2005-10-11, 13:37
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Spirou_
Expressen och AB förmedlar en stor mängd nyhet. En del skit men en hel del bra material.

Nej.
Citera
2005-10-11, 13:56
  #26
Medlem
Spliff:
Enkelt och helt rätt, spirou kunde inte säga bara rent skit då hans chef råkar vara chefredaktör för skitblaskan.

Varför skall mina skattepengar gå till onödig skit istället för något folkbildande. Censur i all ära men information staten köper brukar kallas propaganda. Vaför inte ta prenumerationen och köpa lite barnböcker istället?
Citera
2005-10-11, 17:10
  #27
Medlem
Varnims avatar
Så länge de nu inte heller har spärrat Aftonbladet.se och expressen.se på bibliotekets datorer som är tillgängliga för allmänheten så skulle det vara ett rätt lamt försök till censur.
Citera
2005-10-11, 18:02
  #28
Medlem
jaha jovissts avatar
Det är ju roligt att biblioteken prioriterar kvalitet framför underhållning.
Jag ser inte att det är Bibliotekens uppgift att tillhandahålla gratis-exemplar av underhållningstidningarna Aftonbladet och Expressen till de som är för snåla att betala själva. Hade det gällt en nyhetstidning hade det förstås varit skandal, men "hänt i veckan" och en "ding ding värld", "aftonbladet", Expressen, kvällsposten och vad dom heter bör kanske inte skattefinansieras.
Citera
2005-10-11, 19:10
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Räserfläns69
Spliff:
Enkelt och helt rätt, spirou kunde inte säga bara rent skit då hans chef råkar vara chefredaktör för skitblaskan.

Varför skall mina skattepengar gå till onödig skit istället för något folkbildande. Censur i all ära men information staten köper brukar kallas propaganda. Vaför inte ta prenumerationen och köpa lite barnböcker istället?

Höö Höö. Riktigt kul! Men hörru, du är inte först.
Citera
2005-10-11, 19:13
  #30
Medlem
Hur vet ni alla att tidningarna bara innehåller skit? Ni läser ju dom aldrig.
Ni levererar så jälva mycket skitsnack och har noll koll på journalistik förutom Lindor, plasttuttar och annat skvaller.
Citera
2005-10-11, 19:21
  #31
Medlem
apanola IIs avatar
AB och Expressen är inte alls borta....

..från biblioteket, dom finns kvar i sin nätupplaga som går att nå via bibliotekets datorer, det är papperstidningen som dom ansvariga tog bort.
Citera
2005-10-11, 19:25
  #32
Medlem
Om vi kollar vilka tidskrifter som finns på våra statliga bibliotek så har vi höjdare som:

* Afghanistan-nytt (Yeah.. Nu kan du betala skatt för att läsa en importerad tidning som bara 5% av befolkningen förstår)
* Bamse (vi har åtminstone 5-6 i tråden som läser denna)
* Bosanska posta (serbokroatiska och norska, vilken kombo!)
* Der Spiegel (den _tyska_ versionen av aftonbladet)
* Djurens rätt med djurfront
* Expo
* Goal (finkultur var det va?)
* Gräv-scoop (kultuuuuur)
* Hiv-aktuellt (går snart samman med lilla aktuellt)
* ICA-kuriren (Jajjemen. Klart nyttigare än aftonbladet!)
* SCC-nytt: medlemstidning för Smålands Country Club (den tidningen! den behövs verkligen!)
* Svensk golf
* Träbiten

Hit går din skatt (eller nåja.. ni flesta går väl på soss.. )

Hur orkar man fan då gnälla om Aftonbladet? Ni jublar att slippa betala skatt för våra två största dagstidningar på ett bibliotek (där informationsökning är tämligen den viktigaste aspekten), men betalar gärna skatt för denna skit? Smak-censur när den är som bäst

Edit:
Vimmerby bibliotek användes som exempel då de varit duktiga att tillhandahålla en lista över tidsskrifter.
Citera
2005-10-11, 21:08
  #33
Medlem
jaha jovissts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaMiffo

Hur orkar man fan då gnälla om Aftonbladet? Ni jublar att slippa betala skatt för våra två största dagstidningar på ett bibliotek (där informationsökning är tämligen den viktigaste aspekten), men betalar gärna skatt för denna skit? Smak-censur när den är som bäst
Du har givetvis en poäng, men låt nu oss gotta oss i att Aftonpressen förnedras på det här gruvliga viset, de jämställs med porrtidningarna i seriositet och smakfullhet då de nekas biblioteket, för det är ju också en närmast pornografisk exploatering av kuriositeter och tragedier som fläks ut på mittupslag i färg.
Kvällspressens bild av världen är ju inte mindre skev än porrtidningarnas bild av kvinnor så jag tycker det är förtröstansfullt att nu kvällspressen kanske börjar sin resa till den skräphög där den hör hemma.
Citera
2005-10-11, 21:13
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaha jovisst
Du har givetvis en poäng, men låt nu oss gotta oss i att Aftonpressen förnedras på det här gruvliga viset, de jämställs med porrtidningarna i seriositet och smakfullhet då de nekas biblioteket, för det är ju också en närmast pornografisk exploatering av kuriositeter och tragedier som fläks ut på mittupslag i färg.

Det njuter jag givetvis av - som alla normala människor. Men naturligtvis hade hoppats på att förnedringen skulle ske i ett helt annat sammanhang och inte på bekostnad av något som, för mig, liknar statlig smak-censur.
Citera
2005-10-11, 23:40
  #35
Medlem
På biblioteket i V Frölunda kan man hitta tidskriften contra, högerparanoikernas och rättshaveristernas egna lekstuga. Säga vad man vill, men det är svårt att beskylla personalen för vänstervridning där.
Citera
2005-10-11, 23:47
  #36
Medlem
M2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaMiffo
Om vi kollar vilka tidskrifter som finns på våra statliga bibliotek så har vi höjdare som:

* Afghanistan-nytt (Yeah.. Nu kan du betala skatt för att läsa en importerad tidning som bara 5% av befolkningen förstår)
* Bamse (vi har åtminstone 5-6 i tråden som läser denna)
* Bosanska posta (serbokroatiska och norska, vilken kombo!)
* Der Spiegel (den _tyska_ versionen av aftonbladet)
* Djurens rätt med djurfront
* Expo
* Goal (finkultur var det va?)
* Gräv-scoop (kultuuuuur)
* Hiv-aktuellt (går snart samman med lilla aktuellt)
* ICA-kuriren (Jajjemen. Klart nyttigare än aftonbladet!)
* SCC-nytt: medlemstidning för Smålands Country Club (den tidningen! den behövs verkligen!)
* Svensk golf
* Träbiten

Hit går din skatt (eller nåja.. ni flesta går väl på soss.. )

Hur orkar man fan då gnälla om Aftonbladet? Ni jublar att slippa betala skatt för våra två största dagstidningar på ett bibliotek (där informationsökning är tämligen den viktigaste aspekten), men betalar gärna skatt för denna skit? Smak-censur när den är som bäst

Edit:
Vimmerby bibliotek användes som exempel då de varit duktiga att tillhandahålla en lista över tidsskrifter.
Bra research, MM.



`Krossa socialistisk censur och smakpoliser´
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in