Citat:
Ursprungligen postat av
Frolmlanst
Jag kan nada om datorer, så var så enkla som möjligt i er beskrivning.
Köpte för 4 månader sedan en Lenovo G50-45. Nu har det uppstått något man kallar "mjukvarufel", vilket inte går på garantin. Eftersom jag behöver datorn i jobbet (och nu skriver från en urgammal laptop utan fungerande batteri som snabbt överhettas och därför inte går att använda) är det bråttom, mest lockande är att köpa en ny dator och få över filerna via att plocka ur disken.
Men jag har ändå betalat för burken. Visserligen 2 300 (vilket borde ha fått mig att inse att burken var skit), men ändå.
Problemet: Först på startskärmen står "PXE-E61 media test failure, check cable". Sedan försöker den ladda windows med Lenovologgan och en såndär laddcirkel nedan. Som vanligt. Därefter går det åt skogen. En ledsen gubbe dyker upp och Windows talar om att fel uppstått med datorn. Den startas om och laddskärmen dyker upp igen, men nu mer texten "automatisk reparation förbereds". Den snurrar så ett tag, sedan blir skärmen svart. Och fortsätter vara svart i timmar. Händer nada. Startar man om, då händer samma sak. Felet uppstod i att datorn var långsam och jag försökte starta om den. Då hände detta när jag försökte starta om.
Jag kommer in i det där BIOS-läget eller vad man kallar det, men jag vet då fan inte hur det skall se ut där.
Någon som har en bra idé innan jag skickar eländet på skroten, undantaget disken.
"PXE-E61 media test failure, check cable" betyder att den försöker boota från nätverket (går att stänga av i BIOS).
Kör recovery (fabriksåterställning), det står i manualen hur du går tillväga för att utföra detta.
Detta återställer datorn till det skick den hade när du startade den första gången.
Har du inte kvar manualen så finns den att ladda ner på Lenovo's hemsida.