2015-04-20, 19:24
Medlem
Jag åt några skivor gravad lax till middag som både jag och några andra tyckte luktade märkligt, lite surt. Smaken var också lite annorlunda som om den var gammal. När vi kom på att den kanske inte var helt bra så slängde vi det men jag undrar nu om jag kan vara matförgiftad och i så fall finns det något jag kan göra? Skall jag spy? Jag åt minst 3 skivor dock var de inte jätte stora.
Citera
2015-04-20, 19:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FoldupLeak
Jag åt några skivor gravad lax till middag som både jag och några andra tyckte luktade märkligt, lite surt. Smaken var också lite annorlunda som om den var gammal. När vi kom på att den kanske inte var helt bra så slängde vi det men jag undrar nu om jag kan vara matförgiftad och i så fall finns det något jag kan göra? Skall jag spy? Jag åt minst 3 skivor dock var de inte jätte stora.

Listeria kan t o m vara dödligt men det lär du märka. Tror inte du kan göra något i det här skedet. Blir ni riktigt dåliga så är det bara att uppsöka läkare fortast möjligt.
Citera
2015-04-20, 19:30
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FoldupLeak

Svårt att säga utan att studera laxen. Gravad lax försämras gradvis och kan smaka lite skumt utan att vara farlig.
Jag hade inte oroat mig alls.
Citera
2015-04-20, 19:43
Medlem
SS-Panzer-Divisions avatar
Man kollar väl bäst före datumet, och luktar det skumt så äter man det inte, hoppas du får en redig rännskita som håller på ett par dar.
Citera
2015-04-20, 20:01
Medlem
ljudkellgrens avatar
Du ska nog inte oroa dig för mycket, men vill du ändå gå hardcore så kila iväg till närmsta Apotekt omgående och köp Kolsuspension. Väntar du ger det ingen effekt. Men det slår ut alla bra magbakterier också, varför du istället kan vara dålig i magen någon vecka.
Citera
2015-04-20, 21:19
Medlem
lithionits avatar
lax kan vara lurigt, kan innehålla en rad bakterier som kan ge magsjuka.

Har du någon aning om bäst före/sista förbrukningsdag på förpackingen? Vacuumförpackad rå fisk som passerat utgångsdatum och/eller förvarats för varmt och heminlagd/hemmagravad fisk (som ej beretts på rätt sätt) kan vara livsfarligt, inlagd och rökt fisk är en av de största orsakerna till botulismförgiftning.
Citera
2015-04-20, 21:21
Medlem
Goldmanns avatar
Mår du inte illa lär du inte dö, nu iaf. Skulle den vara kass hade du kräkt eller haft diarre´eller både och.
Men frågan kvarstår: varför äter man mat som luktar illa??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in