• 1
  • 2
2015-04-18, 14:11
Medlem
Vill inviga grillen idag, och frugan har tagit fram en halv fryst oxfile, kanske 600g som nu står och tinar. Hur grillar man detta bäst?

Mycket tacksam för förslag.
Citera
2015-04-18, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mansen66
Vill inviga grillen idag, och frugan har tagit fram en halv fryst oxfile, kanske 600g som nu står och tinar. Hur grillar man detta bäst?

Well done tycker jag är godast. Grilla hårt alltså.
Citera
2015-04-18, 14:14
Medlem
Grilla ox e fel
Citera
2015-04-18, 14:30
Medlem
zepofans avatar
Grilla för fan inte well done, det är slöseri med bra kött. Ska man ändå grilla sönder köttet så köp billigare styckningsdetaljer. Använd en stektermometer och lyft av vid 55 grader, salt och svartpeppar räcker som kryddning.
Citera
2015-04-18, 14:41
Medlem
Jag brukar alltid göra oxfile i ugn, det är så mycket enklare. Det går ju förvisso att förgrilla det lite och sen slänga in den i ugnen också.

Jag skulle göra såhär.

Krydda oxfilen med salt och peppar.
Bind ihop oxfilen med grillsnöre så att den blir jämtjock över hela.
Tänd grillen och låt den bli RIKTIGT varm.
Släng på oxfilen på grillen och grilla såa tt det blir lite grillyta runt om. Bry dig inte altlför mycket om temperaturen än.
Under tiden sätter du igång ugnen på 175-225grader.
Flytta in oxfilen till en ugnsform, förse den med en termometer som skall sitta inkörd så centralt i köttet som möjligt.
Sätt in i ugnen och håll koll på termometern.

Vi brukar ta ut oxfilen ur ugnen när den nått 58 grader. Den ligger alltid och eftervärmer lite extra, men då brukar det för oss bli mer eller mindre perfekt medium på den.

Lycka till!
Citera
2015-04-18, 15:48
Medlem
Hax.Pains avatar
Lågtempa i ugn/cirkulator till innertemp 52-55 grader, avsluta på grillen.
Citera
2015-04-18, 17:06
Medlem
Ska du grilla hela filén och inte har för avsikt att kremera den bör du grilla den på indirekt värme i ganska låg temperatur tills den når din föredragna innertemperatur.
Citera
2015-04-18, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mansen66

Använd rökspån på grillen för att få en god och rökig smak.
Citera
2015-04-18, 18:26
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sguelaiche
Well done tycker jag är godast. Grilla hårt alltså.
Det är att förstöra ett gott kött som oxfilé.
Citat:
Ursprungligen postat av pooker1
Grilla ox e fel
Inte då, grilla nöt är förjävla gott om man gör det rätt.
Citat:
Ursprungligen postat av d.Anconia
Ska du grilla hela filén och inte har för avsikt att kremera den bör du grilla den på indirekt värme i ganska låg temperatur tills den når din föredragna innertemperatur.
Det går bra grilla på direktvärme, då man kan lägga det vid sidan när man väl fått färg.
Eller att man är såpass högt över kolen, att man inte bränner den.
Givetvis är det bäst att sätta färg över kolen, för sen köra indirekta värmen i grillen till önskad temp.
Önskad temp för mig är 53-55 grader.
Citera
2015-04-18, 18:27
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweElastic
Använd rökspån på grillen för att få en god och rökig smak.
Det är gott med spån, men inte nödvändigt på en oxfilé
För mig blir det varannan gång typ, om det blir spån eller inte.
Citera
2015-04-18, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det är att förstöra ett gott kött som oxfilé.

Inte då, grilla nöt är förjävla gott om man gör det rätt.

Det går bra grilla på direktvärme, då man kan lägga det vid sidan när man väl fått färg.
Eller att man är såpass högt över kolen, att man inte bränner den.
Givetvis är det bäst att sätta färg över kolen, för sen köra indirekta värmen i grillen till önskad temp.
Önskad temp för mig är 53-55 grader.
En bit på 600 g på direktvärme? Finns en risk att den bränns vid. Håller annars med dig, på en gasolgrill hade det varit en enkel sak. På kolgrill hade jag givit filén stekyta över glöden och därefter rullat över filen till indirekt värme. Det beror förstås på vad TS har för grill, inte helt enkelt att grilla en hel filé på en för liten grill. Bättre i sådana fall att skiva Köttet
Citera
2015-04-18, 19:08
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d.Anconia
En bit på 600 g på direktvärme? Finns en risk att den bränns vid. Håller annars med dig, på en gasolgrill hade det varit en enkel sak. På kolgrill hade jag givit filén stekyta över glöden och därefter rullat över filen till indirekt värme. Det beror förstås på vad TS har för grill, inte helt enkelt att grilla en hel filé på en för liten grill. Bättre i sådana fall att skiva Köttet
Ja, men man får vara försiktig, och sen lägga det på en yta som inte har direkt värme.
Rådet utgår ifrån att man inte har ett lock på sin grill.
Men det betyder ju inte att man inte har värme även vid sidan om.
Sen även om kan man ha gallret högt över kolen, då går ju det långsammare.
Nått som jag som jag använde mig i ung ålder av, då man inte hade lärt sig i hur bra en klotgrill är.
Det kräver dock en arbetsinsats.
I en klotgrill med indirekt värme, så kan man gå göra annat under tiden
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här