Citat:
Ursprungligen postat av
Frolmlanst
Jag kan nada om datorer, s var s enkla som mjligt i er beskrivning.
Kpte fr 4 mnader sedan en Lenovo G50-45. Nu har det uppsttt ngot man kallar "mjukvarufel", vilket inte gr p garantin. Eftersom jag behver datorn i jobbet (och nu skriver frn en urgammal laptop utan fungerande batteri som snabbt verhettas och drfr inte gr att anvnda) r det brttom, mest lockande r att kpa en ny dator och f ver filerna via att plocka ur disken.
Men jag har nd betalat fr burken. Visserligen 2 300 (vilket borde ha ftt mig att inse att burken var skit), men nd.
Problemet: Frst p startskrmen str "PXE-E61 media test failure, check cable". Sedan frsker den ladda windows med Lenovologgan och en sndr laddcirkel nedan. Som vanligt. Drefter gr det t skogen. En ledsen gubbe dyker upp och Windows talar om att fel uppsttt med datorn. Den startas om och laddskrmen dyker upp igen, men nu mer texten "automatisk reparation frbereds". Den snurrar s ett tag, sedan blir skrmen svart. Och fortstter vara svart i timmar. Hnder nada. Startar man om, d hnder samma sak. Felet uppstod i att datorn var lngsam och jag frskte starta om den. D hnde detta nr jag frskte starta om.
Jag kommer in i det dr BIOS-lget eller vad man kallar det, men jag vet d fan inte hur det skall se ut dr.
Ngon som har en bra id innan jag skickar elndet p skroten, undantaget disken.
"PXE-E61 media test failure, check cable" betyder att den frsker boota frn ntverket (gr att stnga av i BIOS).
Kr recovery (fabriksterstllning), det str i manualen hur du gr tillvga fr att utfra detta.
Detta terstller datorn till det skick den hade nr du startade den frsta gngen.
Har du inte kvar manualen s finns den att ladda ner p Lenovo's hemsida.