2015-04-18, 15:33
Medlem
Hejsan!

Är 26 år, och har en ekonomi körd i botten. Lever i princip från månadslön till månadslön, ingenting går till sparanda. Därtill har jag sedan ett par år tillbaka dragit på mig betalningsanmärkningar (som min mor betalt i princip allt på). Jag är skyldig henne i runda slänga 100.000kr, kanske lite mer än så.

Min största dröm är att kunna göra mig skuldfri helt och hållet gentemot henne, och slippa skammen och undvika ögonkontakt. Hon förtjänar bättre än att ligga ute med en massa pengar. Det är mina snedsteg.

Jag tjänar i runda slänga 35k per månad före skatt och vill nu en gång för alla "få huvudet över vattenytan" och kunna blicka framåt.

Tror ni att det är möjligt att boka ett möte med sin bank och kunna lösa ett lån för detta? Givetvis så inser jag att bollen inte ligger i mina händer när det kommer till räntesats eller liknande.

Vad tror ni, eller har ni några råd för att jag skall kunna lösa detta så att jag kan fixa ett lån hos en bank och kunna blicka framåt?
Citera
2015-04-18, 15:37
Medlem
Kan du inte bara börja pyttsa in 3000 kr per månad till din mor tills skulden är borta? Så slipper du ränta också. Ser framför mig hur du tecknar ett privatlån till 8 % och ger tillbaka allting till mamma för att sedan om ett par månader komma tillbaka till mor din med mössa i handen igen
Citera
2015-04-18, 16:38
Medlem
Ja du behöver nog se över dina utgifter en del. Med 35k brutto borde du kunna betala tillbaka uppåt 10k/månad! Efter nödvändiga månadsräkningar så kan du klara dig på 500:- - 1000:-/vecka till mat + fickpengar.
Du "förtjänar" t.ex inga nya coola kläder eller reseutgifter så länge du ligger på minus.

Du måste lära dig att leva på (lite mindre än) vad du tjänar.

När "mamma" ser denna förändring betyder det nog mer än pengarna.

Ett annat handgripligt tips är att föra noggranna och tydliga papper på återbetalningar till mamma. Blir det fler än typ tre delbetalningar, så är det lätt hänt att bli osams om hur mycket och när det betalats...
Citera
2015-04-18, 17:03
Medlem
Låter som en riktigt dum idé att ta ett lån när din ekonomi redan är i botten... Som tur är lär du inte få ett. Med din inkomst har du, som påpekats i tråden, alla möjligheter att leva ett bra liv och ändå betala tillbaka flera tusen till din mor i månaden. Gör så istället. Räknar vi lågt får du ut 25 000 i månaden. Var gör du av med alla pengar som gör att du inte klarar dig på det? En sån lön vore en dröm för mig och då har jag ändå fasta utgifter på runt 8000 i månaden och klarar mig bra.
Citera
2015-04-18, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fugglarn
Din pajas, jag får in ca 20k efter skatt och har sparat 200k på 2 år. Du är en skam och om du inte klarar av att betala av lånet från din mor borde du göra henne en tjänst och abortera bort sig själv i efterhand likt hur hon borde gjort alla dessa år sedan.¨

Edit : Jag försörjer två vuxna på den lönen.
Fast å andra sidan har mamma misslyckats i sin son/dotters ekonomiska uppfostran och därför lika eller mer skyldig till situationen.
Citera
2015-04-19, 12:53
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IraHayes
Fast å andra sidan har mamma misslyckats i sin son/dotters ekonomiska uppfostran och därför lika eller mer skyldig till situationen.
Föräldrar kan inte beskyllas för att en valp blivit ekonomiskt oansvarig. Det är ett karaktärsdrag och påverkas bara till viss del av fostran.

Till ta. Du har en ganska hög lön så det borde inte vara något problem att betala av skulden. Hur kan du leva från månad till månad?
Citera
2015-04-20, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Föräldrar kan inte beskyllas för att en valp blivit ekonomiskt oansvarig. Det är ett karaktärsdrag och påverkas bara till viss del av fostran.
Karaktärsdrag? Och var kommer det ifrån om inte ur uppfostran?
Om det nu skulle vara genetiskt betingat så kommer det ändå från mamman såvida det inte är ett adoptivbarn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in