Uppfinningar/uppfinnare i all ära, och visst är idéer, fantasi och kreativitet en helt nödvändig komponent.
Sedan kommer den tunga, oglamorösa fasen som brukar kallas "produktutveckling".
Dvs allt som behövs mellan idé och vardagsverklighet. Och då handlar det bl.a annat om att hitta möjliga genvägar, dvs om möjligt återanvänd kända "komponenter", för att spara tid/komplexitet/resurser/ekonomi/tillförlitlighet mm.
(En lång och högtravande inledning som motivation till mitt svar...

)
Om jag föröker läsa mellan raderna på vad du tänkt dig, så borde svaret ligga något i stil med en
PIC-processor. Och då kan du hitta all info du behöver på internet.
Men du har verkligen också
allt arbete kvar innan det funkar.
Vare sig det gäller delsteget Prototyp eller "
Proof of Concept", så skulle jag istället föreslå en fullt fungerande (men kanske omodern) standarddator. Med ett OpenSource-OS, typ Un*ix/Linux.
Så har du en massa saker färdigt, såsom operativsystem med nätverks-/mailstöd och en bokstavligen "integrerad utvecklingsmiljö".
Och om idén bara ska leda till leverans i ett exemplar (vare sig privat, eller som t.ex del av en "process" på jobbet), så är fortfarande standarddator ett rationellt och ofta ekonomiskt alternativ.
Kanske möjligen utbytt mot en enkel begagnad laptop?
Och är det fortfarande "för mycket" så är det inte mycket arbete att "produktanpassa" för t.ex en
Raspberry Pi.
Och då skulle jag nog säga att det skulle kunna duga även för "kundleveranser" i något tiotal i upplaga, om man gör rätt.
Någonstans i mellanskiktet finns många andra "kortdatorer" som t.ex
Arduino. Mängden Eget arbete ligger då nog nårmare PIC än r_Pi.
I alla fall hoppas jag att du fått några länkar att börja nysta i, ifall du redan misslyckats att googla.
Lycka till!