2015-04-26, 13:14
Medlem
Hej!

Har ett litet men irriterande problem som uppstår ibland, någon gång i veckan, på min HP ProBook 450G0 med Win7 Pro 64-bit:

Jag surfar i Firefox och plötsligt när jag klickar på en hyperlänk så öppnas denna som en ny flik. Detsamma sker om jag går till en ny sida via adressfältet.

Detta kan uppstå direkt vid uppstart eller medan jag surfar.

Vad som är lite oroväckande är att Windows-utforskaren också beter sig märkligt när det är problem med FF; Jag klickar på en mapp som öppnas i nytt fönster, och när jag klickar vidare på en mapp så öppnas den också i nytt fönster, osv osv.

Märkte också att om jag står inne i en mapp som innehåller flera filer så sker följande när jag ska öppna en av dem:

Om jag markerar t ex fil #5 i listan så markeras filerna 1-5.

Skaffade datorn för ca 1 år sedan och har upplevt detta från start. Det löser sig alltid efter en reboot, men efter en googlesökning har jag fått reda på att det kan fixas genom att ändra ett värde i en linje i konfig-inställningarna till FF, browser.link.open_newwindow.override.external

Det fungerar faktiskt, även om jag inte förstår varför (första gången satte jag värdet till 3, och idag tillbaka till -1 som är default).

Skulle vara tacksam om någon mer kompetent person kunde förklara vad som egentligen händer här. Kan det vara problem med Windows-registret också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in