• 1
  • 2
2015-04-18, 17:37
Medlem
Hur ser rika på dem fattiga och hur ser fattiga på dem rika?
2015-04-18, 17:41
Bannlyst
Beror helt på vem du frågar, här generaliserar vi inte lite, dessutom definierar vi inte någotdera. Detta kan bli en seriös diskussion, verkligen.
2015-04-18, 17:42
Medlem
pelle_snusks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5789islife

Du får nog förtydliga dig lite om frågan ska vara meningsfull. Du ställer frågan lika oprecist som att fråga "Kan en svensk vara glad?"
2015-04-18, 17:43
Medlem
InternetFriends avatar
Fattiga får kolla upp medan rika kollar ner
2015-04-18, 17:46
Medlem
Blondiemans avatar
Vart går gränsen för rik, respektive fattig, för dig?
2015-04-18, 18:28
Medlem
Bbobis avatar
Ja, jag ser ner på fattiga som röker och vräker i sig skitmat för att beklaga att dom inte har råd att skicka barnen på skolans aktiviteter.

Annars tror jag inte folk bryr sig så mycket om varandras ställning så länge man är en bra person och gör det man gör med stolthet.
2015-04-18, 18:37
Medlem
En rik mäter människovärde och framgång, oberoende av personlighet, efter materiell egendom. En fattig känner sig som ett offer och lider av mindervärdeskomplex. Ungefär så kan man sammanfatta det. Nu är det bara att spinna vidare.
2015-04-18, 21:01
Medlem
Svenskares avatar
Jag tror snarare att det är fattiga som ser ner på rika... Rika människor bryr sig sällan om fattiga överhuvudtaget. En del undantag, visst. Men överlag nja, de har viktigare saker att tänka på.
2015-04-18, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Ja, jag ser ner på fattiga som röker och vräker i sig skitmat för att beklaga att dom inte har råd att skicka barnen på skolans aktiviteter.

Är du rik då? Annars är det inte så relevant för den här tråden.
2015-04-19, 11:29
Medlem
PaloPaloPalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 5789islife

Jag tror rika anser att nästan alla fattiga har sig själva att skylla. Att de förtjänat sin fattigdom. Fattigdom är smittsam, på så vis att föräldrar smittar sina barn, grannar smittar sina grannar, barn smittar andra barn. Det som smittar är dåliga osunda värderingar (chipsätande, rökning, cannabisbruk, lathet, nöjeslystnad, bedrägeri, osv). Fattiga ska därför hållas på avstånd, av ren självbevarelsedrift då de riskerar att förgifta alla som ännu inte är fattiga.

Fattiga ser nog rika som tjuvar. Rik blir man enbart bara genom att ta från de fattiga. Att en klok fattig med tålamod och sparsamhet kan spara sig rik anses nog omöjligt.
2015-04-19, 12:22
Medlem
En som är född rik och inte har arbetat upp en förmögenhet själv ser alltid ner på folk & detta är oftast muppar.
2015-04-19, 16:02
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Är du rik då? Annars är det inte så relevant för den här tråden.

Bill gates kommer knappast kika in i tråden så frågan blir var gränsen för rik går?

Jag säger såhär, jag är rik för vissa men inte för andra.

Man behöver inte ha mer än ordnad ekonomi för att se ner på dåliga fattiga. Nån som kämpar 18h/dag 7 dagar/vecka för att sina barn ska få en bra framtid däremot har jag svårt att man ser ner på. Dom gör sitt bästa och det är vad man värdesätter här i Sverige. Till skillnad mot den rökande morsan som klagar på att ungen ska ha 149kr inträde till tom titts vilket hon absolut inte har. 1års reservfett på magen eller 3kg tjära i lungorna däremot var inga problem.

Frågeställningen är inte så svart och vit helt enkelt.
Senast redigerad av Bbobi 2015-04-19 kl. 16:08.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in