• 1
  • 2
2015-04-17, 09:16
Medlem
Tjena, ska försöka fatta mig kort.

Min mor hade en bror (morbror till mig) som gick bort i cancer nu under hösten, han hade en gård med 2 stycken hus, och min mors andra bror bodde också på gården, då gick systrarna i familjen (mamma, moster,moster) ihop och köpte ut det ena huset så deras levande bror ska ha någonstans att bo.

Min morbror som gick bort hade en del skulder, ett banklån på det hus som är kvar, samt lite andra skulder på uppåt 300,000kr hos diverse skuldställen, och nu när dom gjort boupptäckningen så visade de sig att de som gjorde boupptäckningen värderade de kvarstående huset till 270,000kr samt en hög med massa sketna bilar som ingen i världen kommer vilja köpa skrev dom med som tillgångar.

Skuldföretagen skriker nu efter pengar, men efter min mor och hennes syskon gjort en värdering av huset via bank så värderar dom huset till 75,000kr (och tro mig, INGEN kommer vilja köpa detta hus), efter att banken har tagit sin del och värderingskostnaden sin så finns det totalt 16,000kr över, och alla dessa skuldföretag skriker efter pengar.

Hur går min mor vidare med detta? hon får magknip varje gång det kommer ett nytt brev där dom kräver pengar från huset som finns kvar? Huset kommer ju aldrig kunnat säljas, iaf tror jag de, samt bilarna som står där är rent skit, mamma mår redan skit efter sin brors bortgång och vill helst slippa ha med detta att göra överhuvudtaget, hur fan går man vidare? kan man lämna över allt det här till någon?

Tacksam för hjälp
Citera
2015-04-17, 10:13
Medlem
M1159s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xevic
Tjena, ska försöka fatta mig kort.

Min mor hade en bror (morbror till mig) som gick bort i cancer nu under hösten, han hade en gård med 2 stycken hus, och min mors andra bror bodde också på gården, då gick systrarna i familjen (mamma, moster,moster) ihop och köpte ut det ena huset så deras levande bror ska ha någonstans att bo.

Min morbror som gick bort hade en del skulder, ett banklån på det hus som är kvar, samt lite andra skulder på uppåt 300,000kr hos diverse skuldställen, och nu när dom gjort boupptäckningen så visade de sig att de som gjorde boupptäckningen värderade de kvarstående huset till 270,000kr samt en hög med massa sketna bilar som ingen i världen kommer vilja köpa skrev dom med som tillgångar.

Skuldföretagen skriker nu efter pengar, men efter min mor och hennes syskon gjort en värdering av huset via bank så värderar dom huset till 75,000kr (och tro mig, INGEN kommer vilja köpa detta hus), efter att banken har tagit sin del och värderingskostnaden sin så finns det totalt 16,000kr över, och alla dessa skuldföretag skriker efter pengar.

Hur går min mor vidare med detta? hon får magknip varje gång det kommer ett nytt brev där dom kräver pengar från huset som finns kvar? Huset kommer ju aldrig kunnat säljas, iaf tror jag de, samt bilarna som står där är rent skit, mamma mår redan skit efter sin brors bortgång och vill helst slippa ha med detta att göra överhuvudtaget, hur fan går man vidare? kan man lämna över allt det här till någon?

Tacksam för hjälp

Jag förmodar att företaget ställer sin kravskuld till din morbrors dödsbo?
Finns det inte tillgångar i dödsbot för att betala skulden, så får dödsbot gå i konkurs, de övriga syskonen har inget med dödsbot att göra och kan ej krävas på skulden dödsbot ha, man ärver helt enkelt inte skulder.

Det kan ju i detta fall finnas någon klurighet som jag och ni inte har vetskap om, då kan resultatet bli annorlunda.
Citera
2015-04-17, 10:28
Medlem
Jo dom ställer sina krav mot min morbrors dödsbo, men de har ju blivit knäppt nudå när beteckningen säger 270,000kr samt de skitbilar som inte kommer gå att sälja jämfört med värderingen på 75,000kr, och som sagt tror jag inte det kommer gå att sälja huset då det är i horribelt skick.

Nä som du säger ärver man ju inte skulder, men min mor är frågande hur dom ska gå vidare med detta då alla dessa skuldföretag kräver sin lilla del av det som blir över OM dom mot någon förmodan skulle lyckas sälja skiten, min mor vill helst att allting bara försvinner, hon orkar inte med mer pappersarbete eller kravbrev som skickas till henne angående han.

Finns de något sätt där man bara kan skyffla över allt detta till någon? Syskonen sitter ju idag och betalar ränta på lånet som är kvar på huset samt elfaktura varje månad för ett boende som bara står och samlar damm.
Citera
2015-04-17, 10:29
Medlem
Vad händer t.e.x om dom skiter i att betala ränta på lånet samt skiter i elfakturan på huset? Alla dessa saker står ju på min morbror som inte finns med oss längre, då går de väl till kronofogden och dom kan beslagta huset och sälja de ? Haha kan de funka ?
Citera
2015-04-17, 10:31
Medlem
Det går att göra en tilläggsbouppteckning där tillgångarnas KORREKTA värde tas upp.

Då landar dödsboet på ett rejält minus får helt enkelt gå i konkurs. Då går de tillgångar som finns kvar till "prioriterade skulder". Dvs till sådant som har att göra med begravning och dylikt.

Det som ändå måste göras, efter tilläggsbouppteckningen är klar, är att avveckla dödsboet.

Edit: Det är bara att meddela företagen där han har skulder att det kommer en tilläggsbouppteckning och då kommer de att få skriva ner ( eller av ) skulderna vare sig de vill eller inte.
Senast redigerad av Strappa71 2015-04-17 kl. 10:33.
Citera
2015-04-17, 10:32
Citat:
Jo dom ställer sina krav mot min morbrors dödsbo, men de har ju blivit knäppt nudå när beteckningen säger 270,000kr samt de skitbilar som inte kommer gå att sälja jämfört med värderingen på 75,000kr, och som sagt tror jag inte det kommer gå att sälja huset då det är i horribelt skick.

Nä som du säger ärver man ju inte skulder, men min mor är frågande hur dom ska gå vidare med detta då alla dessa skuldföretag kräver sin lilla del av det som blir över OM dom mot någon förmodan skulle lyckas sälja skiten, min mor vill helst att allting bara försvinner, hon orkar inte med mer pappersarbete eller kravbrev som skickas till henne angående han.

Finns de något sätt där man bara kan skyffla över allt detta till någon? Syskonen sitter ju idag och betalar ränta på lånet som är kvar på huset samt elfaktura varje månad för ett boende som bara står och samlar damm.

Så långt mina kunskaper så ska man absolut INTE betala en krona alls till alla fordringsägare.
Tag kontakt med en begravningsbyrå så ni(din mor) får hjälp!
Citera
2015-04-17, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hee4r
Så långt mina kunskaper så ska man absolut INTE betala en krona alls till alla fordringsägare.
Tag kontakt med en begravningsbyrå så ni(din mor) får hjälp!

Eller socialtjänsten som är ansvariga för att ta hand om dödsbon där tillgångarna inte täcker skulderna.

De är rätt så duktiga på att ta betalt på begravningsbyråerna för de här tjänsterna som egentligen inte är någon raketforskning alls.
Citera
2015-04-17, 10:36
Medlem
Okok, tack för era svar, får kontakta soc då och kolla upp hur man löser detta.

Som ni säger så nämnde ja med för min mor att de kändes konstigt att dom ska stå och betala hans elräkningar samt ränta på ett hus som i princip ALDRIG kommer bli sålt.
Citera
2015-04-17, 10:43
Medlem
Bara för att klarlägga så är begravningen och sten och allting sånt redan avklarat för min morbror dog i höstas, det som är kvar nudå är privata skulder från min morbror hos en bunt olika företag som ser något sorts "värde" i dessa sketna bilar samt ruckelet till hus.

Värderingen av huset som sagt vart 75,000kr och med mäklaravgift, bankens kvarvarande lån och så OM dom mot all förmodan skulle få ut 75,000kr för det så är de 16,000kr kvar och jag antar att det är den summan som dom ser då, och skickar kravbrev på.

Det finns som sagt skulder förutom banken på 300,000 drygt och dessa vill ha sin del av 16,000kr som det möjligen kan bli kvar efter huset sålts (vilket för tusende gången jag nämner att de inte kommer bli).

Dryga jävla helt klart.

Men hur fungerar de som sagt om min mor slutar betala räntan på lånet på huset samt elräkningen, borde inte per automatik kronis ta över huset till slut då ? och då är ju allt detta ur världen?
Citera
2015-04-17, 10:47
Citat:
Bara för att klarlägga så är begravningen och sten och allting sånt redan avklarat för min morbror dog i höstas, det som är kvar nudå är privata skulder från min morbror hos en bunt olika företag som ser något sorts "värde" i dessa sketna bilar samt ruckelet till hus.

Värderingen av huset som sagt vart 75,000kr och med mäklaravgift, bankens kvarvarande lån och så OM dom mot all förmodan skulle få ut 75,000kr för det så är de 16,000kr kvar och jag antar att det är den summan som dom ser då, och skickar kravbrev på.

Det finns som sagt skulder förutom banken på 300,000 drygt och dessa vill ha sin del av 16,000kr som det möjligen kan bli kvar efter huset sålts (vilket för tusende gången jag nämner att de inte kommer bli).

Dryga jävla helt klart.

Men hur fungerar de som sagt om min mor slutar betala räntan på lånet på huset samt elräkningen, borde inte per automatik kronis ta över huset till slut då ? och då är ju allt detta ur världen?

Har inte din mor kontaktat banken och elbolaget och berättat om dödsfallet?

Jag tror att jag hittat något som i alla fall till vissa delar liknar er situation:
http://www.m-magasin.se/expertsvar/e...er-nar-jag-dor
Senast redigerad av hee4r 2015-04-17 kl. 10:50.
Citera
2015-04-17, 11:37
Medlem
Citat:

Dryga jävla helt klart.

Jag hoppas att hon betalar av dödsboets kvarvarande medel och inte av egna pengar?

Det hon SKA göra är att agera för att avveckla dödsboet så snabbt som möjligt. Och eftersom det ser ut att gå tok-back och bli konkurs så är det soc. ni ska ta hjälp av så snabbt som möjligt. Eventuellt måste man dock göra en tilläggsbouppteckning där tillgångarna skrivs ner till mer rimliga nivåer.
Citera
2015-04-17, 18:45
Medlem
gniff754s avatar
Som sagt, hoppas att hon/ni inte betalar något ur egen ficka. Jag vet inte ens om räntor/el mm skall betalas överhuvudtaget om dödsboet är konkursmässigt. Det jag funderar är på hur dina släktingar köpte ut det andra huset. Köptes det under marknadsvärde kan jag tänka mig att det blir problem. För jag antar att köpet skedde innan han dog, eller köpte de huset av dödsboet så de betalade till dödsboet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in