• 1
  • 2
2015-04-27, 02:08
Medlem
Är rädd för att det här kan bli årets virrigaste inlägg! Ber om ursäkt isf, ska försöka få ihop allt trors att jag har svårt att hitta ord mm.

Bakgrund.
Kvinna ~30år
Står just nu på 300mg lyrica, 240mg citodon om dagen
Slutade i onsdags (4 dagar sedan) ct från 1250mg tramadol om dagen

Har till och från gått på tramadol i ca 15 år nu men känner att det får vara nog nu! Senast blev det 4 månader och kom upp i 1250mg-1500mg tramadol om dagen. Slutar inte för att jag vill utan för att jag känner att jag inte har råd med dom doserna jag kommit upp i. Har slutat ct flera gånger tidigare och alltid haft ett rent helvete i flera veckor! (Har aldrig tidigare ätit andra preparat när jag slutat förutom imovane för att få sova på nätterna)
Den här gången hade jag planerat att trappa ner sakta och hade lagt undan 160 tabletter att trappa ner på. Dessvärre tog dom sakta men säkert slut ("räcker nog att trappa ner på 140st... 100st... 60st.." Osv) När det misslyckades och jag insåg att jag skulle få sluta ct så väntade jag mig ett helvete som tidigare gånger!! Första dagen gick utan problem (vilket den oftast gjort tidigare gånger med), andra dagen väntade jag mig att vakna med "influensa", dödslängtan och myrkrypningar men även dag två gick bra, konstigt nog mådde jag bättre än jag gjort på tramadolen!! Så har det fortsatt dag tre och fyra! Känner mig nästan full och allt känns roligt och jag hittar på små projekt både här och där. Känns som jag varit i dvala och sakta vaknat till liv! Känner lukter och ser saker jag aldrig tänkt på förr, som att hela världen fått mer färg!! Låter skitflummigt säkert men jag kan inte beskriva det på annat vis haha Det enda negativa jag kan komma på är väl att jag känner mig totalflummig och tappar ord, precis som en lätt fylla.
Nu undrar jag varför at:n lyser med sin frånvaro den här gången? Beror det på lyrican eller citodonen? Borde jag vänta mig att må skit om ett par dagar när jag får slut på citodon?
Har inte ätit lyrica tidigare utan tramadolen. Kan det vara den som får mig att känna den här upprymdheten?
Har jag lyckats slippa undan helvetet som jag väntade mig eller är det bara någon sorts fördröjning?
Någon som har en vettig förklaring på det här?
Citera
2015-04-27, 02:32
Medlem
GonerStoners avatar
Har du ätit lyrica länge?
Hur ofta tar du citodon?
Citera
2015-04-27, 03:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GonerStoner
Har du ätit lyrica länge?
Hur ofta tar du citodon?

Rätt ny här så jag hoppas att jag gör rätt som svara så här?

Började med lyrica någon gång i januari om jag inte minns helt fel. Började med 100mg morgon och kväll och har ökat upp till 250mg morgon och kväll. Skulle tro att jag legat på den här dosen sedan början av mars eller så.
Måste skrivit helt tokigt i texten innan (har dessutom inte en aning om hur man ändrar om det ens går). Ligger på en dygnsdos på 500mg lyrica uppdelat på 2 och inget annat!! Inte lätt när tankarna snurrar och siffror hit och dit.

Tar 2 tabletter citodon på morgonen och 6 tabletter på kvällen.
Citera
2015-04-27, 04:22
Bannlyst
Att känna sig flummig, tappa ord m.m är en vanlig biverkning av lyrica. Du behöver inte vara orolig för att vara utan kodein så länge du har lyrica, det är den som maskerar at'n på tramadolet.

Men måste du äta den, det är ju en medicin med betyligt fler biverkningar och en riktigt långdragen och helvetisk abstinens.
Citera
2015-04-27, 05:47
Medlem
Sänk lyrican till 400 om dagen, alltså 200 åt gången. Sen fortsätter du sådär i ca 3-4 veckor så att tramadol avtändningen går bort. Sedan trappar du ner lyrican ordentligt och slutar.
Citera
2015-04-27, 07:12
Medlem
Lyrica är en skitbra medicin mot just tramadolabstinans, även andra opiater och oider. Som några sagt så är det den som tar bort abstinensen och som gör att du känner dig småfull (tappar ord etc).

Med det sagt så ska du även vara försiktig med lyrica då den är ännu värre att sluta med än många andra tyngre opiat/oider. Tar dock flera månader att bygga upp tolerans och få ett helvete utav det.

Försök inta Lyrica så kort tid som möjligt och så lite som möjligt så bör du klara det bra.
Citera
2015-04-27, 09:23
Medlem
Tackar för alla svar.

Kanske ska tillägga att lyrica och citodon är på recept och i dos som satts av läkare. Tramadolen började med recept i ett par veckor sedan har jag fortsatt och ökat succesivt själv till dosen jag ligger på nu.

Då ska jag nog ta och dra ner lyrican till 200mg x 2 så att jag slipper gå runt och känna mig småfull hela tiden. Då kan jag passa på att hamstra lite på den samtidigt med, brukar passa på att göra det när jag går av en medicin, man vet ju aldrig när man kan ha behov av ett välfyllt hemma-apotek haha
Kan det vara så att lyrican och tramadolen på något vis "motarbetat" varann? Tänkte eftersom jag inte alls märkt av dom här biverkningarna under tiden jag ätit tramadol?
Har fått rejäla sömnproblem med vilket jag misstänker beror på lyrican, kan det stämma? Har tyvärr väldigt lätt att få sömnen störd och hoppas kunna komma ur det utan att ta till imovane den här gången. Tips på det?
Citera
2015-04-27, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zissi
Tackar för alla svar.

Kanske ska tillägga att lyrica och citodon är på recept och i dos som satts av läkare. Tramadolen började med recept i ett par veckor sedan har jag fortsatt och ökat succesivt själv till dosen jag ligger på nu.

Då ska jag nog ta och dra ner lyrican till 200mg x 2 så att jag slipper gå runt och känna mig småfull hela tiden. Då kan jag passa på att hamstra lite på den samtidigt med, brukar passa på att göra det när jag går av en medicin, man vet ju aldrig när man kan ha behov av ett välfyllt hemma-apotek haha
Kan det vara så att lyrican och tramadolen på något vis "motarbetat" varann? Tänkte eftersom jag inte alls märkt av dom här biverkningarna under tiden jag ätit tramadol?
Har fått rejäla sömnproblem med vilket jag misstänker beror på lyrican, kan det stämma? Har tyvärr väldigt lätt att få sömnen störd och hoppas kunna komma ur det utan att ta till imovane den här gången. Tips på det?

Citodon och Lyrica boostar varandra också vilket ökar chansen att slippa abstinensen från tramadol.

Det är nog tramadolen som ställer till med sömnen, brukar vara vanligt. Lyrica påverkar Gaba-a receptorern framförallt, likt alkohol och andra bensodiazepiner vilket gör dig oftast trött istället så du lättare somnar.

Om du helt vill bli drogfri så är mitt förslag att först trappa ned Citodon under 2-3 veckor (om du inte behöver den). Annars byter du bara drog mot drog då Citodon och Tramadol är nästan i samma klass i styrka. Sen trappar du ur Lyrica lite snabbt. (än en gång om du inte behöver den) Men tro mig då jag själv har upplevt det. Lyrica är inte roligt när man väl får abstinens på det. Oxycontin / norm är nästan lättare att trappa ned jämfört med det, Men alla är ju olika och påverkas kanske annorlunda, men många tycker så.
Senast redigerad av Dicevy 2015-04-27 kl. 10:07.
Citera
2015-04-27, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dicevy
Citodon och Lyrica boostar varandra också vilket ökar chansen att slippa abstinensen från tramadol.

Det är nog tramadolen som ställer till med sömnen, brukar vara vanligt. Lyrica påverkar Gaba-a receptorern framförallt, likt alkohol och andra bensodiazepiner vilket gör dig oftast trött istället så du lättare somnar.

Om du helt vill bli drogfri så är mitt förslag att först trappa ned Citodon under 2-3 veckor (om du inte behöver den). Annars byter du bara drog mot drog då Citodon och Tramadol är nästan i samma klass i styrka. Sen trappar du ur Lyrica lite snabbt. (än en gång om du inte behöver den) Men tro mig då jag själv har upplevt det. Lyrica är inte roligt när man väl får abstinens på det. Oxycontin / norm är nästan lättare att trappa ned jämfört med det, Men alla är ju olika och påverkas kanske annorlunda, men många tycker så.

Ahaa.. hade jag inge en aning om. Inte så påläst på nån av dom direkt

Har alltid sovit dåligt till och från. Har märkt av att jag sover en aning sämre på tramadol, däremot har jag kunnat sova bättre än vanligt när jag är på at. Har varit helt utan tramadol sen i onsdags. Känslan just nu ligger någonstanns mellan efedrin och amfetamin, alltså totalt hopplöst att försöka sova!

Har väl inte tänkt så långt som till drogfri än men har läst på flera ställen att lyrica inte alls ska vara rolig att sluta med! Känner väl att jag borde trappa ner och sluta med den med. I det syfte jag äter den gör den ingenting för mig MEN efter att ha varit deprimerad och haft ångest i 17 år har jag äntligen hittat något som får mig att må bättre!! Känner mig kluven som fan!
Citera
2015-04-28, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zissi
Ahaa.. hade jag inge en aning om. Inte så påläst på nån av dom direkt

Har alltid sovit dåligt till och från. Har märkt av att jag sover en aning sämre på tramadol, däremot har jag kunnat sova bättre än vanligt när jag är på at. Har varit helt utan tramadol sen i onsdags. Känslan just nu ligger någonstanns mellan efedrin och amfetamin, alltså totalt hopplöst att försöka sova!

Har väl inte tänkt så långt som till drogfri än men har läst på flera ställen att lyrica inte alls ska vara rolig att sluta med! Känner väl att jag borde trappa ner och sluta med den med. I det syfte jag äter den gör den ingenting för mig MEN efter att ha varit deprimerad och haft ångest i 17 år har jag äntligen hittat något som får mig att må bättre!! Känner mig kluven som fan!

Vet känslan när jag själv började med gabapentin (likt lyrica men svagare). Hade mått psykiskt dåligt hela tonåren till 20 årsåldern med hög grav ångest, panikattacker etc. Sen känslan när allting bara försvinner och man faktiskt mår väldigt bra / lycklig.

Det jag gjorde var att utnyttja det, förändra livet till det mer positiva under rusets gång. Socialfobi? Öva på att träffa folk och gör saker. Till slut kommer du må bra även utan. Min socialfobi är riktigt låg nu, sällan jag har ångest och ibland panikattacker (missbrukade inte heller, tog läkarens doser, ibland att man firade till det). Det är mitt tips i alla fall.
Citera
2015-04-29, 12:01
Bannlyst
Jag har läst att antiepileptikan Trileptal tar bort abstinensen från tramadol minst lika effektivt som Lyrica. Dessutom går den inte att berusa sig på och du får ingen helvetesavtändning. Kanske kan den mildra lyricaavtändningen med.

Kan vara svårt att få utskriven men verkar finnas på en del nätapotek.
Citat:
Ursprungligen postat av rofflez
Trileptal är suveränt för tramadolavtändning. Tar bort all abstinens, däremot kan du inte "flumma" på det.

Finns fallstudier på pubmed, om det skrivs ut i detta syfte vet jag ej. Garanterat ingen omöjlighet med en progressiv läkare dock om du föreslår det. Jag har använt det vid två tramadolavtändningar som följd av ett års , respektive två års missbruk, med fantastiskt resultat. Det tar bort alla abstinenssymptom, du mår till och med jävligt bra under tiden. Problemet är att du måste trappa ut trileptalen långsamt, för klipper du det rakt av kommer absen tillbaka full force.

Jag har provat vid metadonavtändning också, men med betydligt klenare resultat, dock hade jag vid tillfället väldigt få tabletter så jag fick dosera lågt, mycket möjligt att det funkat bättre om jag hade haft tillräckligt i mitt stash.
Citera
2015-04-30, 04:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dicevy
Vet känslan när jag själv började med gabapentin (likt lyrica men svagare). Hade mått psykiskt dåligt hela tonåren till 20 årsåldern med hög grav ångest, panikattacker etc. Sen känslan när allting bara försvinner och man faktiskt mår väldigt bra / lycklig.

Det jag gjorde var att utnyttja det, förändra livet till det mer positiva under rusets gång. Socialfobi? Öva på att träffa folk och gör saker. Till slut kommer du må bra även utan. Min socialfobi är riktigt låg nu, sällan jag har ångest och ibland panikattacker (missbrukade inte heller, tog läkarens doser, ibland att man firade till det). Det är mitt tips i alla fall.

Ja, det skulle nog kunna vara en bra idé
När det gäller det sociala har jag så långt tillbaka som jag kan minnas haft EXTREMA svårigheter! Sedan ångesten och allt som hör till kom har jag haft EN vän (förutom ett par pojkvänner) utanför familjen, vi hörs väl av sisådär 2-3 gånger om året kanske just nu. Så man kan ju lugnt säga att jag lever en aning isolerat! Nu när "livslusten" kommit tillbaka har jag funderar på att ta tag i det medan måendet håller i sig! Kan nog bli en rejäl utmaning att försöka skaffa sig vänner såhär efter 30 och som helt "nybörjare i ämnet". Kanske får ta och göra en helt ny tråd om det ämnet haha Det kanske redan finns?

En liten fundering, kanske redan frågat längre upp, men har som sagt en aning sviktande minne och tankar snurrandes åt alla håll. Började ju med lyrican i januari någon gång men har inte kännt varken bra eller dåliga effekter av den förrän förra veckan när jag la ner tramadolen. Motarbetade dom varann på något vis?

Var på läkarbesök idag. Han såg absolut ingen anledning att sluta med lyrican sålänge jag inte känner några jobbiga biverkningar, han vill istället fortsätta att höja dosen ännu mera. Maxdosen ligger väl på 600mg om dagen? Kommer toleransen att öka lika som på tramadol? Så att jag kommer att vara tvungen att fortsätta höja och höja för att inte börja må skit igen?

Har en annan lite OT fundering med. Finns det något sätt att se om någon skrivit i trådar som man skapat eller skrivit i? Har man många trådar blir det ju hur trassligt som helst att hålla reda på annars.
Försöker fortfarande hålla reda på hur allt funkar och vart allt ligger här så ni får ha tålamod utifall jag skulle missa svar eller svara själv någonstanns där det inte alls hör hemma!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in