• 1
  • 2
2005-10-08, 17:07
Medlem
Jag har lånat ett klädesplagg av en vän, vilket jag ämnar bruka under vintern.

Min vän är sammanboende med tre stycken katter. Jag är sammanboende med en stycken kattallergiker.

Klädesplagget är fullt av katthår. Jag har tvättat det, men det hjälpte praktiskt taget INGENTING. Plagget är fortfarande så kattigt, att det snarare ser grått ut än dess egentliga färg svart.

Jag har även testat sån här klädrullare, med föga lyckat resultat. Håren sitter helt enkelt fast.

Plagget är av ett material i stil med plysch. Kanske. Jag är lite dålig på textilier, men jag tror att det är plysch.

Så. Vad gör man? Finns det några knep? Kan kemtvätt vara ett alternativ? Vad kostar isåfall en sån, i runda slängar?
Citera
2005-10-08, 17:08
Medlem
Acklacks avatar
Det finns speciella borstar, eller ja speciella och speciella, men de tar bort hår väldigt bra. Kolla i en djur affär eller fråga nån äldre släkting, de har garanterat.
Citera
2005-10-08, 19:09
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorna_young
Jag har lånat ett klädesplagg av en vän, vilket jag ämnar bruka under vintern.

Min vän är sammanboende med tre stycken katter. Jag är sammanboende med en stycken kattallergiker.

Klädesplagget är fullt av katthår. Jag har tvättat det, men det hjälpte praktiskt taget INGENTING. Plagget är fortfarande så kattigt, att det snarare ser grått ut än dess egentliga färg svart.

Jag har även testat sån här klädrullare, med föga lyckat resultat. Håren sitter helt enkelt fast.

Plagget är av ett material i stil med plysch. Kanske. Jag är lite dålig på textilier, men jag tror att det är plysch.

Så. Vad gör man? Finns det några knep? Kan kemtvätt vara ett alternativ? Vad kostar isåfall en sån, i runda slängar?
Dumpa kattallergikern, de är mindre värda människor. Om du nu är obstinat och tänker behålla kattallergikern så doppa katterna i tapetklister en stund innan du umgås med dem.

Annars så ger klisterrulle bättre resultat före tvätt.
Citera
2005-10-08, 19:27
Medlem
iommis avatar
kemtvätta och se till att katterna råkar ut för en olycka.
jag förstår mig ärligt inte på folk med katter, kaniner, råttor etc. hund kan vara ok, om det inte är en sån där långhårig jävel man inte kan se ögona på.
Citera
2005-10-08, 22:16
Medlem
StorMammas avatar
Det bästa brukar vara att tvätta plagget, och sedan köra det ordentligt i en torktumlare.

Det rensar bort det mesta.
Citera
2005-10-08, 22:33
Medlem
Prova med silvertejp. Det brukar funka kanon, i alla fall för mej.
Citera
2005-10-08, 23:19
Medlem
Raazs avatar
Flytt från Bostad
Citera
2005-10-15, 15:35
Medlem
Miller418s avatar
Om jag inte är helt felinformerad så är det ett visst protein i pälsdjurs hår som allergiker är allergiska för. Det bör försvinna när du tvättar plagget. Dock är det ju inte snyggt med en massa katthår på kläderna. Prova duct-tape det borde ju fungera.
Citera
2005-10-15, 19:37
Medlem
Jiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schluckebier
Prova med silvertejp. Det brukar funka kanon, i alla fall för mej.

Javisst, silvertejp, duct-tape eller vad man nu vill kalla det. Funkar riktigt bra.
Citera
2005-10-15, 19:39
Medlem
Gammal Hårdrockares avatar
Lorna Young:

Citat:

Med största respekt: Visar man sig ute bland folk i plyschkläder så har man större problem än katthår.
Byt klädstil medans du fortfarande har lite respekt kvar bland dina medmänniskor.
Citera
2005-10-22, 12:56
Medlem
KG_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare
Lorna Young:

Med största respekt: Visar man sig ute bland folk i plyschkläder så har man större problem än katthår.
Byt klädstil medans du fortfarande har lite respekt kvar bland dina medmänniskor.
Förhoppningsvis blir bara en person lidande av detta plagg, personen som lorna_young bor med. Värt att tänka på när man använder tejp, klisterrullar o dyl är att en del klister fastnar på plagget. Detta leder i förlängningen till att ny skit fastnar på tröjan/byxorna/kavajen... Jag skulle börja med att använda en borste. Fungerar inte det skulle jag konsultera en kemtvätt (kanske inte för tvätt utan för råd) eller någon i min närhet.
Citera
2005-10-22, 14:26
Moderator
evilhoneys avatar
Ta en gummihandske och dra över plagget, fukta gärna lite med, då brukar det fastna på handsken och korva ihop sig så det bara är och plocka bort det.
Lycka till =)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in