snarare hur du har anpassat ett kognitiv mönster där du förnekar existensen av tur -- utan direkt belägg för detta. Jag har redan givit en definition på tur:
Om du påstår att tur ej existerar, så måste du bevisa att dessa händelser inte händer. Men dessa saker händer... Jag har redan givit ett exempel: Du har tur i och med att du ex. inte föddes som som en slav i antika grekland. Du har ingen kontroll över detta. Därmed otur.
Senast redigerad av macerus 2015-04-28 kl. 03:16.
Citera
2015-04-28, 03:11
Medlem
esants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
Ja men det är ändå lite smått komiskt att några få människor kan inkassera vinst efter vinst efter vinst i livets lotteri, medan de flesta andra aldrig har någon tur, trots exakt samma förutsättningar.

Min mor har väl spelat Bingolotto mer eller mindre varje vecka sen det började på 90-talet. Sen om "de återkommande högvinst-vinnarna" gjort det, det vet i fan.

Ja de är väl att betrakta som att ha hamnat väldigt bra till i normalfördelningen just för lotto, men har kanske inte samma tur i alla andra sammanhang.
Citera
2015-04-28, 03:15
Medlem
Citat:
Jag menar att man kan kalla det otur för att du antagligen inte kunde rå för att det hände just då istället för en annan gång. Att det handlade inte om din talang eller så utan skedde pga av sammanträffande som låg utom din makt. Ibland kan ju sådan tur/otur få stora konsekvenser.
Ja man kan kalla det otur, men jag föredrar att inte göra det.

Jag försöker se det lite större också. Jag försöker se större delar istället för små enskilda. En förlust är inte en förlust eller otur för jag vann tre gånger förra året. Ett brutet ben är inte otur för turen att äga ben överlappar hela händelsen och gör den obetydlig.
Citat:
Ursprungligen postat av macerus
Om du påstår att tur ej existerar, så måste du bevisa att dessa händelser inte händer. Men dessa saker händer... Jag har redan givit ett exempel: Du har tur i och med att du ex. inte föddes som som en slav i antika grekland. Du har ingen kontroll över detta. Därmed otur.
Det handlar inte om händelserna, det är tolkningen av händelserna som bestämmer om det är tur, otur, eller inget alls.
Senast redigerad av Solares 2015-04-28 kl. 03:18.
Citera
2015-04-28, 03:19
Medlem
testpilotens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomtensfarfar
Hej.
Jag tror inte att någon föds med tur eller otur, men däremot utsätts man för olika mycket positiva och negativa faktorer som man inte kan påverka - dvs tur. Anledningen till att jag skapade denna tråd är att jag mår dåligt av en sak jag gått och tänkt på det sista och jag hoppas ni kan hjälpa mig.

Innan jag går in på själva frågan så kan det vara bra att veta att jag tror på ett universellt medvetande, och därmed tror jag att man kommer leva för evigt; vill inte gå in för djupt på ämnet för det är inte det tråden handlar om.

Som ni kanske gissat så är jag en av dom som har mindre tur än jämfört med de flesta andra, men det kan lika gärna vända imorgon så jag tror inte att jag är "cursed". Att jag inte har haft lika mycket tur som andra i livet kan jag leva med, men jag går och tänker i banorna att det finns en risk att jag kommer ha mycket otur även i följande liv, och livet efter det, i all evighet.

Ponera att det som jag påstår ovan - att medvetandet är universellt - är sant, och att man på så sätt kommer leva ett oändligt antal liv, kan jag då förvänta mig att jag med tiden kommer ha haft ungefär lika mycket tur som otur genom alla liv?

TL;DR

Om man singlar en slant ett näst intill oändligt antal gånger (tänk er 1Y^1Y), kan man med säkerhet säga att man kommer få ungefär lika många krona som klave?

ja det jämnar ut sig, i längden kommer alla att ha lagom mycket tur, varken mer eller mindre.
Citera
2015-04-28, 09:45
Medlem
Som den första personen sa i tråden.

Tänker du att du får otur så får du otur. Läs om attraktionslagen.

Förenklat går lagen att förklara med att allt du tänker på kommer till dig. Du blir helt enkelt vad du tänker. Många förklarar det med att man ska se sig själv som en stor magnet. Den drar till sig det du går runt och tänker på. En skrämmande tanke då vi tänker en del negativa tankar, men fantastisk tanke när du lär dig att bemästra den här kraften.

Varje tanke, en frekvens

Allt levande på jorden och all materia har en alldeles egen frekvens. Det gäller allt från den lilla molekylen till de stora planeterna. Alla organ har sin frekvens och när vi människor möter andra människor, så utbyter vi frekvenser med varandra. Ligger vi på samma frekvens, så trivs vi extra bra tillsammans med varandra. Sen finns det människor som ligger på helt andra frekvenser och då har vi mycket svårare att förstå och nå varandra. Samma sak gäller våra tankar. Positiva tankar ligger på en frekvens och då drar du till dig samma frekvens. Har du däremot många negativa tankar, så ligger de på en annan frekvens som attraherar mindre bra saker.
Citera
2015-04-28, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomtensfarfar
Hej.
Jag tror inte att någon föds med tur eller otur, men däremot utsätts man för olika mycket positiva och negativa faktorer som man inte kan påverka - dvs tur. Anledningen till att jag skapade denna tråd är att jag mår dåligt av en sak jag gått och tänkt på det sista och jag hoppas ni kan hjälpa mig.

Innan jag går in på själva frågan så kan det vara bra att veta att jag tror på ett universellt medvetande, och därmed tror jag att man kommer leva för evigt; vill inte gå in för djupt på ämnet för det är inte det tråden handlar om.

Som ni kanske gissat så är jag en av dom som har mindre tur än jämfört med de flesta andra, men det kan lika gärna vända imorgon så jag tror inte att jag är "cursed". Att jag inte har haft lika mycket tur som andra i livet kan jag leva med, men jag går och tänker i banorna att det finns en risk att jag kommer ha mycket otur även i följande liv, och livet efter det, i all evighet.

Ponera att det som jag påstår ovan - att medvetandet är universellt - är sant, och att man på så sätt kommer leva ett oändligt antal liv, kan jag då förvänta mig att jag med tiden kommer ha haft ungefär lika mycket tur som otur genom alla liv?

TL;DR

Om man singlar en slant ett näst intill oändligt antal gånger (tänk er 1Y^1Y), kan man med säkerhet säga att man kommer få ungefär lika många krona som klave?

Ja.
Men det beror ju också på vad du menar med "ungefär" om du tex "bara" singlar slant en biljon gånger och det då skulle bli krona en miljon fler gånger än klave alltså 500.001.000.000. vs 499.999.000.000 så är det ju procentuellt sett ändå väldigt nära 50/50.

Och om man skulle kunna singla slant oändligt många gånger så pekar ju allt på att det då skulle bli 50/50 som matematiken säger (och man skulle ju då också kunna tänka sig att det ibland även skulle kunna bli krona (eller klave) flera miljoner gånger i rad, men det är en annan sak)

PS. Det vore lättare att svara på ditt inlägg om du beskriver och ger exempel på när/hur du har otur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in