2015-04-17, 15:44
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fugglarn
Vad jag hatar det uttrycket, unna sig något utöver det vanliga. Jävla curlingmänniska. Sedan att du sitter och äter billiga nudlar i Uppsala och röker weed säger det mesta om din förståelse för privatekonomi.

Nu röker jag varken cannabis eller tobak..
Varför det nu skulle vara relevant.. detta handlade väl primärt om enstamstånde föräldrar.
Där barnens livskvalitet skulle kunna höjas avsevärt genom att de kan unna sig något skoj, följa med på klassresan eller ha en cykel.
Citera
2015-04-17, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Varför det nu skulle vara relevant.. detta handlade väl primärt om enstamstånde föräldrar.
Där barnens livskvalitet skulle kunna höjas avsevärt genom att de kan unna sig något skoj, följa med på klassresan eller ha en cykel.

Vilket det faktiskt finns utrymme för även ifall du lever på "existensminimum" som är extremt generöst i Sverige.
Citera
2015-04-17, 18:09
Medlem
Vad säkerhetsställer att det inte är 200 pers ifrån "snåla-tråden" som fejkar slut på pengar och sitter och mumsar på min inhandlade matkasse?
Citera
2015-04-17, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whey
Vad säkerhetsställer att det inte är 200 pers ifrån "snåla-tråden" som fejkar slut på pengar och sitter och mumsar på min inhandlade matkasse?

Känns ärligt talat som ganska mycket jobb och förnedring för väldigt lite utdelning. Majoriteten av de som är med är säkerligen i nöd. Men de hade inte behövt vara det ifall de hade hushåligt med det de får.
Citera
2015-04-17, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brollio
Känns ärligt talat som ganska mycket jobb och förnedring för väldigt lite utdelning. Majoriteten av de som är med är säkerligen i nöd. Men de hade inte behövt vara det ifall de hade hushåligt med det de får.

Du anar inte hur långt vissa människor går för att spara 400 spänn..
Citera
2015-04-17, 18:25
Medlem
Citat:

Haha jo vissa kan det alldeles säkert finnas, menade att de kan inte vara så vanliga.
Citera
2015-04-17, 18:46
Medlem
rolemodels avatar
Citat:

Underskatta inte patraskets (WT MAMMOR) driftighet. De gör ta mig fan allt de kan bara för att slippa jobba. Helst av allt vill de bara skita ut ungar på löpande band allt för att slippa slutföra gymnasiestudierna (även fast de är 32 år), för, de "hade det så svårt när de var unga"

Äckligt är vad det är. Alla har ett val. Många väljer att vara sämst och blir således sämst.

Själv knarkade jag och levde rövare nått så i i helvete, i närmare 7 år innan jag insåg att det var inge vidare liv. Så ja. Man kan göra nått åt sitt "livsöde"

Fuckers.
Citera
2015-04-17, 19:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident

Om du brydde dig om barnens livskvalitet skulle du inte tillåta vemsomhelst att föröka sig, du skiter uppenbarligen i detta så varför diskutera ämnet?
Citera
2015-04-17, 20:11
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Om du brydde dig om barnens livskvalitet skulle du inte tillåta vemsomhelst att föröka sig, du skiter uppenbarligen i detta så varför diskutera ämnet?

Oavsett vad jag anser om föräldraskap så existerar de ju nu...
Att förbjuda folk att skaffa barn påverkar ju itne det.
Citera
2015-04-17, 22:47
Medlem
RagGAnoFs avatar
Citat:

Så om man inte drar på sig facisist rocken och tar på sig att bestämma över andras val så kan man inte bry sig om andra människor?

Tycker det är ett trevligt initiativ. Prövade läsa lite på sidan och vad jag kan se så har du ingen aning hur dessa familjers livssituation ser ut.
Citera
2015-04-18, 14:44
Medlem
Mr.Majestics avatar
Citat:
Står ingenstans, hade så varit fallet så hade de nog inte tvekat att skriva känslomässigt laddade ord som "änka" för att alla godhetsknarkare skulle komma i byxorna. Det står saker som tandläkarräkning eller ingen anledning alls som man kan be om att få dela upp eller till och med skjuta upp om man inte kan betala. Om det inte finns någon anledning den här månaden, hur klarade de sig de föregående månaderna?

Förstår inte hur man inte kan få pengarna att räcka, jag har klarat att leva två personer på pengar från CSN (ca 9000) utan bostadsbidrag eller barnbidrag. Det är bara att ge fan i att röka, dricka alkohol, läsk, mjölk, saft och juice och sen handla lite oftare så att man kan köpa saker med kort datum. Utöver det så kollar man jämförelsepriset och inte priset per paket.

Jag och min bror växte upp med en "utbränd" och ensamstående mamma, men jag håller med Fugglarn till 100% ändå.

Visst, våran uppväxt var piss, men det var ju för att våran morsa var totalt inkompentent när det gällde privatekonomi. Hon kunde förbarma sig över hur lite pengar hon/vi hade, men ändå så var hon tvungen att röka 1pkt Gula Blend om dagen, samt det obligatoriska lådvinet. Pizza och annan hämtmat kunde hon också köpa 2ggr i veckan. Diverse erbjudanden, som t.ex. prenumeration på strumpor och annat trams nappade hon givetvis alltid på.

Till hennes förvåning så var kontot alltid tomt när det närmade sig månadsslutet! När jag var gammal nog att ha lite vett i huvudet, runt 14-15år, så började jag att kritisera detta beteende. Det var som att diskutera med en fjortis. Jag hade blivit förälder åt min egen mamma

När jag själv sedan blev student, och fick den enorma summan på ca. 9k i månaden så kände jag mig som en kung! Nu kunde jag ju betala hyra, mat, studielitteratur och annat och ändå ha ca 3k kvar i månaden!

Nu är jag färdigutbildad, med 2st M.Sc. i Teknisk Fysik i bagaget, ett bra jobb och en lön som ger mig möjligheten att leva ett minst sagt bekvämt liv. Jag lärde mig den hårda vägen skulle man kunna säga.

Nu blev inlägget lite längre än vad som var ämnat, men i konklusion: Ingen är fattig i Sverige idag, det gäller bara att inte vara helt dum i huvudet.
Citera
2015-04-18, 16:44
Medlem
Etirdets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Majestic
Jag och min bror växte upp med en "utbränd" och ensamstående mamma, men jag håller med Fugglarn till 100% ändå.

Visst, våran uppväxt var piss, men det var ju för att våran morsa var totalt inkompentent när det gällde privatekonomi. Hon kunde förbarma sig över hur lite pengar hon/vi hade, men ändå så var hon tvungen att röka 1pkt Gula Blend om dagen, samt det obligatoriska lådvinet. Pizza och annan hämtmat kunde hon också köpa 2ggr i veckan. Diverse erbjudanden, som t.ex. prenumeration på strumpor och annat trams nappade hon givetvis alltid på.

Till hennes förvåning så var kontot alltid tomt när det närmade sig månadsslutet! När jag var gammal nog att ha lite vett i huvudet, runt 14-15år, så började jag att kritisera detta beteende. Det var som att diskutera med en fjortis. Jag hade blivit förälder åt min egen mamma

När jag själv sedan blev student, och fick den enorma summan på ca. 9k i månaden så kände jag mig som en kung! Nu kunde jag ju betala hyra, mat, studielitteratur och annat och ändå ha ca 3k kvar i månaden!

Nu är jag färdigutbildad, med 2st M.Sc. i Teknisk Fysik i bagaget, ett bra jobb och en lön som ger mig möjligheten att leva ett minst sagt bekvämt liv. Jag lärde mig den hårda vägen skulle man kunna säga.

Nu blev inlägget lite längre än vad som var ämnat, men i konklusion: Ingen är fattig i Sverige idag, det gäller bara att inte vara helt dum i huvudet.

Ja, så är det nog för de flesta ensamstående i det här landet, även övrigt folk till stor del hanterar pengar på liknande sätt. Detta gjorde ju att vi fick en ny regering i höstas. Folk måste lära sig mer om privatekonomi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in