Citat:
Ursprungligen postat av
Kalels38
Förbjud hästar på allmän väg! Jävla odågor till djur. Hästen har spelat ut sin roll i samhället. De enda som håller på med hästar nuförtiden är rika svin. Och de får fan lov att skaffa marker där de kan rida ostört.
Hatar fan hästar, visst vackra djur men människorna som använder dem idag brukar vara riktiga rövhål. Är jag ute och kör och det dyker upp en häst brukar jag alltid gasa som fan och tuta och hoppas på att slynan som gränslar besten faller av.
Hade jag varit hundägaren hade jag överklagat. Man ska inte kunna få ett sånt hårt straff bara för att hästar är mesiga skitdjur som får panik och skenar bara för att en liten hund skäller.
Jag håller med dig om att hästar borde förbjudas på allmän väg.
Nästa gång du gasar och tutar så bör du ha i åtanke att du är den som blir skadeståndsansvarig om hästen krockar med din bil. Förstör hästen din bil så är det alltså du får betala och skadar du hästen så är det du som får betala. Oavsett om du tutat och gasat eller ej. Faktum är att du kan till och med lugnt glida förbi utan att gasa och tuta, om hästen slänger sig framför din bil och totalkvaddar den så är det du som får betala veterinärkostnaderna och hästägaren behöver inte betala en krona.
Lösningen är att lagen skrivs om och att hästägare helt enkelt tvingas försäkra sina hästar om de envisas att ta ut dem på allmän väg.
Citat:
Ursprungligen postat av
FetBlunt
Vad hade hänt om det var en människa som stått på sin tomt och skrikit? Hade den blivit skyldig att ersätta pollen?
Nej. Däremot om människan hade uppsåt att skrämma hästen så kan det bli fråga om skadeståndsskyldighet.
Skillnaden är den att lagen om tillsyn över hundar och katter är skriven så att hundägaren har strikt skadeståndsansvar, det innebär att det spelar ingen roll hur omständigheterna är.
Det är därför som en hundägare är skyldig att betala för skadorna på en bil om hunden springer ut i gatan men om en häst springer ut i gatan så är det bilägaren som får betala för hästens skador.