2015-04-18, 18:47
Medlem
tjeena! Jag kan börja med att jag är under 20 år och har inte gått ut gymnasiet än, Jag har ett stort intresse för att polera bilar och tar såklart betalt för dem timmarna det tar.
Alla har varit nöjda så deras kompisar har också kommit till mig men jag undrar helt enkelt när man bör gå över från "lite extraknäck" till att betala skatt för dem pengarna man tjänar (jag tar ca 80 kr tim - material så det blir inte mycket..

Diskussionsunderlag för dem som inte fattar vad jag menar (helt förståeligt, trött efter dagens rekond utvändigt )

När går gränsen från Kompis jobb till att man bör betala skatt? Jag gör kanske 2 bilar i månaden och brukar bli ca 500 kr per gång så inga stora pengar för er, för mig är det ett dubbelt studiebidrag
Citera
2015-04-18, 18:59
Medlem
Sak du behålla de priserna så kan du nog släppa tanken på skatt. Får du 500 per bil nu så blir det 250 efter skatt.
Citera
2015-04-18, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Sak du behålla de priserna så kan du nog släppa tanken på skatt. Får du 500 per bil nu så blir det 250 efter skatt.

Jag ska höja priserna, har tagit det för att slippa skämmas när resultaten inte blir 100% men nu ska jag höja eftersom jag leverar bra resultat, ska nog dubbla det.. dvs 1000 men då kommer jag även göra lite extra typ snabbavtorkning av interiör
Citera
2015-04-18, 19:32
Medlem
Ärligt talat skit i skatten så länge du håller dig till vänner och bekanta, har du däremot planer på att skapa ett riktigt företag av det så har du väl inte så mycket val.

Finns ingen anledning att vara dum ärlig när det rör sig om så lite pengar, tro mig tids nog så kommer du ändå att betala så mycket skatt att du vill spy på den.
Citera
2015-04-18, 20:15
Medlem
Citat:
Ärligt talat skit i skatten så länge du håller dig till vänner och bekanta, har du däremot planer på att skapa ett riktigt företag av det så har du väl inte så mycket val.

Finns ingen anledning att vara dum ärlig när det rör sig om så lite pengar, tro mig tids nog så kommer du ändå att betala så mycket skatt att du vill spy på den.

Jag känner lite samma sak men ville höra med andra också, Ska jag starta eget så blir det kritvitt
Jag har redan betalat lite skatt eftersom jag har jobbat mycket lov men kommer spy sen när 30% går åt helvete varje månad (sålänge sossarna är med i makten blir inte mycket vettigt gjort)
Citera
2015-04-18, 20:22
Medlem
Har för mig att en privatperson får betala en annan privatperson upp till 1000kr för en tjänst utan att bli arbetsgivare / betala skatt. Det lär väl finnas någon begränsning i hur ofta och till hur många personer det är tillåtet. Finns säkert mer info om det på skv:s hemsida.
Citera
2015-04-18, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flekzz
Jag känner lite samma sak men ville höra med andra också, Ska jag starta eget så blir det kritvitt
Jag har redan betalat lite skatt eftersom jag har jobbat mycket lov men kommer spy sen när 30% går åt helvete varje månad (sålänge sossarna är med i makten blir inte mycket vettigt gjort)

Skillnaden är att när du kör eget så måste du täcka upp för arbetsgivaravgifterna/egenavgifterna också så släng på ytterligare 31 % skatt.
Citera
2015-04-18, 20:39
Medlem
Citat:
Skillnaden är att när du kör eget så måste du täcka upp för arbetsgivaravgifterna/egenavgifterna också så släng på ytterligare 31 % skatt.

jo jag är medveten om att det är mycket mer kostader än bara vanlig skatt när man kör eget men jag syftade på att vara anställd!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in