Citat:
Ursprungligen postat av Beslutsångest
Enligt min kompis klarar man av examen utan problem ifall man bara är normalbegåvad och har respekt för vapen...
T ex ska man klara 4 av 6 i lerduveskytteprov. Låter inte särskilt lätt, eller det kanske är enklare än man tror? Min enda erfarenhet av prickskytte var typ 10 år sedan när jag sköt med luftgevär på 10 meters avstånd.
Så vad säger ni, bör man klara jägarexamen utan problem ifall man bara är normalbegåvad och har respekt för vapen, eller ska bör man träna i en skytteklubb innan för att vara säker på att klara det?
Funderar på att ta en intesivkurs, men vill ju inte betala närmare 9000 kr för att ta en examen och sedan misslyckas, skulle kännas väldigt pinsamt, och 9000 kr är ingen skitsumma direkt.
Är det någon här som har misslyckats med att ta sin examen, eller känner någon som har gjort det?
1) Är du normalbegåvad, klarar av att läsa en bok och tänka lite själv så klarar du teorin.
2) Har du begränsad erfarenhet av skytte och går en kurs får du lära dig allt där. Tar lite längre tid än för en "erfaren" skytt, men fullt genomförbart. Har man bara en hyffsat riktig bössa träffar du 4 av 6 med lite övning.
3) se 2)
4) Intensivkurser skulle jag kalla slöseri med pengar. Du får lik förbannat läsa in teorin själv. Kanske har du nån i bekantskapskretsen som kan assistera med skyttet så skaffa dig böcker och börja läs. Då kommer du undan med ett par tre tusenlappar för allt, provavgifter, ammunition och böcker.
5) Känner ingen som misslyckats, dock var det några som skrev teorin samtidigt som mig och de fick skriva både tre, fyra och fem ggr.