2015-04-18, 08:10
Medlem
Godmorgon.

Har tyvärr och korkat nog sedan 4 månader ätit 4 x 25 MG = 100 MG Propavan varje kväll för sömn. klar överdosering. (dubbel dos)

Normal dos är 25-50 MG.

Jag undrar om detta på något sätt kan ge bestående hjärtpåverkan eller förstorat hjärta?

Har nu efter drygt 4 månader på den här dosen fått bröstsmärta och märkliga känslor i bröstet, så jag har börjat oroa mig.

Har gått ned till normal dos nu men hjärtsymptomen är fortfarande kvar.

Tyvärr har jag ingen kunskap alls om hur metabolism och liknande fungerar, så är tvungen att fråga.

I FASS står det endast vad som händer om man tar större överdoser (200 MG till 2.5 GRAM) en enstaka gång, det står däremot inget om vad som händer om man överdoserar en mindre mängd (100 MG) som i mitt fall under 4 månader.

Tacksam får råd!
Senast redigerad av Deslauriers 2015-04-18 kl. 08:29.
Citera
2015-04-18, 08:35
Medlem
För att ett hjärta ska kunna "förstoras" så krävs att den överansträngt sig under lång period, handlar om årtal och inte månader.

Det allvarligaste hjärtpåverkan av antihistaminer är förlängd qt syndrom. De flesta enligt fass är övergående med vissa kan få det bestående.

Så be din läkare att ta ett EKG på dig, tar endast 2 minuter och då kan man även se om du har tecken på förstorat hjärta(brukar vara höga r-taggar), tror dock inte att du kunnat utveckla förstorat hjärta av 4 månaders behandling med propovan, då hade väl de flesta allergiker som använder allergimediciner(antihistaminer) haft förstorat hjärta
Citera
2015-04-18, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theeight
Det allvarligaste hjärtpåverkan av antihistaminer är förlängd qt syndrom. De flesta enligt fass är övergående med vissa kan få det bestående.

Tusen tack för ditt svar. Jag citerar ovan:

Varför står inte förlängd qt syndrom någonstans i vårdpersonal fass för propavan?

http://www.fass.se/LIF/product?userT...ntraindication

Jag hittar förlängd qt syndrom som biverkining på Theralen och Lergigan under sällsynta bi-verkningar.

På Lergigan och Theralen finns även massor av annan text kring QT - men under propavan finns ingenting om det i huvudtaget.

Theralen:

Hjärtat - Sällsynta QT-förlängning, Torsade de Pointes, hjärtstillestånd, ventrikulära arytmier (ventrikelflimmer, ventrikel*takykardi)

På propavan står endast följande:
Hjärtat - Sällsynta: Hypotension, restless legs.
---
Innebär det här att Propavan påverkar QT på ett annat sätt/eller inte alls än Lergigan och Theralen, eller har de helt enkelt utelämnat denna biverkning på FASS PROPAVAN helt och hållet?
---
Notera: Vad som händer vid överdosering en längre tid står det som sagt ingenting om i FASS - så det får gärna någon reda ut!
Senast redigerad av Deslauriers 2015-04-18 kl. 09:17.
Citera
2015-04-18, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deslauriers
Tusen tack för ditt svar. Jag citerar ovan:

Varför står inte förlängd qt syndrom någonstans i vårdpersonal fass för propavan?

http://www.fass.se/LIF/product?userT...ntraindication

Jag hittar förlängd qt syndrom som biverkining på Theralen och Lergigan under sällsynta bi-verkningar.

På Lergigan och Theralen finns även massor av annan text kring QT - men under propavan finns ingenting om det i huvudtaget.

Theralen:

Hjärtat - Sällsynta QT-förlängning, Torsade de Pointes, hjärtstillestånd, ventrikulära arytmier (ventrikelflimmer, ventrikel*takykardi)

På propavan står endast följande:
Hjärtat - Sällsynta: Hypotension, restless legs.
---
Innebär det här att Propavan påverkar QT på ett annat sätt/eller inte alls än Lergigan och Theralen, eller har de helt enkelt utelämnat denna biverkning på FASS PROPAVAN helt och hållet?
---
Notera: Vad som händer vid överdosering en längre tid står det som sagt ingenting om i FASS - så det får gärna någon reda ut!

Hade för mig att propavan är också antihistamin, men så verkar inte fallet vara. Så jag hade fel, ber om ursäkt.

Biverkningsprofilen enligt fass är mycket låg, och ska ej ge bestående skador på hjärtat. Toxiciteten bedöms även vara låg.
Citat:
Toxicitet
75 mg till 1 1/2 -åring och 6-åring gav efter ventrikeltömning måttlig, 100 mg fördelat på 1 dygn till 2-åring gav lindrig intoxikation. 200-325 mg till 13-åringar gav måttlig, 200-875 mg till vuxna gav efter ventrikeltömning lindrig-måttlig, 1-2,5 g till vuxna gav efter ventrikeltömning måttlig-allvarlig, 2,5 g till vuxen gav allvarlig intoxikation.
Man behöver alltså ta 50gånger mer än rek dos tills man får allvarlig förgiftning.

Så du an vara lugn, men dock rekommenderar jag dig att inte överdosera, även om det inte anses vara akut farlig i de dos du tar.
Senast redigerad av theeight 2015-04-18 kl. 09:32.
Citera
2015-04-18, 09:35
Medlem
Varför tar du så mycket?

Själv tar jag 25 mg ca 2 timmar innan jag ska somna och 25 mg precis när jag lägger mig. Känns som jag får en bättre och jämn sömn.
Citera
2015-04-18, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashspy
Varför tar du så mycket?

Själv tar jag 25 mg ca 2 timmar innan jag ska somna och 25 mg precis när jag lägger mig. Känns som jag får en bättre och jämn sömn.

Jag hade 10 dagar då jag knappt sov någonting, och då prövade jag höja dosen idiotiskt nog, vilket fungerade. Tyvärr tar man dåliga beslut när man lidit akut brist på sömn en längre tid.
Citera
2015-04-18, 10:07
Medlem
Citat:
Tror dock inte att du kunnat utveckla förstorat hjärta av 4 månaders behandling med propovan, då hade väl de flesta allergiker som använder allergimediciner(antihistaminer) haft förstorat hjärta

Jag vill bara påpeka ånyo att jag inte frågar om vem som helst kan få förstorat hjärta av Propavan vid normalt bruk - utan endast som i detta fall då man överdoserat ganska kraftigt (dubbel dos) under en längre tid.

Toxicitet vid kraftig överdos finns det ju som sagt information om i FASS, men inte "måttlig överdosering" under veckor, månader eller år.
Senast redigerad av Deslauriers 2015-04-18 kl. 10:10.
Citera
2015-04-18, 10:17
Medlem
Citat:
Jag vill bara påpeka ånyo att jag inte frågar om vem som helst kan få förstorat hjärta av Propavan vid normalt bruk - utan endast som i detta fall då man överdoserat ganska kraftigt (dubbel dos) under en längre tid.

Toxicitet vid kraftig överdos finns det ju som sagt information om i FASS, men inte "måttlig överdosering" under veckor, månader eller år.

100mg är inte kraftig överdosering, 50mg är rekommenderat dos och inte högsta tillåtna dosering.

Propavan ger ingen direkt påverkan på hjärtat enligt FASS så 100mg under lång tid ska ej orsaka någon hjärtsjukdom.
Citera
2015-04-18, 10:24
Medlem
Citat:
Godmorgon.

Har nu efter drygt 4 månader på den här dosen fått bröstsmärta och märkliga känslor i bröstet, så jag har börjat oroa mig.

Har gått ned till normal dos nu men hjärtsymptomen är fortfarande kvar.

Bröstsmärta och märkliga känslor på bröstet kan tyda på ångest.

Kommer smärtorna vid ansträngning ska du kolla upp det med din läkare.

Om du är trots svaren är orolig så tycker jag att du ska be din läkare ta ett EKG så att du får ett säkert svar och så du släpper tanken och fokusering på hjärtat, för tro mig, hjärtnojja är av de värsta sakerna som kan hända en, man går in i en ond cirkel och ångesten blir bara mer och mer för varje dag.
Senast redigerad av theeight 2015-04-18 kl. 10:28.
Citera
2015-04-18, 12:58
Medlem
Citat:
100mg är inte kraftig överdosering, 50mg är rekommenderat dos och inte högsta tillåtna dosering.

Tack. Jag uppskattar dina svar!

Vart hittar du de här uppgifterna om högsta tillåtna dos?

Jag ringde läkemedelsupplysningen och de bara sa att 25-50 MG är normal dos, och att om du äter mer än så kan vi och din läkare inte ta ansvar för eventuella biverkningar etc. Och det är svårt att säga vilka biverkningar som kan komma i fråga vid långvarig överdosering då FASS inte har någon information kring detta.
Senast redigerad av Deslauriers 2015-04-18 kl. 13:07.
Citera
2015-04-18, 13:57
Medlem
Citat:
Tack. Jag uppskattar dina svar!

Vart hittar du de här uppgifterna om högsta tillåtna dos?

Jag ringde läkemedelsupplysningen och de bara sa att 25-50 MG är normal dos, och att om du äter mer än så kan vi och din läkare inte ta ansvar för eventuella biverkningar etc. Och det är svårt att säga vilka biverkningar som kan komma i fråga vid långvarig överdosering då FASS inte har någon information kring detta.

Så här står det i FASS:
Citat:
Dosen bestäms av läkaren, som avpassar den individuellt för dig.

Vanlig dos är 1-2 tabletter 30-60 minuter före sänggåendet.

Det står att detta är en vanlig dos, det står inte att det är det maximala högsta rek dos. Gå in i tex alvedons sida, där står det max 8 tabletter per dygn.

Det är alltså skillnad på "vanlig dos" och högsta rek dos.

Ett annat exempel är kåvepenin(pencilin v), vanlig vuxendosering är 1g x3, men vissa kan få 2g x3 och 3g x3 beror på enskilda fallet.

Eftersom det krävs 5000%(2500mg propavan) av den vanliga dosen (50mg) för att enakut förgiftning ska uppstå så är 200% "ingenting". Jämför alvedon där endast 400% av den rek max dosen orsakar dödlig förgiftning.

Åter igen så vill jag lugna dig när det gäller förstorat hjärta, för att man ska få det krävs det att man gått med hög blodtryck och hög puls under lång period för att det ska uppstå, propovan ger varken hög blodtryck eller hög puls så du kan vara lugn.
Senast redigerad av theeight 2015-04-18 kl. 14:08.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in