2015-04-22, 09:01
Medlem
Hej! Jag började jobba som lärarvikarie och fritidsledare för ett par månader sen. Jobbar på en friskola. Hade ingen tidigare erfarenhet med skoljobb men jag har lätt för att prata med barn och de märktes när jag gick på rundtur i skolan. Fick jobb direkt och en timlön på 120kr. Har gjort ett väldigt bra jobb och trivs på skolan, barnen är roliga att umgås med.

De första månaderna fanns det mycket jobb men mindre personer blir sjuka eller pappa och mamma lediga. Så jag ville börja jobba mera än ett par gånger i veckan. Idag gick jag på arbetsintervju på en kommunal skola där vi förhandlade om lön 110kr, arbetsgivaren tyckte att 120kr var en konstig lön för en person utan erfarenhet.

Hon förklarade att utbildade lärare med examen hade 129kr och lärare som jobbar på sin examen har 115kr i timmen och vikarier utan utbildning eller stor erfarenhet har 110kr i timmen. Förhandlade men hon gav sig inte. Jag skulle inte kunna tänka mig jobba för mindre än 120kr i timmen, men är de rimligt att jag begär det i nästa intervju? Nu har jag väldigt mycket erfarenhet som vikarie i alla ämnen och på fritids. Är 22 år, har gått ut gymnasiet och aldrig gått på universitet.

Kan tillägga att de är en av Stockholms bästa skolor jag jobbar på annars, vet inte om detta var nödvändig information.
Senast redigerad av xyphz 2015-04-22 kl. 09:16.
Citera
2015-04-22, 09:45
Medlem
Sebzors avatar
Om vi vänder på det. Varför ska dem välja dig som kräver 10kr mer i timmen, framför någon annan som kanske har mer erfarenhet och gärna vill ha jobbet för 110kr i timmen?
Jobben i dagens samhälle växer inte på träd. Dessutom saknar du faktiskt relevant utbildning.
Citera
2015-04-22, 09:54
Medlem
Gridiots avatar
Första gången jag jobbade som fritidsledare hade jag 109 eller något sånt. Då var jag 19 år, ingen utbildning inom yrket.
Sist jag jobbade hade jag 124 vill jag minnas, då var jag några år äldre och hade några säsongers erfarenhet.
Citera
2015-04-22, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebzor
Om vi vänder på det. Varför ska dem välja dig som kräver 10kr mer i timmen, framför någon annan som kanske har mer erfarenhet och gärna vill ha jobbet för 110kr i timmen?
Jobben i dagens samhälle växer inte på träd. Dessutom saknar du faktiskt relevant utbildning.

Utbildning åsido. Jag har vikarierat i alla ämnen flera gånger om. Jag må sakna relevant utbildning men jag har inte haft några problem med att hjälpa eleverna. Jag har väldigt lätt för att prata med barn, löser stökiga situationer väldigt enkelt eftersom jag växte själv upp i en skola där polisanmälningar och stök var lika vanligt som att gå på toa. Mindre än 120kr känns ganska så orimligt för att ibland jobbar man inte varje dag och ibland fyller man in väldigt korta pass. Sen är barnen lediga under loven också och då finns de inga jobb
Citera
2015-04-22, 10:25
Medlem
Sebzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xyphz
Utbildning åsido. Jag har vikarierat i alla ämnen flera gånger om. Jag må sakna relevant utbildning men jag har inte haft några problem med att hjälpa eleverna. Jag har väldigt lätt för att prata med barn, löser stökiga situationer väldigt enkelt eftersom jag växte själv upp i en skola där polisanmälningar och stök var lika vanligt som att gå på toa. Mindre än 120kr känns ganska så orimligt för att ibland jobbar man inte varje dag och ibland fyller man in väldigt korta pass. Sen är barnen lediga under loven också och då finns de inga jobb

Med den inställningen är det inte säkert att du får jobbet. Du kan ju givetvis försöka, men du är med största sannolikhet långt från ensam om att söka jobbet. Arbetsgivaren kommer inte ge någon en individuell lön, är det 110 på den arbetsplatsen så kommer dem inte öka för någon utan utbildning.
Citera
2015-04-22, 11:41
Medlem
Tiggeroos avatar
Jag jobbade som lärarvikarie i ca. ett halvår, ansvarade delvis för undervisningen i vissa ämnen - är inte utbildad och var 19 år då. Hade 115 i timmen + friskvård och sånt. Vet inte om det hjälper, men hon pratade uppenbarligen inte om alla utbildade lärare eller outbildade vikarier, skiljer sig säkert jättemycket från skola till skola.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in