• 1
  • 2
2015-04-19, 09:25
Medlem
Hej.
Har jag förstått saken rätt? Maltextrakt är en lite dyrare men snabbare variant där man helt enkelt kokar upp den och så sköter sig all konverterting till socker sig självt? Medan malt är den billigare varianten där man får koka några timmar för att bryta ned till socker?

Är det även så att man därefter har en bra sädmäsk att bränna whiskey på?

Ha en trevlig dag!
Citera
2015-04-19, 09:37
Medlem
Nej,
Malt är maltkorn som behöver malas, mäskas och lakas för att dess stärkelse ska övergå i förjäsbara sockerarter och följa med i vörten.
Maltextrakt är sådant färdigmäskat socker som frystorkats och kan jäsa direkt.
Citera
2015-04-20, 12:52
Moderator
Falukropps avatar
Föregående skribent summerar det bra. Skillnaden är ungefär densamma som mellan kaffebönor och snabbkaffe.

Fördelen med att använda malt är att du har ett större urval av olika sorter, och kan välja själv vid vilken temperatur du mäskar det, och därmed påverka sammansättningen mellan jäsbara och ojäsbara sockerarter.

Det går säkert att få till en hyfsad whiskymäsk med enbart maltextrakt. Utan att vara superinsatt i frågan - planerar dock att bli det - så är de enda problem jag ser att man kanske inte kan få tag i extrakt på exakt de maltsorter man vill använda, och att det kan bli problematiskt om man vill ha med någon torvrökt variant. Det senare fallet kan man ju dock lösa genom att mäska en liten portion torvrökt malt, och göra resten av vörten på extrakt. Att mäska ett par kilo malt gör du lätt i en gryta på spisen, det behöver du inga specialgrejer för.
Citera
2015-04-20, 19:44
Medlem
Annars så vill man alltså koka krossad malt i typ 2 timmar vid ca 76C? Det bryter ner stärkelsen tioll socker?
Citera
2015-04-21, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejsanhoppsanigen
Annars så vill man alltså koka krossad malt i typ 2 timmar vid ca 76C? Det bryter ner stärkelsen tioll socker?

Håll mäsken runt 64-68c vid 70-72c blir det mer dextriner, 75c och över så dör enzymerna. 3 liter vatten per kilo krossad malt är ganska lagom..
Citera
2015-04-21, 12:25
Medlem
Tack för alla svaren. Då blir det den varianten, maltextrakt blir nästan lika dyrt som att köpa whisky, men kanske kan tillsättas. Det verkar som malt ger mindre socker än strösocker, så jag gissar att om jag
vill ha motsvarade 4kg socker så vill jag ha kanske 5-6 kg malt?

Edit: eller varför inte rent cystal malt som bara ska värmas upp i vatten?
Senast redigerad av hejsanhoppsanigen 2015-04-21 kl. 13:19.
Citera
2015-04-21, 14:50
Medlem
Thuures avatar
Citat:
Tack för alla svaren. Då blir det den varianten, maltextrakt blir nästan lika dyrt som att köpa whisky, men kanske kan tillsättas. Det verkar som malt ger mindre socker än strösocker, så jag gissar att om jag

Crystal malt innehåller väldigt mycket dextriner så du skulle få väldigt låg utjäsning, och därmed knappt någon alkohol, med en vört på endast crystal malt/karamellmalt. Köper du basmalt borde du kunna få tag på torvrökt malt också om det är den karaktären du är ute efter i din whisk(e)y.

Hur mycket förjäsbart socker du får ut jämfört med strösocker beror på hur bra utbyte du får från mäskningen. Runt 70% är ganska vanligt. Vid det utbytet får du med vanlig brittiskt pale ale-malt ut cirka 55% så mycket socker jämfört med en mäsk på 100% strösocker.
Citera
2015-04-21, 19:00
Medlem
Perfekt. Tack för alla svaren.
Citera
2015-04-21, 19:25
Moderator
Falukropps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MERA BRÄNNVIN
Håll mäsken runt 64-68c vid 70-72c blir det mer dextriner, 75c och över så dör enzymerna. 3 liter vatten per kilo krossad malt är ganska lagom..

Rent instinktivt skulle jag nog mäskat vid en något lägre temperatur än så, ojäsbara sockerarter kan man nog betrakta som rent spill när det kommer till sädmäsk. Lägga sig någonstans i betaamylasets högre aktivitetsområde utan att aktivera alfaamylaset mer än nödvändigt för att ge betaamylaset mer att jobba med, typ.

Jopp, skulle också sikta på det malt/vattenförhållandet. Har läst nånstans att whiskymäsk faktiskt inte är så rasande stark, 7-10% vill jag minnas är normalområdet, och vissa ligger till och med lägre än så.

Citat:

Med anledning av ovanstående tror jag det är rätt lugnt att skjuta mer eller mindre från höften första gången. Det verkar inte finnas någon magisk procentsats man måste uppnå för bra resultat.

Citat:
Ursprungligen postat av Thuure
Crystal malt innehåller väldigt mycket dextriner så du skulle få väldigt låg utjäsning, och därmed knappt någon alkohol, med en vört på endast crystal malt/karamellmalt. Köper du basmalt borde du kunna få tag på torvrökt malt också om det är den karaktären du är ute efter i din whisk(e)y.

Hur mycket förjäsbart socker du får ut jämfört med strösocker beror på hur bra utbyte du får från mäskningen. Runt 70% är ganska vanligt. Vid det utbytet får du med vanlig brittiskt pale ale-malt ut cirka 55% så mycket socker jämfört med en mäsk på 100% strösocker.

Torvrökt malt finns i alla fall hos de större handlarna. Frågan om något är huruvida den är rökig nog för att efterlikna en islay om man gillar det racet

Ja, 70% är nog ett ganska bra värde att anta från scratch, kanske ännu något lägre om man kör BIAB, som förmodligen är den mest praktiska approachen för nybörjaren på sädbaserade brygder, som inte redan har mäsk/lakkärl.
Citera
2015-04-21, 22:23
Medlem
ja, helst vill man ha tag på det sädeslaget som ger mest socker. Vete ligger bra till, men är trist som whiskey, tycker jag. Vill helst ha 100% korn och följaktlligen det kornet som har mest socker.
Citera
2015-04-26, 18:50
Medlem
mattias_rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Rent instinktivt skulle jag nog mäskat vid en något lägre temperatur än så, ojäsbara sockerarter kan man nog betrakta som rent spill när det kommer till sädmäsk. Lägga sig någonstans i betaamylasets högre aktivitetsområde utan att aktivera alfaamylaset mer än nödvändigt för att ge betaamylaset mer att jobba med, typ.

Stämmer och för att göra det på ren Svenska och inte fackspråk:

Man brukar ofta dela upp försockringsrasten i två raster, en vid drygt 60 ºC och en vid drygt 70 ºC, eller så lägger man sig ungefär mitt emellan runt 64-66 ºC. Man kan även ha en utmäskning för att få en pinne eller två på hydrometern. Resultatet är även avgörande hur länge du mäskar i dessa temperaturer.

Förslag: Mäska vid 61ºC i 35 min, öka till 71ºC och mäska i 20min , öka till 78ºC i 15min (utmäskning).
Senast redigerad av mattias_r 2015-04-26 kl. 18:56.
Citera
2015-04-26, 18:53
Medlem
mattias_rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falukropp
Ja, 70% är nog ett ganska bra värde att anta från scratch, kanske ännu något lägre om man kör BIAB, som förmodligen är den mest praktiska approachen för nybörjaren på sädbaserade brygder, som inte redan har mäsk/lakkärl.

Vid vanlig BIAB ligger man oftast vid drygt 70%, och kör man MaxiBIAB så ligger man betydligt högre.
Sett siffror runt 90%.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in