2013-10-09, 01:09
Medlem
hanklennarts avatar
tog min examen på HUNT i sthlm en tredagars kurs . hade ingen erfarenhet innan .småläste boken lite på kvällar i två veckor innan kursen . Alla utom en klarade teorin på första försöket . va på skytte klubb en dag innan kursen och panga lite hagel och sköt på springande älgen några serier .
men får man bara ett hagelgevär som passar , med bra kindstöd osv och har en bra instruktör så är hagel skyttet relativt lätt iaf . det svåraste tyckte jag var stigen med säker vapenhantering och avståndsbedömning , även om jag vet när jag ska göra patron ur och att vapnet ska vara säkrat och hålla vapnet i ofarlig riktning så tyckte jag det var väldigt svårt av nån anledning men det gick ju bra iaf.
så jag tyckte det var mycket lättare än vad jag trodde , men visst man kan ju inte komma små bakis och sitta å gäspa på kursen , men har man bara läst innan och inte är helt inavlad och gärna skjutit nån gång innan så fixar man det.

Citera
2013-10-09, 01:42
Medlem
Det är precis tillräckligt svårt för att de som inte skall ha jägarexamen inte heller skall klara av det. Har man ett intresse i jakten i sig och är motiverad så är det inga problem.
Citera
2013-11-04, 11:17
Medlem
Jag gillar inte överraskningar, vill vara väl förberedd och påläst på relevanta fakta inför provet.

Hur är det med de online-prov man hittar på tex jägarförbundets hemsida, är de bra indikationer till att man klarar det faktiska provet? Relevanta prov med andra ord?
Citera
2013-11-07, 03:10
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LucceBacca
Jag gillar inte överraskningar, vill vara väl förberedd och påläst på relevanta fakta inför provet.

Hur är det med de online-prov man hittar på tex jägarförbundets hemsida, är de bra indikationer till att man klarar det faktiska provet? Relevanta prov med andra ord?

Merparten av teorin är trivial. På riktigt.

Det som ställer folk är normalt biologiaspekterna (och möjligen jaktlagstiftning kring fällor och åtlar, samt vapenklassning*).

Lär dig att via bild se skillnad på råbock/get; vildsvinsgalt/-sugga; älgtjur/-ko; dov-/kronvilt; orr-/tjäderhöbs grå-/sädgås samt kanadagås/vitkindad gås.

Utöver detta vad som är dykänder resp. simänder. Den lurigaste bildfrågan jag fick var att peka ut vilken av fyra bilder som var en brunand. Lite lurig fråga då bilderna var kniphona (brunt huvud ljust öga) och brunand (brunt huvud rött öga) med snarlika proportioner; samt storskrak (brunt huvud men väldigt olik profil) samt en fjärde, av mig, numer bortglömd art. Kan ha varit kricka (som inte går att förväxla med någon annan svensk fågel) eller möjligen vigg (som inte heller går att förväxla med ngt annat).

Finns dessutom det en vanligt uppdykande fråga om skillnaden mellan vettar (på vatten) och bulvaner (på land).

Jag tror det var en (1) av trettio-ish som blev underkänd när jag skrev teorin. Betydligt fler bommade harskyttet (och säker vapenhantering).

--
Ytterligare ett tips, vid avståndsbedömningen får examinatorn inte ställa ut mål mellan 20 och 32 meter. Så antingen är målet inom ett bekvämt hagelskott eller, typ, en halv fotbollsplan bort.

Lär dig identifiera vad som är inom 20 meter (ganska enkelt), och avstå från allt annat. Glöm dock inte bort att det kan finnas mål inom 20 meter som inte har adekvat kulfång. Och ja. Man blir underkänd om man konsekvent avstår...

--
*Trickfråga om en kombi i klass 3; den är lämplig vid bruk av trädskällare efter skogsfågel - inte efter fjällripa för stående hund. Vidare kommer frågor om vilka djur som får skjutas med klass 1 (duh!) och vilka kulor och hagel som får användas till rådjur.
Citera
2013-11-11, 05:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Beslutsångest
T ex ska man klara 4 av 6 i lerduveskytteprov. Låter inte särskilt lätt

När jag sköt upp på duva så kastade dom lerduvorna frammåt och då är dom inte så svåra att träffa, men vänta inte för länge så dom hinner flyga långt ut då kan det vara knepigt att splitta dom även om du siktar mitt på. löpande älg är relativt enkelt bara du vet hur mkt framförhållning du ska ha så är det lugnt, brukar skjutas på 80 meters bana. sen är det några fler skytteprov men dom e busenkla.

jag tycker att du ska oroa dig mer för Teori delen, det är ungefär som att ta körkort om inte värre
Citera
2013-11-12, 02:18
Medlem
oordnings avatar
innan examen hade jag aldrig hållt i ett hagelgevär, har sedan dess inte skjutit en enda underkänd serie på examensduvor snabbt räknat ungefär 15 serier a 6 duvor. detta säger inget om hur duktig jag är på hagelskytte utan att det faktiskt är ganska enkelt om man bara lyssnar och tar till sig av instruktionerna.
Citera
2013-11-12, 07:43
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oordning
innan examen hade jag aldrig hållt i ett hagelgevär, har sedan dess inte skjutit en enda underkänd serie på examensduvor snabbt räknat ungefär 15 serier a 6 duvor. detta säger inget om hur duktig jag är på hagelskytte utan att det faktiskt är ganska enkelt om man bara lyssnar och tar till sig av instruktionerna.

Det säger faktiskt inte att det är lätt, det säger bara att du har någon slags förståelse för skytte och inte är helt talanglös. Jag såg många hopplösa fall när jag tog jägarexamen, som trots ett gudomligt tålamod från instruktörer knappt lyckades träffa en duva.
Citera
2013-11-12, 09:08
Medlem
blowns avatar
Jag gick intensivkurs och det räcker med råge att läsa boken i sitt egna tempo under 2 veckor innan kursen och ögna igenom frågorna. Kan du så är det givetvis positivt att kunna övningsskjuta lite innan.

Jag hade personligen problem under övningen för lerduveskytte. Jag följde instruktionerna, skjutledaren bara kliade sig i huvudet, och som bäst träffade jag någon ströduva.

Efter hagelskyttet på markmål så insåg jag bekymret - det var bössan som var helt åt hellsicke för mig. Markmålet satt som en smäck! Fullständigt fullpepprad, men så fort jag lämnade den bössan (Beretta 685) och gick bort för att skjuta lerduvor med en annan bössa så gick det inte. På uppskjutningen bytte jag bössa trots att jag inte tränat lerduvor med den, och trots att jag under hela eftermiddagen knappt träffat en lerduva så lyckades jag skjuta 5 av 6 på första försöket.

Instruktörer i all ära - de är duktiga och kan i många fall se precis vad du gör för fel, men känns det inte rätt när du lägger an (för mig kändes det som att jag hamnade med ögat för högt över kornet, och sneglade ner på det lite från vänster) så kan det vara idé att försöka prova ett annat gevär.
Citera
2013-12-04, 15:16
Medlem
Ok, nu börjar jag bli förbannad. Hur fan kan ni säga att "det bara är att ögna igenom frågorna" osv att det är så jäkla lätt med lite logiskt tänkande????

Har börjat titta på frågor både online och i bok och det är ju fan bara DETALJER!!! Och många förbannade detaljer! Det är inget logiskt tänkande och "höftande" som fixar det!

Ex: Det finns 20 olika former av jakt, alla med olika vilt, vapen, hundar och övriga speciella detaljer att hålla reda på. Alltså 100 kombinationer av detaljer. Hur kan ni mena att jag ska logiskt fatta eller komma ihåg med hjälp av att #ögna" igenom frågorna att jakt med ledhund sker oftast i fjäll? Eller vilken jäkla kråka man jagar med bulvaner?

Är jag dum i huvudet eller?? Detta går ju bar med ett jävla nötande och återigen nötande! Och jag har dubbla kandidatexamen så jag borde fan inte vara dum??

Så hur menar ni att det är "lätt"? Eller SKILJER SIG PROVET MARKANT FRÅN ONLINE/BOK-FRÅGORNA??
Citera
2013-12-05, 08:54
Medlem
P04s avatar
Det är bara lätt om man redan har kunskapen. De som påstår att det är löjligt enkelt har antingen vuxit upp med jakt och natur, eller ljuger.

Jag hade problem med att plugga in alla hundar och sjöfåglar.

Det gäller att hitta sammanhang att hänga upp kunskapen på. Leta reda på jaktfilmer och läs in relevanta avsnitt i samband med att du kollar på dem.
Fördjupa dig i knepiga arter genom att exempelvis googla dem.

Att plugga in jägarexamen från scratch är ingen barnlek. Det skulle nog motsvara rätt många studiepoäng. Vad gäller sjäva provet hade jag stor fördel i att göra frågor på någon nätsajt. Betalade några hundringar för en enveckas tillgång när jag började känna mig redo.
Citera
2013-12-05, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P04
Det är bara lätt om man redan har kunskapen. De som påstår att det är löjligt enkelt har antingen vuxit upp med jakt och natur, eller ljuger.

Jag hade problem med att plugga in alla hundar och sjöfåglar.

Det gäller att hitta sammanhang att hänga upp kunskapen på. Leta reda på jaktfilmer och läs in relevanta avsnitt i samband med att du kollar på dem.
Fördjupa dig i knepiga arter genom att exempelvis googla dem.

Att plugga in jägarexamen från scratch är ingen barnlek. Det skulle nog motsvara rätt många studiepoäng. Vad gäller sjäva provet hade jag stor fördel i att göra frågor på någon nätsajt. Betalade några hundringar för en enveckas tillgång när jag började känna mig redo.

Tack för förklaringen! Då förstår jag vad som pågår!
Citera
2013-12-05, 12:27
Medlem
ekerilars avatar
För den som saknar tidigare erfarenhet skulle jag rekomendera en studiecirkel via ett studieförbund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in