2005-10-08, 20:28
Medlem
Detta torde vara årets mest glädjande och positiva nyhet, visar att samhället inte helt har förfallit ännu: http://www.svt.se/texttv/128.html

Citat:
Kvällstidningar Biblioteket i Lysekil
slänger ut Expressen och Aftonbladet
av omtanke om låntagarna. -Gränsen är
nådd. I de här tidningarna slår inte
ett krigsutbrott ut ett sprucket
silikonbröst, säger chefen Inger
Sterneskog till Bohuslänningen.

Denna kvinnan bör få samtliga kulturpriser, årets bragdmedalj och nobels fredspris.
Citera
2005-10-08, 20:39
Medlem
M2ks avatar
Det specifika fallet finns redan i en tråd, på Censur & Yttrandefrihet.
http://forum.flashback.info/scandinavia/showthread.php?p=3006629
Citera
2005-10-08, 21:18
Medlem
Oj, så dumt jag hade inte tittat där men jag borde väl listat ut att det snarare skulle hamna i den avdelningen här på FB än denna

Jaja, nån moderator eller så får väl avgöra vad som ska göras me denna tråden då.
Citera
2005-10-08, 22:09
Medlem
embiass avatar
HALLELUJA det var bland det roligaste jag nånsin har läst
Citera
2005-10-09, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av embias
HALLELUJA det var bland det roligaste jag nånsin har läst

Instämmer. Måntro de maktfullkomliga journalisterna känner sig kränkta när inte alla är imponerade av deras siliconhistorier
Citera
2005-10-09, 22:24
Medlem
Nja.. Att det är skittidningar är väl ingen fråga om.. Men det är väl inte upp till biblioteket att uppfostra oss?

Vad är nästa steg? Bort med drog-litteratur? Ta bort böcker som beskriver kommunismen negativt? Ta bort böcker om jude-förintelsen? Homosexualitet?

Neru.. Bra tanke, men censur är alltid fel...
Citera
2005-10-10, 04:50
Medlem
mr.arnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaMiffo
Nja.. Att det är skittidningar är väl ingen fråga om.. Men det är väl inte upp till biblioteket att uppfostra oss?

Vad är nästa steg? Bort med drog-litteratur? Ta bort böcker som beskriver kommunismen negativt? Ta bort böcker om jude-förintelsen? Homosexualitet?

Neru.. Bra tanke, men censur är alltid fel...
Mycket bra initiativ av Lysekil bibliotek *applåderar högt*
Sedan tycker jag dina jämförelser haltar lite, att ta bort böcker om t ex kommunism och nazism är självklart dåligt eftersom de behandlar viktiga historiska händelser. Att allmänheten risker att inte lära sig om kommunism och nazism är någonting dåligt. Men vari ligger det dåliga att de inte har tillgång till Expressen och Aftonhoran?
Citera
2005-10-10, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr.arne
Mycket bra initiativ av Lysekil bibliotek *applåderar högt*
Sedan tycker jag dina jämförelser haltar lite, att ta bort böcker om t ex kommunism och nazism är självklart dåligt eftersom de behandlar viktiga historiska händelser. Att allmänheten risker att inte lära sig om kommunism och nazism är någonting dåligt. Men vari ligger det dåliga att de inte har tillgång till Expressen och Aftonhoran?

Jag kan aldrig se statlig censur som något positivt. Dessutom är det ju en smakfråga. Det är inte upp till ett statligt bibliotek att avgöra vilken konst/litteratur som skall få slå ut annan litteratur. Helt förjävligt..

Naturligtvis kan man studera Aftonbladet ur en rent journalistisk synvinkel. Man kan diskutera tidningen och se dess brister. Man skall kunna hitta en viss notis som inte finns i någon annan tidning. Dessa möjligheter försvinner.

Precis som nazism, aids och kommunism så är Aftonbladet dåligt, men jag vill ha tillgången och valet att studera ämnet.
Citera
2005-10-10, 12:21
Medlem
Aftonbladet och Expressen är inte litteratur eller ens nyhetsmedia, det är enbart strunt och snusk. Det bör bortsorteras på samma grunder som man sorterar bort porrtidningar från biblioteken. Biblioteken köper nämligen inte in porrtidningar men jag har aldrig hört att det skulle innebära censur?

Sen är det ju inte heller censur eftersom biblioteken får själva välja vad dom vill köpa in, den som vill ha slask är helt fri att gå och köpa detta någon annanstans.

En annan sak som fascinerar mig är att samtliga liberaler här i forumet helt plötsligt blir jätteintresserade av att spendera skattepengar vilket ju bibliotekets kassa består utav, vanligtvis så vill liberaler tvärtom enbart skära i statens utgifter. Det förbryllar men jag förmodar att största möjliga spridning av smuts som AB och därmed utökat fördärvande av god moral och anständighet i den ständigt angripna och förtvinande svenska folksjälen är högre prioriterat hos liberaler än att spara skattepengar?
Citera
2005-10-10, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belzebubb
Aftonbladet och Expressen är inte litteratur eller ens nyhetsmedia, det är enbart strunt och snusk. Det bör bortsorteras på samma grunder som man sorterar bort porrtidningar från biblioteken. Biblioteken köper nämligen inte in porrtidningar men jag har aldrig hört att det skulle innebära censur?

Sen är det ju inte heller censur eftersom biblioteken får själva välja vad dom vill köpa in, den som vill ha slask är helt fri att gå och köpa detta någon annanstans.

En annan sak som fascinerar mig är att samtliga liberaler här i forumet helt plötsligt blir jätteintresserade av att spendera skattepengar vilket ju bibliotekets kassa består utav, vanligtvis så vill liberaler tvärtom enbart skära i statens utgifter. Det förbryllar men jag förmodar att största möjliga spridning av smuts som AB och därmed utökat fördärvande av god moral och anständighet i den ständigt angripna och förtvinande svenska folksjälen är högre prioriterat hos liberaler än att spara skattepengar?

Nu är det ju inte hustler det gäller, utan två av våra mest lästa kvällstidningar.

Jag kan pröjsa ett par 100lappar för en prenumeration åt Lysekil, ifall det är skatten du oroar dig över..
Citera
2005-10-10, 12:59
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Jag kan aldrig se statlig censur som något positivt. Dessutom är det ju en smakfråga. Det är inte upp till ett statligt bibliotek att avgöra vilken konst/litteratur som skall få slå ut annan litteratur. Helt förjävligt..
Biblioteken har inte obegränsade resurser (inte ens de statliga biblioteken men i det här fallet rör det sig med stor sannolikhet om ett kommunalt bibliotek) och måste därmed begränsa utbudet. Att då prioritera bort skvallertidningar och "En Ding Ding värld"-publikationer framstår som fullt rimligt.
Citat:
Naturligtvis kan man studera Aftonbladet ur en rent journalistisk synvinkel. Man kan diskutera tidningen och se dess brister. Man skall kunna hitta en viss notis som inte finns i någon annan tidning. Dessa möjligheter försvinner.
Jag har hört att de kommunala biblioteken i Kiruna kommun inte håller sig med varken Lysekilsposten eller New York Times! Det är för jävligt!!! Hur skall kirunaborna klara sig utan de för dessa publikationer unika notiser!? Censuuuur!!!
Citat:
Precis som nazism, aids och kommunism så är Aftonbladet dåligt, men jag vill ha tillgången och valet att studera ämnet.
Ta då och köp skiten och sätt dig och läs den (så att du inte missar de unika notiserna) istället för att posta dumheter här,
Citera
2005-10-10, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig
Ta då och köp skiten och sätt dig och läs den (så att du inte missar de unika notiserna) istället för att posta dumheter här,

Hej, din lille tjockis.

Du har totalt missat det principiella med att inte censurera viss litteratur i ett statligt bibliotek. Speciellt om litteraturen är så välbekant för folket som aftonbladet och expressen. Censureringen sker även i detta fallet efter en högst personlig smak.

Du tillhör samma personer som inte vill låta SD hålla torgmöten eller ens låta packet annonsera på laglig väg. Censur är alltid fel. I alla former. Lite väl jävla roligt att du sitter på flashback av alla ställen och slåss för mer censur..

Bahh.. ZZZZ... Som att snacka med en 5åring..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in