Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-20, 23:27
  #1
Medlem
Såg för ett tag sedan ett klipp av Hank Green ur duon Vlogbrothers: https://www.youtube.com/watch?v=tsb-FXavCFk
Bland annat diskuterar han möjligheten att det är människans förmåga att berätta historier/sagor som sätter oss åt sidan från andra djur. I klippet går han igenom de sakerna som man ofta brukar förknippa med att vara unikt för människor. Men visar hur även andra arter också besitter dessa egenskaper genom att påvisa att studier genomförts vilka visar detta.
Tänkte inte så mycket kring ämnet först när jag såg klippet, men det är ändå en intressant fråga. Har kollat upp en del kring ämnet och det verkar som flera studier genomförts i ämnet. Dock verkar ingen kunnat publicerat studier med klara svar kring frågan.

Så tänkte höra vad folk på det här forumet tänkte kring frågan. Tror ni sagor är något som gör människan speciell?
Citera
2015-04-20, 23:44
  #2
Medlem
Jag gillar hur du tänker..

(Tänker dock på att vi inte kan förstå djurens sätt att kommunicera, och då menar jag att vi inte vet om ett nyfött djur kan efter ett tag förstå och kommunicera med andra djur av samma art)
...som vanligt med filosofi är det svårt att förklara när man är hindrad av språket och alfabetets gränser.
Iaf, lycka till med ditt sökande
Citera
2015-04-22, 20:36
  #3
Medlem
Nathalies avatar
Med sagor, pratar vi om religion då?
Citera
2015-04-22, 20:47
  #4
Medlem
Nathalies avatar
Förut var det alltid prat om att frontalloben var det som skiljde människor från andra djur.

Jag tror visserligen det har börjat komma en del ny forskning som pekar på att några andra djur också besitter den till viss del.


Men du kan troligtvis hitta en hel del läsvärt om skillnaden mellan människor och andra djur om du börjar läsa om frontallobens funktion och vad den gör.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback