Citat:
Ursprungligen postat av
MERA BRÄNNVIN
Håll mäsken runt 64-68c vid 70-72c blir det mer dextriner, 75c och över så dör enzymerna. 3 liter vatten per kilo krossad malt är ganska lagom..
Rent instinktivt skulle jag nog mäskat vid en något lägre temperatur än så, ojäsbara sockerarter kan man nog betrakta som rent spill när det kommer till sädmäsk. Lägga sig någonstans i betaamylasets högre aktivitetsområde utan att aktivera alfaamylaset mer än nödvändigt för att ge betaamylaset mer att jobba med, typ.
Jopp, skulle också sikta på det malt/vattenförhållandet. Har läst nånstans att whiskymäsk faktiskt inte är så rasande stark, 7-10% vill jag minnas är normalområdet, och vissa ligger till och med lägre än så.
Citat:
Ursprungligen postat av
hejsanhoppsanigen
Tack för alla svaren. Då blir det den varianten, maltextrakt blir nästan lika dyrt som att köpa whisky, men kanske kan tillsättas. Det verkar som malt ger mindre socker än strösocker, så jag gissar att om jag
vill ha motsvarade 4kg socker så vill jag ha kanske 5-6 kg malt?
Edit: eller varför inte rent cystal malt som bara ska värmas upp i vatten?
Med anledning av ovanstående tror jag det är rätt lugnt att skjuta mer eller mindre från höften första gången. Det verkar inte finnas någon magisk procentsats man måste uppnå för bra resultat.
Citat:
Ursprungligen postat av
Thuure
Crystal malt innehåller väldigt mycket dextriner så du skulle få väldigt låg utjäsning, och därmed knappt någon alkohol, med en vört på endast crystal malt/karamellmalt. Köper du basmalt borde du kunna få tag på torvrökt malt också om det är den karaktären du är ute efter i din whisk(e)y.
Hur mycket förjäsbart socker du får ut jämfört med strösocker beror på hur bra utbyte du får från mäskningen. Runt 70% är ganska vanligt. Vid det utbytet får du med vanlig brittiskt pale ale-malt ut cirka 55% så mycket socker jämfört med en mäsk på 100% strösocker.
Torvrökt malt finns i alla fall hos de större handlarna. Frågan om något är huruvida den är rökig nog för att efterlikna en islay om man gillar det racet
Ja, 70% är nog ett ganska bra värde att anta från scratch, kanske ännu något lägre om man kör BIAB, som förmodligen är den mest praktiska approachen för nybörjaren på sädbaserade brygder, som inte redan har mäsk/lakkärl.