2015-04-23, 13:34
Medlem
Helblodsprinsens avatar
Har troligtvis kammat hem ett jobb på företaget jag gjort mitt ex-arbete hos. Innan jag valde att göra mitt arbete hos dem så sa de att jag inte kunde hoppas på någon anställning men nu har de ändå hört av sig i efterhand och frågat om jag är intresserad av att börja jobba hos dem! Vi ska träffas i början av nästa vecka för att (enligt VDn) "se om vi kan komma överens". Därför skulle jag fundera lite på lön, förmåner osv innan vi träffas.

Tycker det känns svårt med lön.. Känns inte som det absolut viktigaste nu i början då jag vill skaffa mig erfarnehet men vill ju självklart få så bra betalt som möjligt! Enligt statistik så ligger snittet runt 35-38' för min tjänst, men detta är med ca 5 års erfarenhet. Vad skulle jag kunna hoppas på? jag har ca 1,5 års erfarenhet i inom område (jobbat vid sidan av mina studier) och ca 6 månaders erfarenhet av exakt de arbetsuppgifterna som tjänsten innefattar. Så helt grön är jag ju inte trots att jag är ny-exad. Känns som att jag kommer få nämna en summa först som förslag, vad kan jag "begära"?

När han säger "förmåner" så börjar jag tänka lite på vad för förmåner som skulle kunna vara aktuellt.

telefon- tar jag för givet att jag får och ser det inte som en förmån, alla andra anställda har en och jag kommer behöva en för att utföra mitt arbete. Men kan man ställa som krav på att jag t ex ska få en viss model/märke pga att jag är van vid att använda t ex samsung osv? Har sett att de flesta märkena används på företaget.

Dator- ser jag heller inte som en förmån då måste ha en för att kunna utföra mitt arbete.

Träningsbidrag- företaget har ett avtalt med en gymkedjan och alla anställda får idag ca 50% betalt. Så detta känns heller inte som något jag skulle vilja kräva mer av.

Tjänstebil- jag kommer behöva ta mig till leverantörer och kunder lite då och då men detta är inga längre resor så tjänstebil är inte aktuellt.

Förmånsbil- jag vet att många andra på företaget har förmånsbilar. Förstår inte riktigt det här med basbelopp osv. Har försökt bilda mig en uppfattning men tycker det ör rörigt. De förmånsbilar som anställda har idag skiftar allt från bilar för 250'-600' och detta beror på vilken tjänst du har/hur hög rang du har. Gissar på att ifall jag skulle ha chansen att få en förmånsbil så blir det en från de billigare märkena. Men detta skulle ändå kunna vara intressant. Kan det på något sätt gynna både mig och företaget? Betalar idag ca 3500kr/mån för min bil. Går det att få mer bil för pengarna genom att ta en förmånsbil istället för att ha en privat? Känna jäkligt bökigt att sitta och föra körjournal och få milersättning när jag blir tvungen att köra i tjänsten (med min privata bil) så därför skulle en förmånsbil vara gött! Men vill samtidigt inte förlora för mycket pengar på det..
Citera
2015-04-23, 14:25
Medlem
Börja med att gå med i facket, så får du bättre svar där.
Citera
2015-04-23, 14:46
Medlem
Falstaff Fakirs avatar
Med tanke på lönenivåer och annat du skriver så förmodar jag att du är civilingenjör eller civilekonom. Först grattis till examen och erbjudande om jobb. Det är de första stegen för att skaffa sig hyfsad sits.
Det är lite svårt att svara på dina frågor utifrån det du skriver men här är lite tankar du kan ha med dig.
Att lönen är 35´ 5 år efter examen är intressant men har ingen betydelse eftersom du är nyutexaminerad. Dina erfarenheter innan examen tar man hänsyn till vid lönesättning men endast i liten omfattning. En vanlig lön för en nyutexaminerad civilingengör är i 2014 års löneläge runt 28 000 kr. Vi pratar nu 2015 och du har viss relevant erfarenhet enligt dig själv så det kan vara rimligt att sikta på att komma över 30 000 samt att du skall vara med i nästa lönerevision
Det du skall tänka på är att du skall ha kvar övertidsersättning och om du skulle förhandla bort den är det en 6:e semestervecka och ett par tusen i månaden som gäller för det. Oftast blir utfallet bäst om man förhandlar om övertiden vid ett annat tillfälle.
Eftersom de känner dig sedan ditt exjobb kan du försöka få fast anställning direkt och inte provanställning först. Det är bara arbetsgivaren som tjänar på provanställning som anställd i din ålder har du en månads uppsägningstid men arbetsgivaren måste åberopa arbetsbrist eller annat för att säga upp dig.
Något som också kan vara intressant är möjligheten att emellanåt arbeta hemifrån och då också att ha en bärbar dator men att hålla på att försöka snika till sig en telefon som är bättre än vad andra i företaget har ses nog mest som omoget och kan ge onödig bad will .
Du kan också undersöka möjligheterna till bonus och resultattillägg på lönen (troligen svårt att få till som nyanställd och nyutexaminerad).
Lycka till och tänk på att har man ett jobb kan man alltid söka ett nytt utan tidspress om man inte är nöjd med situationen.
Citera
2015-04-23, 17:10
Medlem
Kaustis avatar
Jag hade sagt 32-33 tusen och sen förväntat mig att företaget möter mig vid 30-snåret. Det gjorde jag när jag sökte mitt första "riktiga jobb" efter att ha jobbat med telefonsupport tidigare och allt gick precis som jag tänkt mig.

Mycket beror dock på hur länge dom letat efter folk med mera.
Citera
2015-04-23, 17:38
Medlem
Helblodsprinsens avatar
Känns som att 30 är mycket på nåt sätt.. Hur skulle en förmånsbil bli förmånligt för mig infetta fall? Tjänar företaget på att ge mig lite lägre lön men erbjuda mig en förmånsbil?
Citera
2019-01-08, 23:38
Medlem
Du ska helts upp till 35 000
Sen finns det hem städning löneväxling mer semester mm som förmåner istället för lön
Citera
2019-01-09, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helblodsprinsen
Känns som att 30 är mycket på nåt sätt.. Hur skulle en förmånsbil bli förmånligt för mig infetta fall? Tjänar företaget på att ge mig lite lägre lön men erbjuda mig en förmånsbil?

Sikta på 35,000.

Om du kan ditt arbete så är det guld värt.
Lära upp nya personer är tråkigt, jobbigt, tidskrävande och dyrt.

Du kommer garanterat få mindre än vad du förtjänar om du bara accepterar första bästa, den saken är iaf glasklar.

Vad är det för bransch, om man får fråga?

Edit: Jag har ingen erfarenhet av förmånsbilar men jag är ganska säker på att det är dyrare än vad folk tror. Det kan vara bra att googla på det. Kan man klara sig utan bil så kan man spara muchos dineros.
Senast redigerad av Lakskungen 2019-01-09 kl. 01:04.
Citera
2019-01-09, 06:51
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M811
Du ska helts upp till 35 000
Sen finns det hem städning löneväxling mer semester mm som förmåner istället för lön

Citat:
Ursprungligen postat av Lakskungen
Sikta på 35,000.

Om du kan ditt arbete så är det guld värt.
Lära upp nya personer är tråkigt, jobbigt, tidskrävande och dyrt.

Du kommer garanterat få mindre än vad du förtjänar om du bara accepterar första bästa, den saken är iaf glasklar.

Vad är det för bransch, om man får fråga?

Edit: Jag har ingen erfarenhet av förmånsbilar men jag är ganska säker på att det är dyrare än vad folk tror. Det kan vara bra att googla på det. Kan man klara sig utan bil så kan man spara muchos dineros.

Tråden är fyra år gammal.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in