• 1
  • 2
2015-04-27, 13:44
Bannlyst
Hej

Min plan är att tigga ett oljefat för att använda som bränntunna. Tror ni att det är svårt att kapa den med en vanlig (klen) vinkelslip? Jag har lite dåliga erfarenheter av att kapa saker med vinkelslip. Jag brukar ofta sladda omkring, och så går det långsamt dessutom.

På nätet läste jag att man bäst gör det med en sticksåg, vilket jag ställer mig lite tveksam till?

Vad tror ni?
Citera
2015-04-27, 13:49
Medlem
Sticksåg funkar utmärkt. Se till att ha ett blad som är anpassat för ändamålet bara. Bladet ligger på knappt hundra spänn. Annars kan du ju använda en skärbrännare
Citera
2015-04-27, 13:51
Medlem
been there, done that...

Det är rätt tjock plåt du ska såga i så en vanlig sticksåg fixar man inga raka snitt med utan att ha övat.

Vad ska du bränna i det? Sopor eller koka soppa?
Hur ska du kapa det hade du tänkt? På längden eller på mitten eller bara bli av med locket?

Det är nog lättare att tigga en tunna utan lock om det passar ändamålet.
Citera
2015-04-27, 13:57
Medlem
Terugflitss avatar
En vanlig huggmejsel och hammare fungerar bra det med.
Citera
2015-04-27, 13:58
Medlem
IrriterandeApelsins avatar
Varför krångla till det? Vinkelslip av normal-stort utförande. Har kapat ett antal hundra oljefat med vinkelslip. Funkar skitbra!
Citera
2015-04-27, 13:58
Bannlyst
akta dej för brandfarliga ångor i det fatet , sätter du vinkelslipen i ett sådant fat kan det smälla med alverliga skador eller död
Citera
2015-04-27, 14:35
Bannlyst
Tack för svaren allesammans!

Som någon skrev, det kanske finns oljefat som redan från början har ett befintligt lock. Det blir vad jag kommer fråga om först.

Sedan har jag ju en vinkelslip och en sticksåg, så på något sätt borde jag ju kunna kapa det.

Det behöver ju inte vara ett 15-minuters jobb, utan att jag kanske delar upp jobbet på en vecka.
Citera
2015-04-27, 16:43
Medlem
Hej.jag skulle inte rekommendera sticksåg.dvs om du inte vill köra slut på den.om man inte

har hanterat sticksåg i plåt,så är det väldigt lätt att kröka pendel armen som bladet sitter i.

=kaputt maskin.skulle rekommendera tigersåg med rätt blad. fyll gärna tunnan halvfull med vatten

då står den även still och man behöver inte vara 2 pers

mvh jakan
Senast redigerad av jakan65 2015-04-27 kl. 16:46.
Citera
2015-04-27, 18:13
En kapmaskin och 1 mm kapskiva gör att det går som smort.Biltemas 1mm kapskiva för rostfritt funkar fint.
Citera
2015-04-28, 10:42
Moderator
VitKallas avatar
Hobby --> Bostad, hem och trädgård
/Moderator
Citera
2015-04-28, 13:21
Medlem
Hej.mitt tips angående tigersåg. berodde på att jag trodde kanten-pressningen skulle vara kvar.

ungeför som man öppnar en konservburk

annars är ju vinkelkapen det enklaste.

mvh jakan
Citera
2015-04-28, 14:44
Medlem
Terugflitss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakan65
Hej.mitt tips angående tigersåg. berodde på att jag trodde kanten-pressningen skulle vara kvar.

ungeför som man öppnar en konservburk

annars är ju vinkelkapen det enklaste.

mvh jakan
Det ska den också, annars blir fatet rangligt och lätt att skära sej på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in