Citat:
Ursprungligen postat av
Ori
tjena skulle nån kunna hjälpa mig med detta dilemma och vad några etiker skulle gjort och varför. tack på förhand
du är en fånge i ett koncentrationsläger. en sadistisk vakt kommer fram till dig och säger att din son ska hängas och han ber dig att dra undan stolen under din son så att han hängs. och om du inte gör de så kommer både din son och 3 andra fångar att hängas varav 2 av dom är några nära vänner till dig. vad gör du?
Mycket bra beskrivning av den snutdiktatur vi lever i. Man gor ingenting. I den har varlden galler det att "inte fatta nat". Man bor rora sig inkognito pa sa vis att folk anser att man inte begriper nat, att man ar en fane eller mindre vetande, det ar den enda chansen att bibehalla lite vardighet och overleva oskadad atminstone nagra artionden. Tro mig! Man bor saledes uppfattas som sa pass dum i huvudet att man inte ens begriper vad kausalitet och konsekvens ar. Den har platsen ar ingen lekstuga! Har ranner det omkring galningar och ju hogre stallning dom har i samhallet dessto varre ar dom. Man stirrar alltsa pa dom och begriper ingenting om vad dom talar om: "Vad ar en stol?" "Vem ar min son?" "Vem ar du?" Vem ar jag?"