2015-04-26, 17:00
Medlem
Jag fick ett brev från Heimstaden idag som säger följande:
"Vi har fått kännedom om att ni bor 2 personer i rummet. Det är inte tillåtet och vi ber dig därför att rätta dig efter de regler samt kontraktsbestämmelser. Fortsätter detta så leder det till en uppsägning."
Det står även om att en dom fått in ett klagomål om att "du stör dina grannar". Jag vet vilken granne det är, då hon klagat på oss en gång då vi faktiskt var högljudda. Efter det så har hon dunkat i väggen när vi har varit knäpptysta.. så jag vet inte vad det är hon hör..

Hur som helst, är det någon som har erfarenhet om någonting liknande? Ska jag vara asskrajj och börja söka nytt boende med en gång? Vad händer om jag "bryter mot kontraktet" tills, vad dom skriver "fortsätter detta så leder det till en uppsägning"? Blir jag bara uppsagd eller kan det hända värre saker, så att säga?

Jag ska förstås ta upp detta med grannen som klagat.. Det skulle ju vara lustigt om hon nekade, då jag är nära på 100% att det är hon som klagat.
Citera
2015-04-26, 17:27
Medlem
skoltjejs avatar
Du måste lyda bestämmelserna i kontraktet, gör du inte det så kan kontraktet sägas upp. Några ytterligare åtgärder skulle troligen inte göras.

Varför bor ni två i ett rum? Sök annan bostad eller så får någon av er flytta ut.

Kan tillägga att det alltså inte är själva klagomålet om ljudnivån som är problemet, man kan få tre varningar.
Senast redigerad av skoltjej 2015-04-26 kl. 17:29.
Citera
2015-04-26, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skoltjej
Du måste lyda bestämmelserna i kontraktet, gör du inte det så kan kontraktet sägas upp. Några ytterligare åtgärder skulle troligen inte göras.

Varför bor ni två i ett rum? Sök annan bostad eller så får någon av er flytta ut.

Det funkar bra och det blir billigt som tusan. Skulle kunna få polarn att flytta ut, men ett studentrum på 19kvm hos Heimstaden är relativt dyrt. Planerat att skaffa lägenhet, men med lite över 900 ködagar hos studentstaden så är det ganska svårt att få tag i någonting bra.

Jag ser inga större problem med att bo två i ett rum, inte minst för att vi trivs med det men även för att vi inte direkt stör någon genom att göra det. Det var som sagt en gång som vi var fulla och spelade gitarr vid kl 23, varav grannen klagade. Jag har hört om många som bott fler i ett rum, samt att jag har en till i korridoren som bor fler i samma rum.
Citera
2015-04-26, 17:35
Medlem
Citat:
Kan tillägga att det alltså inte är själva klagomålet om ljudnivån som är problemet, man kan få tre varningar.

Okej, det är ju skönt att höra. Men dom lär väl inte göra några flygande kontroller om vi bor fler i rummet?

Tänkte försöka komma på god fot med grannen och hoppas på det bästa, men när dom redan "fått kännedom" så kanske det kan vara kört redan?
Citera
2015-04-26, 17:37
Medlem
skoltjejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slarremannen
Det funkar bra och det blir billigt som tusan. Skulle kunna få polarn att flytta ut, men ett studentrum på 19kvm hos Heimstaden är relativt dyrt. Planerat att skaffa lägenhet, men med lite över 900 ködagar hos studentstaden så är det ganska svårt att få tag i någonting bra.

Jag ser inga större problem med att bo två i ett rum, inte minst för att vi trivs med det men även för att vi inte direkt stör någon genom att göra det. Det var som sagt en gång som vi var fulla och spelade gitarr vid kl 23, varav grannen klagade. Jag har hört om många som bott fler i ett rum, samt att jag har en till i korridoren som bor fler i samma rum.

Det handlar inte om vad du tycker eller hur andra lever utan du måste uppfylla din del av kontraktet. Det är Heimstaden som sätter regler om de ska följas. Låter dumt att förlora en bostad bara för att du tycker att det funkar.
Citera
2015-04-26, 17:40
Medlem
Citat:
Det handlar inte om vad du tycker eller hur andra lever utan du måste uppfylla din del av kontraktet. Det är Heimstaden som sätter regler om de ska följas. Låter dumt att förlora en bostad bara för att du tycker att det funkar.

Jojo, det förstår jag ju förstås. Men det är en rent juridisk sak. Jag tänker lite mer praktiskt än så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in