Citat:
Ursprungligen postat av
Deslauriers
Tack. Jag uppskattar dina svar!
Vart hittar du de här uppgifterna om högsta tillåtna dos?
Jag ringde läkemedelsupplysningen och de bara sa att 25-50 MG är normal dos, och att om du äter mer än så kan vi och din läkare inte ta ansvar för eventuella biverkningar etc. Och det är svårt att säga vilka biverkningar som kan komma i fråga vid långvarig överdosering då FASS inte har någon information kring detta.
Så här står det i FASS:
Citat:
Dosen bestäms av läkaren, som avpassar den individuellt för dig.
Vanlig dos är 1-2 tabletter 30-60 minuter före sänggåendet.
Det står att detta är en vanlig dos, det står inte att det är det maximala högsta rek dos. Gå in i tex alvedons sida, där står det max 8 tabletter per dygn.
Det är alltså skillnad på "vanlig dos" och högsta rek dos.
Ett annat exempel är kåvepenin(pencilin v), vanlig vuxendosering är 1g x3, men vissa kan få 2g x3 och 3g x3 beror på enskilda fallet.
Eftersom det krävs 5000%(2500mg propavan) av den vanliga dosen (50mg) för att enakut förgiftning ska uppstå så är 200% "ingenting". Jämför alvedon där endast 400% av den rek max dosen orsakar dödlig förgiftning.
Åter igen så vill jag lugna dig när det gäller förstorat hjärta, för att man ska få det krävs det att man gått med hög blodtryck och hög puls under lång period för att det ska uppstå, propovan ger varken hög blodtryck eller hög puls så du kan vara lugn.