2015-04-16, 22:52
Medlem
ImGurras avatar
Nedan är tre scenarion som skulle kunna inträffa och jag undrar om vad man skulle kunna göra då.

1, Man köper en vara från ett känt företag online (t.ex. Apple). Har man rätt att avbeställa varan efter man har fått den i tid?
2, Samma scenario som ovan fast man köper från en privatperson istället.
3, Man köper en vara från en privatperson men ångrar sig innan man har fått den. Får man avbeställa varan då och få tillbaka samma pris som man betalade för?

Tack på förhand
Citera
2015-04-16, 22:59
Medlem
norrlandsguldares avatar
Citat:
När du köper varor på internet inom Sverige eller övriga EU, Norge och Island har du som regel 14 dagars ångerrätt. Det innebär att du har rätt att skicka tillbaka varan och få pengarna tillbaka inom denna period. Ångerfristen börjar när du tagit emot varan. Om du köper en tjänst räknas ångerfristen från den dag du ingick avtalet.

http://www.hallakonsument.se/tips-fo...ndla-pa-natet/

Besvarar det din fråga?

Edit; jag tror dock att det där endast gäller mellan näringsidkare och privatperson. Vid köp mellan två privatpersoner så har du ingen ångerrätt.
Senast redigerad av norrlandsguldare 2015-04-16 kl. 23:04.
Citera
2015-04-17, 06:47
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ImGurra
Nedan är tre scenarion som skulle kunna inträffa och jag undrar om vad man skulle kunna göra då.

1, Man köper en vara från ett känt företag online (t.ex. Apple). Har man rätt att avbeställa varan efter man har fått den i tid?
2, Samma scenario som ovan fast man köper från en privatperson istället.
3, Man köper en vara från en privatperson men ångrar sig innan man har fått den. Får man avbeställa varan då och få tillbaka samma pris som man betalade för?

Tack på förhand

Egentligen har dubierna fått ett svar som är korrekt, men jag tänkte belysa framförallt fråga 2,3 lite mrm

1. Nej, du kan inte "avbeställa" den. Du kan dock returnera den 14 dagar efter mottagandet slängde den är i väsentligt oförändrat skick (distansavtalslagen)

2 och 3 Nej. Ingen returrätt eller ångerrätt vid köp från privatpersoner, om ni inte uttryckligen förhandlat fram ett sådant avtal mellan er. (köplagen)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in