Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-04-17, 10:46
  #1
Avstängd
Jag har hört så mycket fusk om självscanning. Det känns som att man kan komma undan med det mesta. Tex

Om jag scannar hälften av alla varor bara och låter resten vara oscannat och sen när jag handlat klart går till en kassa med personal med min scanner och det sen skulle råka bli avstämning. Kan man inte bara spela dum och säga att man glömde säga att jag skulle betala andra hälften med ett annat kort ? Hur ska dom kunna bevisa det?

Ett annat exempel är att två personer tar varsin påse med exakt samma varor och scannar bara allt i ena påsen .
Skulle det sen bli avstämning går bara den andra personen som står lite längre bort in i butiken igen och ställer bort sin påse och går ut.
Skulle det inte bli avstämnin går båda ut med sin påse.?

Allt detta har det gått att läsa om överallt, men skulle det vara möjligt att bevisa såna här saker egentligen trots allt?
Citera
2015-04-17, 10:53
  #2
Medlem
Lajtels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talle22
Jag har hört så mycket fusk om självscanning. Det känns som att man kan komma undan med det mesta. Tex

Om jag scannar hälften av alla varor bara och låter resten vara oscannat och sen när jag handlat klart går till en kassa med personal med min scanner och det sen skulle råka bli avstämning. Kan man inte bara spela dum och säga att man glömde säga att jag skulle betala andra hälften med ett annat kort ? Hur ska dom kunna bevisa det?

Ett annat exempel är att två personer tar varsin påse med exakt samma varor och scannar bara allt i ena påsen .
Skulle det sen bli avstämning går bara den andra personen som står lite längre bort in i butiken igen och ställer bort sin påse och går ut.
Skulle det inte bli avstämnin går båda ut med sin påse.?

Allt detta har det gått att läsa om överallt, men skulle det vara möjligt att bevisa såna här saker egentligen trots allt?

Skulle det vara så att det upprepade gånger är avvikelser när du självscannar, så kommer butiken garanterat att dra in möjligheten för självscanning på ditt kundkort.

Ser inte riktigt hur du tänker i ditt andra exempel, om en av dom i vilket fall som helst ska gå in i butiken igen - varför ska dom ha exakt samma varor?

Och ja, det hade varit jättelätt att bevisa. En butikskontrollant följer dig och ser att du inte scannar dina varor, låter dig slutföra köpet med dina oscannade varor i vagnen, när du lämnar butiken gör dom ett envarsgripande.
Citera
2015-04-17, 11:24
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lajtel
Ser inte riktigt hur du tänker i ditt andra exempel, om en av dom i vilket fall som helst ska gå in i butiken igen - varför ska dom ha exakt samma varor?
om det inte blir avstämning går båda ut ur butiken med båda påsarna. med endast ena påsen scannad.
Citera
2015-04-17, 11:28
  #4
Medlem
Ree81s avatar
Problemet är detsamma som för alla brottslingar - risken är inte värt det man tjänar.

Åker du fast får du i värsta fall en prick i registret, och för vad? Lite jävla mat? Mat kanske är det enklaste att stjäla, men det är också det minst värda att stjäla. Du måste stjäla så mycket för att det öht. ska göra någon skillnad i din ekonomi.
Citera
2015-04-17, 13:17
  #5
Medlem
Lajtels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av talle22
om det inte blir avstämning går båda ut ur butiken med båda påsarna. med endast ena påsen scannad.

Så mycket förstod jag, men varför ska man ha samma varor?

Sara och Kalle ska gå och handla.
Kalle skannar och fyller sin påse med en apelsin, ett äpple och ett kilo köttfärs.
Sara med samma saker, men skannar inte.
Kalle går fram för att betala, med Sara en bit bakom.
Kalle får avstämning, och Sara går och lämnar ifrån sig sin påse.
Blir det inte avstämning så går båda ut.

Sara och Kalle ska gå och handla.
Kalle skannar och fyller sin påse med en apelsin, ett äpple och ett kilo köttfärs.
Sara med tandkräm och bowlingklot, men skannar inte.
Kalle går fram för att betala, med Sara en bit bakom.
Kalle får avstämning, och Sara går och lämnar ifrån sig sin påse.
Blir det inte avstämning så går båda ut.


Förstår du vad jag menar? Vad gör det för skillnad om dom har samma varor eller inte? Absolut ingen alls.
Citera
2015-04-17, 14:05
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lajtel
Så mycket förstod jag, men varför ska man ha samma varor?

Sara och Kalle ska gå och handla.
Kalle skannar och fyller sin påse med en apelsin, ett äpple och ett kilo köttfärs.
Sara med samma saker, men skannar inte.
Kalle går fram för att betala, med Sara en bit bakom.
Kalle får avstämning, och Sara går och lämnar ifrån sig sin påse.
Blir det inte avstämning så går båda ut.

Sara och Kalle ska gå och handla.
Kalle skannar och fyller sin påse med en apelsin, ett äpple och ett kilo köttfärs.
Sara med tandkräm och bowlingklot, men skannar inte.
Kalle går fram för att betala, med Sara en bit bakom.
Kalle får avstämning, och Sara går och lämnar ifrån sig sin påse.
Blir det inte avstämning så går båda ut.


Förstår du vad jag menar? Vad gör det för skillnad om dom har samma varor eller inte? Absolut ingen alls.

Men tänk dig ett par som handlar sin middag, eller två polare som handlar saker till en fest.
Antingen kommer dom där ifrån genom att betala för det dom ska ha.
Eller så får dom dubbelt av allting utan att betala.
Citera
2015-04-17, 14:18
  #7
Medlem
Scatizs avatar
Jag har handlat med självscanning sen ett halvår tillbaka och fått 3 kontroller. Så ja jag hade säkert kunnat "fuska" några gånger. Men varför dka man göra det? Är som tidigare nämnt inte värt risken. Du kan få flera tusen i böter för att snatta något som är värt 10 kr. Så jag skulle aldrig va så korkad och "fuska". Skaffa ett jobb istället så du har råd att betala för maten.
Citera
2015-04-17, 15:51
  #8
Medlem
MrChows avatar
Rent juridiskt är det så vitt jag förstått svårt att åka dit för snatteri/stöld om man skiter i att scanna ett par artiklar och går ut med påsen till bilen. Även om du skulle bli stoppad utanför butiken så blir det svårt att påvisa uppsåt. Blir man ertappad med en oxfilé nedstoppad i byxlinningen är det enklare.
Citera
2015-07-25, 22:10
  #9
Medlem
Heraldikerns avatar
Förstår inte varför så många som plankar på tåget och fular sig med till exempel självscanning känner att de måste berätta om det i halvdana försök att rättfärdiga sin egoism och snikenhet.

Ok, du är fattig och gillar ta chanser med böter, grattis.

Mannen ovan har däremot rätt att det är bra mycket svårare att bevisa uppsåt om du har bristande nogrannhet och det är ju rätt lustigt hur handlarna gjort sina räkningar och kommit fram till att det är bättre att riskera frekventa stölder än att betala för en extra person eller två i kassapersonalen.
Citera
2015-08-16, 08:48
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrChow
Rent juridiskt är det så vitt jag förstått svårt att åka dit för snatteri/stöld om man skiter i att scanna ett par artiklar och går ut med påsen till bilen. Även om du skulle bli stoppad utanför butiken så blir det svårt att påvisa uppsåt. Blir man ertappad med en oxfilé nedstoppad i byxlinningen är det enklare.


Jag blev "gripen" av en väktare som hade följt efter mig runt i butiken. Det var en vardagsmorgon och jag hade i princip precis stigit upp så jag var väl kanske inte den mest alerta människan vid tillfället. Jag glömde iallafall att scanna en förpackning med filmjölk och när jag hade betalat och började gå mot utgången kom han fram och frågade om han fick titta i påsen vilket jag tyckte va helt okej då jag inte visste att jag hade missat scanna filen men jag fick iallafall följa med in på ett litet trevligt rum där det skulle fyllas i en polisanmälan. Jag hade aldrig varit i kontakt med lagen förut så jag visste inte riktigt hur det gick till men jag gav honom mitt körkort så han kunde fylla i allting. Till sist frågar han om jag erkänner brottet varvid konversationen löd:
Jag: -"Vad händer om jag nekar?"
Han: -"Ja, då går det till rättegång vilket kan vara en ganska dyr process"
Jag: -"Okej. Jag vill inte erkänna ett brott jag inte begått hur som helst, så vi får ta det till rättegång i så fall"
Han: -"Jaha, är du säker på det? Okej, är du snäll och väntar här lite"

Sen kallade han på kassachefen och så stod de utanför rummet och snackade lite. Hörde inte riktigt vad som sades men de nämnde att jag inte hade någon anmärkning hos de sedan tidigare och så och till slut så bestämde de sig för att det måste varit ett misstag. Jag fick snällt gå tillbaka till kassan och betala min filmjölk för att sedan vingla vidare hem.

Det skall tilläggas att jag såg väl ganska ovårdad ut då jag inte riktigt bryr mig om att fixa till mig när jag ska gå och köpa frukost en ledig dag men det gjorde mig väl kanske till en intressant kandidat för vakten.
Vi satt också och snackade lite innan polisanmälan fylldes i och vakten nämnde att jag inte riktigt framstår som den snattande typen vilket förmodligen också påverkade deras val.

Jag vet inte om jag verkligen begick ett brott eller ej med tanke på att jag gjorde ett misstag, jag hade inga intentioner att sno ett paket filmjölk för 14,90kr. Någon som vet?

PS. Om man gör ett misstag och det blir kontroll så kan man förvänta sig mer frekventa kontroller i framtiden.
Citera
2015-08-16, 09:43
  #11
Medlem
Iloveludas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rickad
Jag blev "gripen" av en väktare som hade följt efter mig runt i butiken. Det var en vardagsmorgon och jag hade i princip precis stigit upp så jag var väl kanske inte den mest alerta människan vid tillfället. Jag glömde iallafall att scanna en förpackning med filmjölk och när jag hade betalat och började gå mot utgången kom han fram och frågade om han fick titta i påsen vilket jag tyckte va helt okej då jag inte visste att jag hade missat scanna filen men jag fick iallafall följa med in på ett litet trevligt rum där det skulle fyllas i en polisanmälan. Jag hade aldrig varit i kontakt med lagen förut så jag visste inte riktigt hur det gick till men jag gav honom mitt körkort så han kunde fylla i allting. Till sist frågar han om jag erkänner brottet varvid konversationen löd:
Jag: -"Vad händer om jag nekar?"
Han: -"Ja, då går det till rättegång vilket kan vara en ganska dyr process"
Jag: -"Okej. Jag vill inte erkänna ett brott jag inte begått hur som helst, så vi får ta det till rättegång i så fall"
Han: -"Jaha, är du säker på det? Okej, är du snäll och väntar här lite"

Sen kallade han på kassachefen och så stod de utanför rummet och snackade lite. Hörde inte riktigt vad som sades men de nämnde att jag inte hade någon anmärkning hos de sedan tidigare och så och till slut så bestämde de sig för att det måste varit ett misstag. Jag fick snällt gå tillbaka till kassan och betala min filmjölk för att sedan vingla vidare hem.

Det skall tilläggas att jag såg väl ganska ovårdad ut då jag inte riktigt bryr mig om att fixa till mig när jag ska gå och köpa frukost en ledig dag men det gjorde mig väl kanske till en intressant kandidat för vakten.
Vi satt också och snackade lite innan polisanmälan fylldes i och vakten nämnde att jag inte riktigt framstår som den snattande typen vilket förmodligen också påverkade deras val.

Jag vet inte om jag verkligen begick ett brott eller ej med tanke på att jag gjorde ett misstag, jag hade inga intentioner att sno ett paket filmjölk för 14,90kr. Någon som vet?

PS. Om man gör ett misstag och det blir kontroll så kan man förvänta sig mer frekventa kontroller i framtiden.
>Den butiken som beter sig på det viset och skall anmäla för en jävla filmjölk wtf! Bojkotta dom och handla hos någon annan istället. Skulle aldrig gynna någon som beter sig så illa.
Citera
2017-11-16, 13:26
  #12
Medlem
godboys avatar
Nu när självscanning funnits ett antal år och många "skötsamma" inte fått avstämningar på evigheter så tror jag att fuskandet ökat, men det är bara vad jag tror, butikerna borde ju kunna redovisa siffror om den saken.

Sen vill jag väl minnas att det varit några "par" som gjort som ovan, handlat "tillsammans" men bara scannat hälften, haft en korrekt påse och en osckannad påse. Har för mig att några åkt på stöld för en sån sak.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback