Citat:
Ursprungligen postat av
apkungen89
Idag är räntan så låg att månadskostnad (ränta) inte är något problem, men den lägenhet jag vill köpa kostar runt 3600000kr och jag vill ta ett lån på 3miljoner, nästan 85%.
Jag har 32000 i månadslön och typ inga utgifter såsom bil, barn osv. vilket jag tycker borde vara tillräckligt men jag har blivit nekad hos Nordea och Swedbank, så min fråga är:
Vilken bank är minst kinkiga med att ge ett högt lånelöfte? Bättre bolån ska vara helt ok men det kanske finns nån annan bank som tillåter högre lån?
Jag fick högst lånelöfte på Handelsbanken av Swedbank, SBAB och Länsförsäkringar.
Om du ska låna 85 % räknar bankerna på att du måste klara en ränta på 6-7 % och då ha över en schablonsumma att leva på. Kommer inte ihåg vad summan ligger på. Om man då har barn så ökar summan med 3 000 kr per barn, vilket iofs inte berör dig, men som exempel.
Andra lån är negativt att ha, även CSN-lån.
Vid snabb räkning på Handelsbankens sida blir en bostad för 3 600 000 med 85 % belåning, driftkostnader på 3 500 kr (de räknar ibland högre, upp till 4 500 i schablon), fastighetsavgift, 3 000 i månaden som amortering och efter skattereduktion på nästan 4 000, så blir det 18 400 kr/mån vid en ränta på 6 %.
Dina 32 000 i månaden blir ju ca 25 000 efter skatt. Då har du 6 500 kr kvar att leva på i månaden vilket inte räcker enligt bankernas schablon (som jag inte kommer ihåg vad den ligger på men mer än detta).