Citat:
Ursprungligen postat av
Tinman
Vad ar den klassiska invandningen? En fullstandigt odelaggande anmarkning: :"Hur ar det med skit, piss och skrap och sant? Har vi aven skadat detta tillsammans med guden? Vi har alltsa flugit omkring i det intelligibla, skadat avforing och spyor och darfor har vi kunskap om dessa saker, vi atererinrar oss det nar vi paminns om det har bland dom empiriska foremalen, darfor langtar vi tillbaka dit och onskar do. Nar jag ser en hund med en dod rutten liten kattunge i kaften da vet jag att det ar en rutten dod kattunge eftersom jag tillsammans med guden har skadat detta och nu atererinrar jag mig denna kunskap. Darfor langtar jag efter att lara mig mer sant och stravar efter att narma mig doden." )Behover vi fortsatta? Saledes ar det goodbye med atererinringslaran, for det gar inte for sig. Vad blir kvar da nu nar vi har gjort oss av med nihilismen/skepticismen samt den etiska atererinringslaran? Det ar bara tva stycken kvar da: realism och/eller materialism och bada ar omojliga. Materialismen ar omojlig ur ett fornuftsperspektiv, men aven realismen leder till aporier ur fornuftsperspektivet. Vad skall man da ta sig till? Vad skall man gora?
Ga igenom det en gang till for att forsoka hitta "buggar" i resonemanget??? Vem orkar.
Jag har gått igenom, buggar kan man väl inte direkt prata om men jag måste koppla tillbaka till mina tidigare inlägg där jag tar en mer vetenskaplig/teknisk approach till att fundera på vad kunskap och ontoliogi är ut mitt perspektiv. Är inte i facket så jag har inte så mycket tid att läs originalverk, mina kontakter på UU rekommenderar ständigt Platons dialoger.Har dock bara läst Staten än, men där finns lite av det jag tror att den mer akademiska filosofin söker. I den här "problem of induction" sägs att "induction is the glory of science and the scandal of philosophy". Och i grottliknelsen så strävar ju liksom Sokrates efter det här att "verkligen veta". Att se sanningen i vitögat så att säga. Efter det har ju då som sagt Hume, Descartes, Wittgenstein råddat med detta med lite olika slutsatser. Sen har vi då Kant (Farsan sadelmakare, typ, inte ointressant) som kommer nån vart, ur mitt perspektiv. Das ding für mich. Ok, vi får aldrig veta att alla svanar inte kan vara neonfärgade i turkos, men det är den bild vi gör oss och som vi använder. Och här har vi grunden för den tvåstegsraket jag talade om - hypotes, iakttagelser, slutsatser - ok, kanske tre då ibland.
Men jag köper fullt ut att epistemologin inom filosofin går vidare, strävar efter den här närmast gudagivna kunskapen, att man verkligenverkligenverkligen vet vad det är att veta något och undersöker vidare vad kunskap kan vara. Tycker det är lite trist då du ger upp så lätt inför det Rationella och Materiella/Nihilistiska. Den här vandringen som filosofin gör in i kunskapens inre leder säkert inte fram till den här grottinsikten i något slags slutgiltig nivå, men man kämpar på. Jag läste grottliknelsen som att filosofen vet "mer" än de andra, att det upprör de andra, det tar ett tag för dem att acklimatisera sig med de nya landvinningar som gjorts på nivån ovanför.
Men frågan är om ändå inte även filosofin använder denna tvåstegsraket jag beskriver. Man undersöker på olika sätt vad kunskap skulle kunna vara, och stämmer av med om det "stämmer". Då Gettier hittade på det här långsökta exemplet på att justified true belief inte håller, så rotar han i olika fall där det skulle kunna stämma, och sen stäms det av mot om en "bild" av vad kunskap skulle kunna vara. Det epistemologiska "målet", är inte det något ontologiskt?
Nå, någon gång skall jag väl få tid att läsa mer Platon. Det som faschinerar mig är att det platoniska anses vara liksom grunden för mycket av det småmagiska och det religiösa. Republiken(där Sokrates pratar med en massa halvdumma mähän, som accepterar allt och inte ber Sokrates visa att hans uppdelningar verkligen spänner upp hela rummet) och den sekundärlitteratur jag läst tyder ändå på ett sökande, i dialogerna, efter någon slags sanning. Religionen är i mina ögon att man ger upp försöken och bara tror.