2015-04-23, 22:37
Medlem
när jag var liten så undrade jag som så många andra "var slutar det?" och insåg att det kunde det ju inte göra.....en mur? nää det går ju inte osv och där började jag ana evigheten

nu när jag blivit äldre har jag istället ändrat frågan till "ok så var ligger universum någonstans?"

och svaret tja det kan ju faktiskt inte ligga nånstans geografiskt......det ligger helt enkelt ingenstans, så landet ingenstans. Och så kan man fortsätta med, om det inte ligger nånstans, finns det då? uppenbarligen men samtidigt inte, det liksom både finns och inte finns OCH DET är riktigt intressant och går helt i enlighet med ENERGI. Hurdå? jo, allting är energi samtidigt som energi i sin tur är absolut ingenting......

men big bang då? ja inte fan bryr jag mig om , om någon sitter o kollar i en kikare och mäter ljus, hahaha, vilket skämt. Nä, problemet är uppenbarligen TID, det liksom måste vara tid...men icke. Istället för att titta på det hela horisontellt så får man istället föreställa sig det hela LODRÄTT.............bara här och nu, igår finns inte, imorn finns inte

välkommen till evigheten........landet ingenstans.

eller vad säger du bäste medborgare?
Citera
2015-04-23, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av edge59

Att du kanske skulle lägga crackpipan på hyllan ett slag
Citera
2015-04-23, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outtogetya
Att du kanske skulle lägga crackpipan på hyllan ett slag

jaså du............det va ju kul
Citera
2015-04-23, 23:24
Medlem
Citat:
när jag var liten så undrade jag som så många andra "var slutar det?" och insåg att det kunde det ju inte göra.....en mur?

Jag säger att det är inte någon idé att försöka lyfta sig själv i håret, dvs att förstå det ologiska med hjälp av logik - det är fel instrument. Som att med orsak och verkan försöka bena ut vad som kom först: hönan eller ägget; eller vem som skapade gud, om gud skapade världen osv. Tids- och rumsbegreppet är användbara i en tredimensionell tillvaro, men att förstå bortom detta kräver mer än tredimensionell logik. Mina två cents.
Citera
2015-04-23, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weseeyou
Jag säger att det är inte någon idé att försöka lyfta sig själv i håret, dvs att förstå det ologiska med hjälp av logik - det är fel instrument. Som att med orsak och verkan försöka bena ut vad som kom först: hönan eller ägget; eller vem som skapade gud, om gud skapade världen osv. Tids- och rumsbegreppet är användbara i en tredimensionell tillvaro, men att förstå bortom detta kräver mer än tredimensionell logik. Mina två cents.

ok, så välkommen...........men det är väl klart att det inte finns ngt att förstå "bortom detta"

men jag håller med...........filosofi är gammalt å grått o jävligt tråkigt inser jag nu hastigt å lustigt
Citera
2015-04-24, 00:45
Medlem
Citat:
jaså du............det va ju kul

Du skriver dock som att du är hög på något.

OnT: För att geografiskt positionera något krävs det att vi positionerar det i förhållande till annat. Du frågar var vi skall positionera "allt". Två rimliga svar 1) Universum ligger här. 2) Universum ligger överallt.
Citera
2015-04-24, 04:28
Medlem
Bertil85s avatar
Ja vad ska vi diskutera? Om vi bor i landet ingenstans?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in