2015-04-19, 10:14
Medlem
Frolmlansts avatar
Jag kan nada om datorer, så var så enkla som möjligt i er beskrivning.

Köpte för 4 månader sedan en Lenovo G50-45. Nu har det uppstått något man kallar "mjukvarufel", vilket inte går på garantin. Eftersom jag behöver datorn i jobbet (och nu skriver från en urgammal laptop utan fungerande batteri som snabbt överhettas och därför inte går att använda) är det bråttom, mest lockande är att köpa en ny dator och få över filerna via att plocka ur disken.

Men jag har ändå betalat för burken. Visserligen 2 300 (vilket borde ha fått mig att inse att burken var skit), men ändå.

Problemet: Först på startskärmen står "PXE-E61 media test failure, check cable". Sedan försöker den ladda windows med Lenovologgan och en såndär laddcirkel nedan. Som vanligt. Därefter går det åt skogen. En ledsen gubbe dyker upp och Windows talar om att fel uppstått med datorn. Den startas om och laddskärmen dyker upp igen, men nu mer texten "automatisk reparation förbereds". Den snurrar så ett tag, sedan blir skärmen svart. Och fortsätter vara svart i timmar. Händer nada. Startar man om, då händer samma sak. Felet uppstod i att datorn var långsam och jag försökte starta om den. Då hände detta när jag försökte starta om.

Jag kommer in i det där BIOS-läget eller vad man kallar det, men jag vet då fan inte hur det skall se ut där.

Någon som har en bra idé innan jag skickar eländet på skroten, undantaget disken.
Citera
2015-04-19, 10:33
Medlem
Lullebulle1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frolmlanst
Jag kan nada om datorer, så var så enkla som möjligt i er beskrivning.

Köpte för 4 månader sedan en Lenovo G50-45. Nu har det uppstått något man kallar "mjukvarufel", vilket inte går på garantin. Eftersom jag behöver datorn i jobbet (och nu skriver från en urgammal laptop utan fungerande batteri som snabbt överhettas och därför inte går att använda) är det bråttom, mest lockande är att köpa en ny dator och få över filerna via att plocka ur disken.

Men jag har ändå betalat för burken. Visserligen 2 300 (vilket borde ha fått mig att inse att burken var skit), men ändå.

Problemet: Först på startskärmen står "PXE-E61 media test failure, check cable". Sedan försöker den ladda windows med Lenovologgan och en såndär laddcirkel nedan. Som vanligt. Därefter går det åt skogen. En ledsen gubbe dyker upp och Windows talar om att fel uppstått med datorn. Den startas om och laddskärmen dyker upp igen, men nu mer texten "automatisk reparation förbereds". Den snurrar så ett tag, sedan blir skärmen svart. Och fortsätter vara svart i timmar. Händer nada. Startar man om, då händer samma sak. Felet uppstod i att datorn var långsam och jag försökte starta om den. Då hände detta när jag försökte starta om.

Jag kommer in i det där BIOS-läget eller vad man kallar det, men jag vet då fan inte hur det skall se ut där.

Någon som har en bra idé innan jag skickar eländet på skroten, undantaget disken.
"PXE-E61 media test failure, check cable" betyder att den försöker boota från nätverket (går att stänga av i BIOS).

Kör recovery (fabriksåterställning), det står i manualen hur du går tillväga för att utföra detta.
Detta återställer datorn till det skick den hade när du startade den första gången.
Har du inte kvar manualen så finns den att ladda ner på Lenovo's hemsida.
Citera
2015-04-19, 10:41
Medlem
Frolmlansts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lullebulle1
"PXE-E61 media test failure, check cable" betyder att den försöker boota från nätverket (går att stänga av i BIOS).

Kör recovery (fabriksåterställning), det står i manualen hur du går tillväga för att utföra detta.
Detta återställer datorn till det skick den hade när du startade den första gången.
Har du inte kvar manualen så finns den att ladda ner på Lenovo's hemsida.
Går inte, då förlorar jag filer som inte går att ersätta. Ja, jag vet att man skall säkerhetskopiera och det gör jag också en gång per dag. Men datorn pajade när jag hll på att jobba och det finns ingen säkerhetskopia på det.
Citera
2015-04-19, 11:03
Medlem
Frolmlansts avatar
Okej, nu har jag kollat. Och disken är prioriterad före nätverket. Vilket innebär "hard drive fail" om den försöker boota från nätverket. Vilket betyder ny dator.
Citera
2015-04-19, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frolmlanst

Sannolikt är det just "bara" disken som har pajat - det ger precis det beteende du beskriver. Om det inte är ett tillverkningsfel på den, så har den nog råkat ut för mer skakningar/stötar än vad den tål (speciellt när den går).

Har du tur så kan något/några du hade på den, om man ansluter disken till en fungerande dator (och vet hur man gör).
Citera
2015-04-19, 12:31
Medlem
Lullebulle1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Sannolikt är det just "bara" disken som har pajat - det ger precis det beteende du beskriver. Om det inte är ett tillverkningsfel på den, så har den nog råkat ut för mer skakningar/stötar än vad den tål (speciellt när den går).

Har du tur så kan något/några du hade på den, om man ansluter disken till en fungerande dator (och vet hur man gör).
Om man inte har möjlighet att ansluta disken till en annan dator (t ex saknar kablar) så kan man starta ett operativsystem från usb-minne eller cd-skiva, t ex Ubuntu.

Då ser man också om man kommer åt disken. Kommer TS inte åt den så är det bara att säga adjö till filerna på den. Om man nu inte vill betala några tusenlappar för att ett företag ska återställa datat.

Se "How-To LiveCD Ubuntu" för hur man går tillväga här:
https://help.ubuntu.com/community/LiveCD
Citera
2015-04-24, 23:44
Medlem
Du kan ju prova att ändra från AHCI till IDE i Bios eller tvärtom.
Citera
2015-04-25, 11:59
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 64an
Du kan ju prova att ändra från AHCI till IDE i Bios eller tvärtom.
Varför skulle det göra nån skillnad öht på en 4 månader gammal burk som har Secure Boot och UEFI, plus att ingen varit inne i BIOS före problemet uppstod? Tell me you
Senast redigerad av Skadat gods 2015-04-25 kl. 12:02.
Citera
2015-05-15, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Varför skulle det göra nån skillnad öht på en 4 månader gammal burk som har Secure Boot och UEFI, plus att ingen varit inne i BIOS före problemet uppstod? Tell me you
Kanske för att jag arbetar som datorreparatör och varit med om precis det felet några ggr på en stationär dator trots att ingen varit inne i Bios.
Slutade med moderkortsbyte.

Men är datorn bara 4 månader så kan det inte vara några fel på den om jag förstått dig rätt eller vad menar du??
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in