2015-04-18, 12:01
Medlem
Hej! Opererades för lite mer än två veckor sen för spontan pneumothorax (lungkollaps) i vänstra lungan. Hade ryggbedövning, kateter, drän tiden efter operationen. Man har gått in vid revbenen med flera saker så dom har tagit lite stryk. Legat på sjukhus ca 20 dagar i sträck. Fick åka hem en vecka efter operationen.
Under tiden jag låg på sjukhuset fick jag sprutor i magen och kände redan då att den var öm och kändes svullen. Åkte hem på en torsdag och ryggmärgsbedövning togs bort helt på onsdagen. När jag var på väg hem till min hemstad kände jag att jag fick ont i vänstra delen av magen. Smärtan kom mer och mer och hållit i enda tills idag och gör fortfarande lika ont.
Inget händer...
Har varit på sjukhus och tagit CT buk (utan kontrast). Det visade inget fel, läkarna misstänkte i början förstoppning på grund av alla mediciner men det har jag kunnat konstatera att det inte är.
Smärtan skulle man kunna beskriva som öm och svullen på vänstra sidan av magen, gör ont vid beröring. (Hela grejen med magen kom efter operationen) Den mesta smärtan är vid de vänstra magmusklerna och de liksom försvinner när jag spänner magen. Blir jättekonstigt, musklerna kvar som vanligt på höger men på vänster känns dom som de är borta. Skita är jobbigt då det blir svårt att ta i, även harkla, gäspa och hosta gör ont. Men de antar jag beror på lungan.

Skrivet från mobilen så detta blev lite rörigt, något som vet vad det skulle kunna vara? Uppskattas jättemycket om någon skulle ta sig tid och svara. Börjar bli orolig för vad det kan vara
Citera
2015-04-18, 13:33
Medlem
Ingen som har någon teori? Läkarna har trott det varit musklerna? Men ska det verkligen kännas som jag beskriver det? Öm smärta när man rör det, svullet känns det som men inga blåmärken eller något.
Kom efter operationen på vänstra sidan så borde väl ha ett samband?
Ingen feber har jag heller.
Citera
2015-04-18, 15:06
Medlem
JustZlatans avatar
Varför fick du lungkollaps?
Citera
2015-04-18, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Varför fick du lungkollaps?

Ingen anledning alls. Lungan bara kollapsar. Är vanligast mellan 20-40 års åldern och smala män. Är inte speciellt vanligt och jag var olycklig nog att få det tyvärr.
Var på väg hem så högg det bara till i bröstet... Läskig sjukdom.
Citera
2015-04-18, 17:07
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pneumotorax
Ingen anledning alls. Lungan bara kollapsar. Är vanligast mellan 20-40 års åldern och smala män. Är inte speciellt vanligt och jag var olycklig nog att få det tyvärr.
Var på väg hem så högg det bara till i bröstet... Läskig sjukdom.

Det låter ju inte bra. Jag är själv smal. Du röker inte?

Det står så här på Vårdguiden: "Lungkollaps förekommer främst hos yngre idrottande människor och efter sjuttioårsåldern. Män får oftare lungkollaps än kvinnor. Rökning ökar risken för lungkollaps."

http://www.1177.se/Sormland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Lungkollaps/
Citera
2015-04-18, 17:33
Medlem
Citat:
Det låter ju inte bra. Jag är själv smal. Du röker inte?

Det står så här på Vårdguiden: "Lungkollaps förekommer främst hos yngre idrottande människor och efter sjuttioårsåldern. Män får oftare lungkollaps än kvinnor. Rökning ökar risken för lungkollaps."

http://www.1177.se/Sormland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Lungkollaps/

Nej, inte bra alls.. Nepp. Ja, jag har full koll på vad det är Fick det 3 gånger på 3 veckor och fick till slut opererad för problemet. Men nu har jag ett nytt där magen spökar. Har fått ont i vänstra delen av magen som jag skrivit och undrar om någon har nån koll på vad det kan vara! Fick det efter operationen så har ju något samband, att det skulle vara något farligt som kommit precis efter operationen känns ju osannolikt. Aja, vet nån vad det kan vara?
Citera
2015-04-18, 18:18
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pneumotorax
Nej, inte bra alls.. Nepp. Ja, jag har full koll på vad det är Fick det 3 gånger på 3 veckor och fick till slut opererad för problemet. Men nu har jag ett nytt där magen spökar. Har fått ont i vänstra delen av magen som jag skrivit och undrar om någon har nån koll på vad det kan vara! Fick det efter operationen så har ju något samband, att det skulle vara något farligt som kommit precis efter operationen känns ju osannolikt. Aja, vet nån vad det kan vara?

Man har ju hört historier där läkare har glömt en sax inne i kroppen efter operationer. Men det borde ju ha synts på datortomografin.
Citera
2015-04-18, 21:25
Medlem
Citat:
Man har ju hört historier där läkare har glömt en sax inne i kroppen efter operationer. Men det borde ju ha synts på datortomografin.

Haha det vore ju något. Ja det borde det ju ha gjort
Citera
2015-04-18, 21:25
Medlem
Fortfarande ingen som har någon bra teori?
Citera
2015-04-19, 00:29
Medlem
sephines avatar
Långskott från en som inte har nån större koll,
-du skriver kateter.. alltså nu får ju de som kan fylla på här sen.
Kan kateter ställa till med nåt som kan vandra upp till njurarna.... kan en njure signalera smärta likt den TS känner?
Citera
2015-04-19, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sephine
Långskott från en som inte har nån större koll,
-du skriver kateter.. alltså nu får ju de som kan fylla på här sen.
Kan kateter ställa till med nåt som kan vandra upp till njurarna.... kan en njure signalera smärta likt den TS känner?

Ja det känns lite som ett långskott kanske, vet inte ens om det går? Är tacksam för alla svar
En läkare har trott att det är muskelsmärta, någon som vet om man kan få det av att ligga still så länge som jag gjort? Jättekonstig smärta, aldrig känt förut. Spänner jag magen känner man tydligt magmusklerna men med en smärta. Vart så i ungefär 2.5 veckor, när jag hade ryggmärgsbedövningen kändes det bara lite men det beror väl på att hela vänster överkropp var bedövad egentligen.
Jobbigt och inte ha någon aning om vad det är, såg CT buk bra ut så känns det inte som man kan komma till sjukhuset och begära så mycket mer.
Citera
2015-04-19, 23:32
Medlem
Brokenbacks avatar
Jag tror också muskelsmärta, möjligen refererad smärta från ryggen. Börja rör på dig i den mån det går, promenader etc. När du kan börja träna så stärk rygg och mage, de har gått hårt åt under tiden i sängen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in