2015-04-21, 19:21
Medlem
Hej,

Jag har en vegetarisk bok hemma som jag skummar i lite emellant.
Det jag har lagt mrkte till r att bland soppor s str det alltid "koka frst upp buljongen"...

Jaha... Men vad r buljong fr ngot? Kper jag det p burk?
"4-6 portioner";
"5 3/4 DL grnsaksbuljong"

VAD GRNSAKSBULJONG!!!!!
Snlla ngon, kan ni hjlpa mig f svar p vad detta menas med?

Jag har googlat buljong och "det gr man p ktt eller grnsaker och annat".
Jamen om jag d ska BRJA med att koka upp buljongen. Hur gr ajg det nr jag inte ens kokat ngot alls?

Matlagningsbcker... jag blir INTE klok p det
Citera
2015-04-21, 19:28
Medlem
Hannsipannsis avatar
Hoppas du r allvarlig nu..
Kp grnsaksbuljon p trning eller flaska. Den r koncentrerad, s du behver blanda ut den med vatten. Hur du blandar str p paketet/flaskan.
Koka upp vatten, i med den koncentrerade buljongen, och vips s har du grnsaksbuljong.
Citera
2015-04-21, 19:59
Medlem
Gr som fregende skribent och ta en buljongtrning, eller gr det frn grunden genom att koka upp lite mortter, palsternacka, selleri, lk och annat som du har liggandes. Tillstt ocks salt, ngra vitpepparkorn och ett par lagerblad. Lt det sjuda tills det smakar gott, en timme kanske. Sila av.
Citera
2015-04-21, 20:06
Medlem
whaks avatar
Fr att hjlpa dig lite p traven s kolla denna lnk, det r vad fregende talare pratar om.

http://knorr.se/produkter/buljong-oc...aksbuljong-12p
Citera
2015-04-25, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whak
Fr att hjlpa dig lite p traven s kolla denna lnk, det r vad fregende talare pratar om.

http://knorr.se/produkter/buljong-oc...aksbuljong-12p
Jag skulle rekommendera ngon annan sorts buljong n Knorrs, d den innehller glutamat och andra konstgjorda smakfrstrkare. Det finns buljongpulver utan glutamat att kpa, t ex Lantbuljong frn Renee Voltaire eller frn Biofood utan ngra tillsatser.
Citera
2015-04-25, 13:11
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frostfjaril
Jag skulle rekommendera ngon annan sorts buljong n Knorrs, d den innehller glutamat och andra konstgjorda smakfrstrkare. Det finns buljongpulver utan glutamat att kpa, t ex Lantbuljong frn Renee Voltaire eller frn Biofood utan ngra tillsatser.
Var kper man det? Sen jag kastat ut all glutamat har jag ftt klara mig utan buljong nr jag inte orkat koka egen. Ibland vore det kanon att ha nr man har brttom.
Citera
2015-04-25, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Var kper man det? Sen jag kastat ut all glutamat har jag ftt klara mig utan buljong nr jag inte orkat koka egen. Ibland vore det kanon att ha nr man har brttom.
Rene Voltaires buljong brukar finnas hos lite strre livsmedelsbutiker (dock r hennes buljong rtt dyr), Biofood buljong hittar du bst p ntet, finns hos fretag som sljer hlsokostprodukter, priset fr 220 g r ungefr 35 kronor, halva priset jmfrt med Renes.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in