2005-10-10, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belzebubb
Aftonbladet och Expressen är inte litteratur eller ens nyhetsmedia, det är enbart strunt och snusk. Det bör bortsorteras på samma grunder som man sorterar bort porrtidningar från biblioteken. Biblioteken köper nämligen inte in porrtidningar men jag har aldrig hört att det skulle innebära censur?
Man kan tycka vad man vill om dagstidningarna. Men att påstå det du gör visar på bred okunnighet.

Citat:
Sen är det ju inte heller censur eftersom biblioteken får själva välja vad dom vill köpa in, den som vill ha slask är helt fri att gå och köpa detta någon annanstans.

Är det inte rimligt att man ska kunna läsa dom två största dagstidningarna på ett bibliotek?

Citat:
En annan sak som fascinerar mig är att samtliga liberaler här i forumet helt plötsligt blir jätteintresserade av att spendera skattepengar vilket ju bibliotekets kassa består utav, vanligtvis så vill liberaler tvärtom enbart skära i statens utgifter. Det förbryllar men jag förmodar att största möjliga spridning av smuts som AB och därmed utökat fördärvande av god moral och anständighet i den ständigt angripna och förtvinande svenska folksjälen är högre prioriterat hos liberaler än att spara skattepengar?

"största möjliga spridning av smuts som AB och därmed utökat fördärvande av god moral och anständighet i den ständigt angripna och förtvinande svenska folksjälen "

Sådan lyrik finns endast att läsa på få sajter.
Citera
2005-10-10, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Spirou_
Man kan tycka vad man vill om dagstidningarna. Men att påstå det du gör visar på bred okunnighet.

Okej kan du utveckla det där lite? Stämmer det inte att dessa tidningars fokus ligger på snusk och skvaller? De har en liten del nyhetsrapportering men denna brukar alltid också vara väldigt oseriös. Tafflig, exploativ och vinklad.

Sluta kalla det för dagstidningar förresten det heter ju kvällstidningar. Dagstidningar finns i form av DN, GP, SVD osv. samt en hel drös mindre, lokala varianter. Alla dessa håller oerhört mycket högre kvalité. Eller mera korrekt, alla dessa håller någon form av kvalité överhuvudtaget jämfört med kvällspressen som helt saknar sådan.

Citat:
Är det inte rimligt att man ska kunna läsa dom två största dagstidningarna på ett bibliotek?

Nej försäljningssiffror har inget med saken att göra. Ett bibliotek är en "kulturinstitution" och där ska en viss standard och god smak hållas.

Citat:
"största möjliga spridning av smuts som AB och därmed utökat fördärvande av god moral och anständighet i den ständigt angripna och förtvinande svenska folksjälen "

Sådan lyrik finns endast att läsa på få sajter.

Japp och visst är det roligt?
För inte allt för längesedan kunde du läsa sånt i vanlig press också, t.o.m kvällspressen.
Citera
2005-10-10, 22:27
Medlem
Citat:
Okej kan du utveckla det där lite? Stämmer det inte att dessa tidningars fokus ligger på snusk och skvaller?

Nej försäljningssiffror har inget med saken att göra. Ett bibliotek är en "kulturinstitution" och där ska en viss standard och god smak hållas.

http://aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,703489,00.html

Citera
2005-10-10, 23:24
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaMiffo
Du har totalt missat det principiella med att inte censurera viss litteratur i ett statligt bibliotek.
Nejdå. Om du läser innantill i mitt tidigare inlägg ser du att det är fråga om prioriteringar. Bibliotek på små orter kan inte ha allt som trycks i hela världen och att då sortera bort meningslöst skräp som ändå är lättillgängligt för alla framstår som fullt rimligt.

Vidare är skvallertidningar inte litteratur och biblioteket inte statligt. Du tror väl inte att det aktuella tilltaget faktiskt är ett försök att medvetet censurera viss litteratur och på så sätt hålla den hemlig för medborgarna?
Citat:
Speciellt om litteraturen är så välbekant för folket som aftonbladet och expressen. Censureringen sker även i detta fallet efter en högst personlig smak.
Det är inte fråga om censur utan om att inte slösa begränsade resurser.
Citat:
Du tillhör samma personer som inte vill låta SD hålla torgmöten eller ens låta packet annonsera på laglig väg.
Du lägger synbarligen lögn och fantasi till ditt register. Inte så oväntat förstås.
Citat:
Bahh.. ZZZZ... Som att snacka med en 5åring..
Var det inte du som just försökte dig på den slagfärdiga förolämpningen "tjockis". Snacka om att snacka med en "5åring".
Citera
2005-10-10, 23:28
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Spirou_
Du får nog förlika dig med att kvällstidningarna numer inte betraktas som omistliga annat än för den skvaller och tramsintresserade.

Dessutom är just kvällsdrakarnas allmänna tillgänglighet snarare ett argument för att de inte behöver finnas på bibliotek. Särskilt inte som de vanligtvis inte innehåller något med direkt höjd.
Citera
2005-10-10, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig
Det är inte fråga om censur utan om att inte slösa begränsade resurser.

Men vännen, det står:
Biblioteket i Lysekil
slänger ut Expressen och Aftonbladet
av omtanke om låntagarna.

Det innebär helt enkelt att de avslutat prenumerationen för att de avgör vad lånetagarna bör läsa. Inte för att spara resurser.

Något annat du ville?
Citera
2005-10-11, 02:15
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Sluta kalla det för dagstidningar förresten det heter ju kvällstidningar. Dagstidningar finns i form av DN, GP, SVD osv. samt en hel drös mindre, lokala varianter.

DN & SvD kallas morgontidningar. En dagstidning är en tidning som utkommer dagligen eller minst 4 ggr i veckan, oavsett tidpunkt på dygnet. Alltså både DN, SvD, Aftonbladet & Expressen.
Citera
2005-10-11, 03:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
DN & SvD kallas morgontidningar. En dagstidning är en tidning som utkommer dagligen eller minst 4 ggr i veckan, oavsett tidpunkt på dygnet. Alltså både DN, SvD, Aftonbladet & Expressen.

Hoppsan, okej tack för upplysningen det visste inte jag. Jag trodde man bara skiljde på dagstidning och kvällstidning. Morgontidning trodde jag bara var ett uttryck som morgonkaffe eller nåt

Man lär så länge man lever. Men det låter ju logiskt med dagstidningar när det också finns veckotidningar och månadstidningar.
Citera
2005-10-11, 06:50
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Men vännen, det står:
Biblioteket i Lysekil
slänger ut Expressen och Aftonbladet
av omtanke om låntagarna.

Det innebär helt enkelt att de avslutat prenumerationen för att de avgör vad lånetagarna bör läsa. Inte för att spara resurser.
Tsk tsk tsk. Du borde -på tal om "5åring" om inte annat - prova att skaffa information från andra källor än Text-TV. Kanske från Expressens och Aftonbladets fantastiska notiser som du värnar så mycket om?

"De här tidningarna håller inte för kvaliteten och vi vill inte lägga skattepengar på dem. " Bibliotekschefen Inger Sterneskog enligt Bohusläningen.
Citat:
Något annat du ville?
Du kunde inte underhålla oss ett tag med en redogörelse för den statliga censurkonspiration du förefaller tycka dig ha detekterat?
Citera
2005-10-11, 06:57
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Inga mer personangrepp eller sandlåtementalitet i den här tråden, tack. Ytterligare tramserier kommer att raderas.

/moderator.
Citera
2005-10-11, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig
Du får nog förlika dig med att kvällstidningarna numer inte betraktas som omistliga annat än för den skvaller och tramsintresserade.

Dessutom är just kvällsdrakarnas allmänna tillgänglighet snarare ett argument för att de inte behöver finnas på bibliotek. Särskilt inte som de vanligtvis inte innehåller något med direkt höjd.

Du får nog förlika dig att klicken här inte är representativ för hela Sverige.
Expressen och AB förmedlar en stor mängd nyhet. En del skit men en hel del bra material.
Klart dom ska finnas tillgängliga för läsning på biblioteken.
Citera
2005-10-11, 12:24
Medlem
Varnims avatar
Frågan är väl snarare när något går mellan censur och annt något helt enkelt är dåligt gjort. Skulle jag skriva en bok om Hitler (som nämdes tidigare i tråden) skulle den heller inte finnas tillgänglig på biblioteket. Inte på grund av mina åsikter i den (vilka det nu skulle vara) utan helt enkelt på grund av att jag inte kan skriva en bok på vettigt sätt. Jag tycker mig se exakt samma sak här gällande Aftonbladet och Expressen.

Jag är säker på att de inte plockar bort tidningarna för att dölja de fasansfulla baksidorna av dokusåpor eller sillikonbröst utan för att Aftonbladet och Expressen producerar skräp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in