2015-04-27, 00:58
Medlem
Potatis klassas väl av dom flesta som nyttig.. har ni tips på att äta den utan att bara köra kokt potatis, men samtidigt att den ska vara nyttig? *Lite tillsatt fett
Min tanke är att skiva och lägga i ugn med andra rotsaker, detta brukar bli bra men det blir lätt enformigt, någon som har andra tips? Steka är ju gott men potatis drar väl till sig ganska mycket fett.
Citera
2015-04-27, 01:04
Medlem
Marzzo97s avatar
Beror på vad din definition av nyttig är. Sumobrottares första prioritet för att gå upp i vikt snabbt är potatis. Men en måttlig mängd potatis, hur du än tillagar den, varelse med skal eller inte innehåller många bra ämnen för din kropp
Citera
2015-04-27, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marzzo97
Beror på vad din definition av nyttig är. Sumobrottares första prioritet för att gå upp i vikt snabbt är potatis. Men en måttlig mängd potatis, hur du än tillagar den, varelse med skal eller inte innehåller många bra ämnen för din kropp
Borde tänkt på att detta kommer upp, men jag tog skrev faktiskt "men samtidigt att den ska vara nyttig? *lite tillsatt fett" så jag menar helt enkelt att det ska vara lite kcal i det, inga gräddiga såser till eller så, mos blir ju t.ex heller inte så nyttigt då man gärna lastar i smör/grädde.
Så helt enkelt lite tillsatt fett, kokt potatis mättar ju väldigt bra men jag vill helst ha smör till det, det är oerhört torrt.. Slänga in det i ugnen funkar finfint och man behöver knappt något fett för det.
Citera
2015-04-27, 01:16
Medlem
Retmas avatar
gott att baka, gott till brunsås, ja man kan steka den i ugnen med bara nån matsked olja, lägg i en påse och masera in med kryddor så oljan fördelas jämt.
Citera
2015-04-27, 01:16
Medlem
elgecys avatar
Skär i klyftor och stek i olivolja (som är nyttigt), fruktansvärt gott! Utöver det kan du ju käka sötpotatis som är nyttigare än "vanlig" potatis. Rotfrukter (i ugn) är ju generellt ruskigt gott.
Citera
2015-04-27, 03:56
Medlem
christerys avatar
Ugnsbaka pottisen i mikron och servera med en nästan fettfri sås då.
Går säkert att göra nåt på filmjölk som gör det ärtbart.
Ät med skalet på, där sitter nyttigheterna åxå. Eller just under, men orka skala potatis.... Nänänänä
Citera
2015-04-27, 10:47
Medlem
Ibland gör jag riktigt gott mos/stomp med bara olivolja (späder konsistensen med vatten).

Låt potatisen vara oskalad så känns det nyttigare.

Variation fixar man dels med olika stor inblandning av endera: Morötter, Rödbeta, Jordärtskocka och även kålrot/"rotmos". Variera också propotionerna rejält nån gång "som överraskning".

Och dels förstås kryddning, jag vill ibland ha riktigt starkt med t.ex tabasco. Men variera också med Ingefära, Muskot, Rosmarin eller t.o.m Curry.

Men blanda inte ihop för många smaker - Potatis och en annan rot i taget samt en tongivande krydda, har blivit bäst för mig.
Citera
2015-04-27, 10:59
Medlem
rotfrukts avatar
Att använda fett i matlagning är inte onyttigt. Kroppen behöver fett. Så länge du inte friterar och låter potatisen bada i olja behöver du inte oroa dig för fettintaget.

Potatis kan man göra väldigt mycket med, enbart fantasin sätter stopp. För att hjälpa dig att sätta igång fantasin: raggmunkar, pommes, rösti, potatissallad stekpanna, ugn, kastrull.
Citera
2015-04-27, 11:00
Medlem
Råraka!

2 potatisar
1 msk olja
salt
peppar

Riv potatisen och pressa ut så mycket vatten/stärkelse som möjligt, lättast med en handduk eller saftsil men går att göra med händerna. Blanda i olja och salt och peppar.
Platta ut i stekpanna på medelhög värme. Stek till krispig och brun på bägge sidor.
Enormt gott till det mesta. Favoriten är som lätt lunch med creme fraische, hackad rödlök och röd eller svart kaviar/rom.
Citera
2015-04-27, 11:05
Medlem
Ratis avatar
Råstekt potatis. Ätes tillsammans med vitlökssmör och någon köttbit.
Och rotmos naturligtvis! Ersätter potatismoset alla dagar i veckan.
Senast redigerad av Rati 2015-04-27 kl. 11:26.
Citera
2015-04-27, 11:23
Medlem
chots avatar
Jag brukar klyfta tvättade men oskalad potatis tillsammans med andra rotfrukter såsom morötter och palsternackor. Jag gnider in dom i olivolja, saltar lätt och låter dom gå i ugnen tills dom är mjuka (45 minuter kanske.) Man behåller nyttigheterna och detta är också ett väldigt enkelt sätt att fixa till rotfrukter med potatis.
Citera
2015-04-29, 17:37
Medlem
pelviss avatar
Var har dePaul blivit av? Förr hade han kommit in här och bara radat upp tips efter tips.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in