2015-04-22, 10:46
Medlem
Takiidas avatar
Laktosfria varor som mjölk och grädde har ett mycket längre utgångsdatum. Varför är det så? Och är inte det sämre? Vad är det de har tillsatt som gör att det håller längre och varför?
Citera
2015-04-22, 11:28
Medlem
Strandhuggs avatar
Jag gissar lite nu, men jag tror att det kan vara så här. Laktos är ju mjölksocker och socker innehåller massor av energi. De bakterier/svampar eller vad det är som bryter ner maten trivs och förökar sig mycket bättre om de har tillgång till energi. Så alltså mindre laktos = mindre energi = långsammare nedbrytningsprocess.
Citera
2015-04-22, 12:09
Medlem
Då tillåter jag mig med att gissa. Eftersom laktosfria varor är mindre efterfrågade så vill blir det mer lönsamt att lagerhålla dem längre tid. Därför behandlar man dem så att de håller längre, antagligen genom kraftigare pastörisering.
Citera
2015-04-22, 12:24
Medlem
muscleheadss avatar
Eller så kan ni väl bara sluta sitta här och gissa och googla istället?

Laktosfri mjölk är högpastöriserad = Längre hållbarhet.

Btw, vad är ett "långt datum"?
Citera
2015-04-22, 19:14
Medlem
Strandhuggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muscleheads
Eller så kan ni väl bara sluta sitta här och gissa och googla istället?

Laktosfri mjölk är högpastöriserad = Längre hållbarhet.

Btw, vad är ett "långt datum"?

Det här är ett citat från illustrerad vetenskaps hemsida där det visserligen skriver om hurvida en sockerbit kan ge mjölken längre hållbarhet, men som jag ändå tror kan styrka teorin om att det är saknaden av laktos som gör att laktosfri mjölk har längre hållbarhet.

"Mjölk surnar på grund av att bakterier omvandlar det naturliga mjölksockret, laktos, till mjölksyra. Därmed sjunker pH-värdet, och det får proteinerna att klumpa ihop sig, så att den sura mjölken blir tjockflytande." - http://illvet.se/teknologi/kemi/varfor-surnar-mjolken

Det skulle visserligen betyda att jag gissade fel i den meningen att jag trodde att laktosen gav bakterierna energi, men ändå lite rätt eftersom jag trodde att det laktosen i sig som var boven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in