Citat:
Ursprungligen postat av
LucceBacca
Jag gillar inte överraskningar, vill vara väl förberedd och påläst på relevanta fakta inför provet.
Hur är det med de online-prov man hittar på tex jägarförbundets hemsida, är de bra indikationer till att man klarar det faktiska provet? Relevanta prov med andra ord?
Merparten av teorin är trivial. På riktigt.
Det som ställer folk är normalt biologiaspekterna (och möjligen jaktlagstiftning kring fällor och åtlar, samt vapenklassning*).
Lär dig att via bild se skillnad på råbock/get; vildsvinsgalt/-sugga; älgtjur/-ko; dov-/kronvilt; orr-/tjäderhöbs grå-/sädgås samt kanadagås/vitkindad gås.
Utöver detta vad som är dykänder resp. simänder. Den lurigaste bildfrågan jag fick var att peka ut vilken av fyra bilder som var en brunand. Lite lurig fråga då bilderna var kniphona (brunt huvud ljust öga) och brunand (brunt huvud rött öga) med snarlika proportioner; samt storskrak (brunt huvud men väldigt olik profil) samt en fjärde, av mig, numer bortglömd art. Kan ha varit kricka (som inte går att förväxla med någon annan svensk fågel) eller möjligen vigg (som inte heller går att förväxla med ngt annat).
Finns dessutom det en vanligt uppdykande fråga om skillnaden mellan vettar (på vatten) och bulvaner (på land).
Jag tror det var en (1) av trettio-ish som blev underkänd när jag skrev teorin. Betydligt fler bommade harskyttet (och säker vapenhantering).
--
Ytterligare ett tips, vid avståndsbedömningen får examinatorn inte ställa ut mål mellan 20 och 32 meter. Så antingen är målet inom ett bekvämt hagelskott eller, typ, en halv fotbollsplan bort.
Lär dig identifiera vad som är inom 20 meter (ganska enkelt), och avstå från allt annat. Glöm dock inte bort att det kan finnas mål inom 20 meter som inte har adekvat kulfång. Och ja. Man blir underkänd om man konsekvent avstår...
--
*Trickfråga om en kombi i klass 3; den är lämplig vid bruk av trädskällare efter skogsfågel - inte efter fjällripa för stående hund. Vidare kommer frågor om vilka djur som får skjutas med klass 1 (duh!) och vilka kulor och hagel som får användas till rådjur.