2015-04-19, 10:14
Medlem
Frolmlansts avatar
Jag kan nada om datorer, s var s enkla som mjligt i er beskrivning.

Kpte fr 4 mnader sedan en Lenovo G50-45. Nu har det uppsttt ngot man kallar "mjukvarufel", vilket inte gr p garantin. Eftersom jag behver datorn i jobbet (och nu skriver frn en urgammal laptop utan fungerande batteri som snabbt verhettas och drfr inte gr att anvnda) r det brttom, mest lockande r att kpa en ny dator och f ver filerna via att plocka ur disken.

Men jag har nd betalat fr burken. Visserligen 2 300 (vilket borde ha ftt mig att inse att burken var skit), men nd.

Problemet: Frst p startskrmen str "PXE-E61 media test failure, check cable". Sedan frsker den ladda windows med Lenovologgan och en sndr laddcirkel nedan. Som vanligt. Drefter gr det t skogen. En ledsen gubbe dyker upp och Windows talar om att fel uppsttt med datorn. Den startas om och laddskrmen dyker upp igen, men nu mer texten "automatisk reparation frbereds". Den snurrar s ett tag, sedan blir skrmen svart. Och fortstter vara svart i timmar. Hnder nada. Startar man om, d hnder samma sak. Felet uppstod i att datorn var lngsam och jag frskte starta om den. D hnde detta nr jag frskte starta om.

Jag kommer in i det dr BIOS-lget eller vad man kallar det, men jag vet d fan inte hur det skall se ut dr.

Ngon som har en bra id innan jag skickar elndet p skroten, undantaget disken.
Citera
2015-04-19, 10:33
Medlem
Lullebulle1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frolmlanst
Jag kan nada om datorer, s var s enkla som mjligt i er beskrivning.

Kpte fr 4 mnader sedan en Lenovo G50-45. Nu har det uppsttt ngot man kallar "mjukvarufel", vilket inte gr p garantin. Eftersom jag behver datorn i jobbet (och nu skriver frn en urgammal laptop utan fungerande batteri som snabbt verhettas och drfr inte gr att anvnda) r det brttom, mest lockande r att kpa en ny dator och f ver filerna via att plocka ur disken.

Men jag har nd betalat fr burken. Visserligen 2 300 (vilket borde ha ftt mig att inse att burken var skit), men nd.

Problemet: Frst p startskrmen str "PXE-E61 media test failure, check cable". Sedan frsker den ladda windows med Lenovologgan och en sndr laddcirkel nedan. Som vanligt. Drefter gr det t skogen. En ledsen gubbe dyker upp och Windows talar om att fel uppsttt med datorn. Den startas om och laddskrmen dyker upp igen, men nu mer texten "automatisk reparation frbereds". Den snurrar s ett tag, sedan blir skrmen svart. Och fortstter vara svart i timmar. Hnder nada. Startar man om, d hnder samma sak. Felet uppstod i att datorn var lngsam och jag frskte starta om den. D hnde detta nr jag frskte starta om.

Jag kommer in i det dr BIOS-lget eller vad man kallar det, men jag vet d fan inte hur det skall se ut dr.

"PXE-E61 media test failure, check cable" betyder att den frsker boota frn ntverket (gr att stnga av i BIOS).

Kr recovery (fabriksterstllning), det str i manualen hur du gr tillvga fr att utfra detta.
Detta terstller datorn till det skick den hade nr du startade den frsta gngen.
Har du inte kvar manualen s finns den att ladda ner p Lenovo's hemsida.
Citera
2015-04-19, 10:41
Medlem
Frolmlansts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lullebulle1
"PXE-E61 media test failure, check cable" betyder att den frsker boota frn ntverket (gr att stnga av i BIOS).

Kr recovery (fabriksterstllning), det str i manualen hur du gr tillvga fr att utfra detta.
Detta terstller datorn till det skick den hade nr du startade den frsta gngen.
Har du inte kvar manualen s finns den att ladda ner p Lenovo's hemsida.
Gr inte, d frlorar jag filer som inte gr att erstta. Ja, jag vet att man skall skerhetskopiera och det gr jag ocks en gng per dag. Men datorn pajade nr jag hll p att jobba och det finns ingen skerhetskopia p det.
Citera
2015-04-19, 11:03
Medlem
Frolmlansts avatar
Okej, nu har jag kollat. Och disken r prioriterad fre ntverket. Vilket innebr "hard drive fail" om den frsker boota frn ntverket. Vilket betyder ny dator.
Citera
2015-04-19, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frolmlanst

Sannolikt r det just "bara" disken som har pajat - det ger precis det beteende du beskriver. Om det inte r ett tillverkningsfel p den, s har den nog rkat ut fr mer skakningar/sttar n vad den tl (speciellt nr den gr).

Har du tur s kan ngot/ngra du hade p den, om man ansluter disken till en fungerande dator (och vet hur man gr).
Citera
2015-04-19, 12:31
Medlem
Lullebulle1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Sannolikt r det just "bara" disken som har pajat - det ger precis det beteende du beskriver. Om det inte r ett tillverkningsfel p den, s har den nog rkat ut fr mer skakningar/sttar n vad den tl (speciellt nr den gr).

Har du tur s kan ngot/ngra du hade p den, om man ansluter disken till en fungerande dator (och vet hur man gr).
Om man inte har mjlighet att ansluta disken till en annan dator (t ex saknar kablar) s kan man starta ett operativsystem frn usb-minne eller cd-skiva, t ex Ubuntu.

D ser man ocks om man kommer t disken. Kommer TS inte t den s r det bara att sga adj till filerna p den. Om man nu inte vill betala ngra tusenlappar fr att ett fretag ska terstlla datat.

Se "How-To LiveCD Ubuntu" fr hur man gr tillvga hr:
https://help.ubuntu.com/community/LiveCD
Citera
2015-04-24, 23:44
Medlem
Du kan ju prova att ndra frn AHCI till IDE i Bios eller tvrtom.
Citera
2015-04-25, 11:59
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 64an
Du kan ju prova att ndra frn AHCI till IDE i Bios eller tvrtom.
Varfr skulle det gra nn skillnad ht p en 4 mnader gammal burk som har Secure Boot och UEFI, plus att ingen varit inne i BIOS fre problemet uppstod? Tell me you
Senast redigerad av Skadat gods 2015-04-25 kl. 12:02.
Citera
2015-05-15, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Varfr skulle det gra nn skillnad ht p en 4 mnader gammal burk som har Secure Boot och UEFI, plus att ingen varit inne i BIOS fre problemet uppstod? Tell me you
Kanske fr att jag arbetar som datorreparatr och varit med om precis det felet ngra ggr p en stationr dator trots att ingen varit inne i Bios.
Slutade med moderkortsbyte.

Men r datorn bara 4 mnader s kan det inte vara ngra fel p den om jag frsttt dig rtt eller vad menar du??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in