• 1
  • 2
2015-04-18, 20:56
Medlem
Går det att mäta och i såfall hur många hästar har en häst? Nu är det väl skillnad på olika hästraser men men........ Hur går det rent fysiologiskt till när man mäter hästkrafter? Varför heter det hästkrafter?
Senast redigerad av maestro76 2015-04-18 kl. 20:59.
Citera
2015-04-18, 20:57
Medlem
Maxipower1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maestro76
Går det att mäta och i såfall hur många hästar har en häst? Nu är det väl skillnad på olika hästraser men men........
Enkel matematik det går en häst på en häst.
Citera
2015-04-18, 21:03
Medlem
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hästkraft

Citat:
Omkring 1783 införde James Watt begreppet hästkraft när han behövde beskriva hur många hästars arbete hans nya ångmaskiner kunde ersätta.

Alltid intressant att ta reda på hur vissa ord uppkommit.
Citera
2015-04-18, 21:07
Medlem
En hästkraft lyfter 75 kilo en meter rakt upp på en sekund. En vältränad människa kan under en kort stund utveckla drygt en halv hästkraft har jag hört. (75 kilo människa som springer upp för en trapp t.ex.)

Spontant tror jag en häst ligger på mellan en och två hästkrafter.
Citera
2015-04-18, 21:07
Medlem
I följande video mätte de upp 40 hästkrafter under flera sekunder när två hästar drog.

https://www.youtube.com/watch?v=dvqFA51dOjg
Citera
2015-04-18, 21:13
Medlem
Quote från en annan tråd"En hästkraft lyfter 75 kilo en meter rakt upp på en sekund. En vältränad människa kan under en kort stund utveckla drygt en halv hästkraft har jag hört. (75 kilo människa som springer upp för en trapp t.ex.)

Spontant tror jag en häst ligger på mellan en och två hästkrafter."

Jag kan förstå beräkningen rent matematiskt men jag förstår fortfarande inte varför vi använder uttrycket fortfarande. I dagsläget finns det ofta angivet i Nm, det är nog mer exakt.
Citera
2015-04-18, 21:14
Medlem
Tiden man kan ta ut effekten är ju givetvis viktig vid jämförelse med motorer. En häst eller människa blir trött fortare än en motor eller ångmaskin.
Citera
2015-04-18, 21:15
Medlem
Vilken häst använder man när man mäter hästkrafter?
Citera
2015-04-18, 21:22
Medlem
Ostfralla2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankarbarn
En hästkraft lyfter 75 kilo en meter rakt upp på en sekund. En vältränad människa kan under en kort stund utveckla drygt en halv hästkraft har jag hört. (75 kilo människa som springer upp för en trapp t.ex.)

Är det från stillastående eller "i farten" som räknas? Skillnaden måste ju vara ganska stor.
Citera
2015-04-18, 21:52
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maestro76
Quote från en annan tråd"En hästkraft lyfter 75 kilo en meter rakt upp på en sekund. En vältränad människa kan under en kort stund utveckla drygt en halv hästkraft har jag hört. (75 kilo människa som springer upp för en trapp t.ex.)

Spontant tror jag en häst ligger på mellan en och två hästkrafter."

Jag kan förstå beräkningen rent matematiskt men jag förstår fortfarande inte varför vi använder uttrycket fortfarande. I dagsläget finns det ofta angivet i Nm, det är nog mer exakt.
Nm (Newtonmeter) är en enhet för vridmoment (eller arbete men av sammanhanget ligger närmast till hands att du menade vridmoment) men det har inget med hästkraft att göra då det är en enhet för effekt (och inte heller Nm som i arbete har inget med effekt att göra).

kW är enheten som gäller om man ska ansluta sig till SI-enheter men hp och kW är lika exakta egentligen.
Citera
2015-04-18, 22:08
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankarbarn

Tror en häst dock har mer "hästkrafter" :-) normalt.

Testet som Watson gjorde var väl en häst som gick normalt utan att anstränga sig mer eller mindre.
Hästarna som gjorde ett jobb (drog runt samma hjul varje dag) kunde ju inte ligga på 60-100% av deras max konstant...

Så hästen har nog rätt mycket mer hästar :-) under kortare perioder...
Citera
2015-04-18, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Nm (Newtonmeter) är en enhet för vridmoment (eller arbete men av sammanhanget ligger närmast till hands att du menade vridmoment) men det har inget med hästkraft att göra då det är en enhet för effekt (och inte heller Nm som i arbete har inget med effekt att göra).

kW är enheten som gäller om man ska ansluta sig till SI-enheter men hp och kW är lika exakta egentligen.

Effekt är arbete per tidsenhet. Så de har i allra högst grad något med varandra att göra.

1 kW = 1000 Nm/s
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in