• 1
  • 2
2015-04-24, 14:21
Medlem
Ramlade över denna artikel, som hänvisar till en viss Bronnie Ware (hospiceanställd): http://hyllat.se/de-fem-saker-mannis...pa-dodsbadden/
och frågan var väckt: vad kommer man själv att ångra den dagen liemannen knackar på dörren och det är dags för livets bokslut?

Kort sammanfattning av de fem sakerna som folk ångrar mest på dödsbädden:

1) Jag önskar att jag hade haft modet att leva ett liv sant mot mig själv, inte livet som andra förväntade av mig.

2) Jag önskar att jag inte jobbade så hårt.

3) Jag önskar att jag hade haft modet att uttrycka mina känslor.

4) Jag önskar att jag hållit kontakten med mina vänner.

5) Jag önskar att jag hade låtit mig själv vara lyckligare.

Kan inte skriva under på någon av punkterna direkt och kommer inte på några andra, om jag leker med tanken att det fanns en dag kvar att leva. Möjligen stämde punkt 3 in en del i yngre år, men de andra punkterna inte alls. Atypiskt? Vilka bockar du av / lägger du till på listan?
Citera
2015-04-24, 15:16
Medlem
1: att jag inte har rivit banksystemet
2: att ingen annan gjort det
3: Att jag inte slagit fler PK horor
4: Att mänskligheten fortf inte kan tänka kritiskt
5: Att jag har lämnat detta ställe i värre skick för mina barn än vad mina föräldrar gjorde.
Citera
2015-04-24, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yeahsurexxx
3: Att jag inte slagit fler PK horor
4: Att mänskligheten fortf inte kan tänka kritiskt
5: Att jag har lämnat detta ställe i värre skick för mina barn än vad mina föräldrar gjorde.
1 och 2:

4: ligger något i det.

5: källsorterar lite dåligt vid närmare eftertanke, samt kör bensinbil.
Citera
2015-04-24, 15:31
Medlem
Yosoytus avatar
3. att jag föddes
4. att jag inte begick självmord sekunden jag kunde greppa en kniv.
Citera
2015-04-24, 15:36
Medlem
GunsAndHorsess avatar
1: att jag inte slutade röka.
2: att jag inte pluggade vidare.
3: att jag inte promenerade eller powerwalks eller träning och meditation.
4: att jag var för snäll mot mina vänner och lät dom dra mig in mig i massa dumma saker som i att knarka och sånt. Jag borde aldrig ha knarkat från första början.
5: att jag inte köpte en bostadsrätt i stan, men hur lätt är det när man inte har varken utbildning eller jobb.
Citera
2015-04-24, 15:53
Medlem
Punkt 5 i artikeln: "Många inser inte förrän i slutet att lycka är ett val."

Lite banalt kan jag tycka. Är folk så banala på dödsbädden att de tror man fritt kan välja lyckan? Vem väljer aktivt olycka då? "Nu bestämmer jag mig för att bli förbannat olycklig och att mitt liv ska bli miserabelt", fungerar det så?

Du väljer lyckan själv: säga detta till ett pedofiloffer, krigsoffer, svältoffer, Josephs Fritzls barn/barnbarn som fick födas och växa upp i en källare.
Citera
2015-04-24, 16:08
Medlem
maceruss avatar
Vilka fem saker?

Vi alla placerades på dödsbädden så fort vi föddes. Sluta grina över saker ni inte gjort ännu och gör dem om ni så vill – medans ni har tiden att göra saker ni inte gjort ännu..

Tycker denna tråd är lite märklig. Tro mig – folk som ska dö inom såpass kort tid att de inte kan göra vissa saker, ångrar nästan aldrig sakerna de gjorde – de ångrar sakerna de inte gjorde. Det är väl bra att de flesta folk har insett detta i denna tråd. Fast det är helt ologiskt att skriva detta före man bokstavligen ligger på dödsbädden, p.g.a.:
  • Hur fan ska du veta vad du kommer ångra i framtiden?
  • Om du påstår dig veta en sak som du kommer ångra i framtiden, fast påstår det i nutiden så är det inget du kommer att ångra. Det är omöjligt. Om visste att du skulle ångra en viss sak i framtiden, så skulle din vilja ändras. Om din vilja skulle ändras skulle du göra denna sak nu. Trådtiteln är en oxymoron.
Senast redigerad av macerus 2015-04-24 kl. 16:26.
Citera
2015-04-24, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av macerus
Vilka fem saker?

Vi alla placerades på dödsbädden så fort vi föddes. Sluta grina över saker ni inte gjort ännu och gör dem om ni så vill – medans ni har tiden att göra saker ni inte gjort ännu..

Tycker denna tråd är lite märklig. Tro mig – folk som ska dö inom såpass kort tid att de inte kan göra vissa saker, ångrar nästan aldrig sakerna de gjorde – de ångrar sakerna de inte gjorde. Det är väl bra att de flesta folk har insett detta i denna tråd. Fast det är helt ologiskt att skriva detta före man bokstavligen ligger på dödsbädden, p.g.a.:
  • Hur fan ska du veta vad du kommer ångra i framtiden?
  • Om du påstår dig veta en sak som du kommer ångra i framtiden, fast påstår det i nutiden så är det inget du kommer att ångra. Det är omöjligt. Om visste att du skulle ångra en viss sak i framtiden, så skulle din vilja ändras. Om din vilja skulle ändras skulle du göra denna sak nu. Trådtiteln är en oxymoron.
Hypotetisk diskussion givetvis, men med ett visst mått av fantasi/självreflektion är diskussionen inte irrelevant. I artikeln med de fem punkterna framgick det att det är för sent att ångra saker på dödsbädden, loppet är liksom kört vid det laget, livsdiskussionen kommer för sent. Tänka till lite innan, ha möjlighet att ändra innan det är för sent - bättre. Eller? Ångrarpunkterna som folk uppgav förbryllade dock en smula.
Citera
2015-04-24, 17:54
Medlem
anonym.hedonists avatar
Mitt liv är som det är, blir som det blir och slutar som det slutar. Nuet är det enda som i praktiken kan sägas existera, så varför grubbla över dåtiden?

TL;DR I don't do regrets.
Citera
2015-04-24, 18:03
Medlem
bithaxs avatar
1) Att jag inte föddes rik
2) Att jag inte föddes snygg
3) Att jag var så jäkla lat om jag inte lyckades fixa ovanstående.
Citera
2015-04-25, 13:43
Medlem
problemformulerarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macerus

Tycker denna tråd är lite märklig. Tro mig – folk som ska dö inom såpass kort tid att de inte kan göra vissa saker, ångrar nästan aldrig sakerna de gjorde – de ångrar sakerna de inte gjorde. Det är väl bra att de flesta folk har insett detta i denna tråd.

Det där är en gammal klyscha som har upprepats till leda: du ångrar aldrig det du har gjort, utan det du inte gjorde. Jag anser att det är skitsnack. För om jag rannsakar mig själv kan jag komma på en jävla massa idiotigrejer som jag gjort, men som jag nu efteråt ångrar. Men jag kan inte komma på nåt som jag ångrar att jag inte gjorde.

Klart att jag kan t.ex. ångra att jag inte pluggade mer när jag gick i skolan så att jag fick bättre betyg. Samtidigt vet jag ju att jag var en osnuten skitunge som inte begrep bättre då.
Citera
2015-04-25, 14:11
Medlem
maceruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av problemformulerarn
Det där är en gammal klyscha som har upprepats till leda: du ångrar aldrig det du har gjort, utan det du inte gjorde. Jag anser att det är skitsnack. För om jag rannsakar mig själv kan jag komma på en jävla massa idiotigrejer som jag gjort, men som jag nu efteråt ångrar. Men jag kan inte komma på nåt som jag ångrar att jag inte gjorde.

Klart att jag kan t.ex. ångra att jag inte pluggade mer när jag gick i skolan så att jag fick bättre betyg. Samtidigt vet jag ju att jag var en osnuten skitunge som inte begrep bättre då.
Det du kallar för 'klyscha' och 'skitsnack' är något vars fenomen har förklarats och bevisats ett flertal gånger i psykologiska studier. Det är med andra ord inget skitsnack jag har dragit ur röven.

Se ex.: http://www.psych.cornell.edu/sec/pub..._Medvec_95.pdf
Senast redigerad av macerus 2015-04-25 kl. 14:18.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in