2017-03-13, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedHornen

Intelligens och information ÄR korrelerat när du hamnar i ett rum där information är vital(ett styrelserum etc). Jag kan bara av empiri påtala att jag enbart ser ett gäng INTJ, ENTJ vid de styrelsemöten och bolagsstämmor jag frekventerar.

Detta baseras enkelt på att jag aldrig någonsin träffat en intelligent person som inte har just NTJ eller vid ett fåtal fall INP som personlighetstyper.
Träffar jag en "kännare" som är smart så kommer jag starta en ny tråd.

Du måste förstå att den "bokstavskombination" du erhåller är ganska så precis i att identifiera dig själv, och inte tvärt om. Det är bara ett sätt att dela upp oss alla.

Till att börja med så faller det här väl troligen under tillgänglighetsheuristiken, men jag kanske förstår hur du menar.
Menar du att de personer som uppvisar tecken på att vara väldigt intelligenta också vanligen har gjort sin hemläxa?

Jag kan se hur man kan använda din typ av scenario för att påvisa skillnaden mellan informationstillgång och intelligens också. Då intelligenta individer äntrar ett sammanhang där de har ett informationsunderskott relativt de som är etablerade i sammanhanget, men som drar bättre slutsatser utifrån den mindre informationsmängden.
Citera
2017-03-13, 22:58
Medlem
HanMedHornens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SixtenSixX
Jag är faktiskt inte så bekant med Myer-Briggs, men jag kan definitivt tala för att det finns väldigt intelligenta individer som begränsas av sin oförmåga att skilja sin egen person från sina resonemang.

Då menar jag intelligens i den strikt mätbara meningen.

Absolut. Men det är ett återkommande tema i denna tråd.

Vad är intelligens? Vad "intelligenta" människor beskrivit det som eller någonting som inte bevisligen intelligenta människor beskrivit det som? Det är i mina ögon en icke-diskussion. Vi är olika, men intelligens är någonting definierat, vilket ger folk noll rätt att anse sig ha ifall det inte på något vis kan påvisas.

Mayer Briggs skiter vi alla i. Här i tråden samlas dock personer med samma personliga egenskaper - vilket det faktiskt handlar om.

Dessa test är dock mer långtgående än dina personliga antagande. Så att du känner dig utanför som inte passar in här är helt naturligt.
Citera
2017-03-13, 23:04
Medlem
Citat:
Absolut. Men det är ett återkommande tema i denna tråd.

Vad är intelligens? Vad "intelligenta" människor beskrivit det som eller någonting som inte bevisligen intelligenta människor beskrivit det som? Det är i mina ögon en icke-diskussion. Vi är olika, men intelligens är någonting definierat, vilket ger folk noll rätt att anse sig ha ifall det inte på något vis kan påvisas.

Mayer Briggs skiter vi alla i. Här i tråden samlas dock personer med samma personliga egenskaper - vilket det faktiskt handlar om.

Dessa test är dock mer långtgående än dina personliga antagande. Så att du känner dig utanför som inte passar in här är helt naturligt.

Nu blir det lite svårt att följa resonemanget. Alla skiter i Myer-Briggs samtidigt som det är deras definitioner som ligger till grund för alla diskussioner och testen är mer långtgående?

Stycket om intelligens, jag förstår inte budskapet helt. Jag var tydlig med att jag avsåg mätbar intelligens, inte någon typ av självskattning. Jag tycker din inställning att vara skeptisk till självskattning är hedervärd, men är inte Myer-Briggs-tester till sin natur självskattande?
Citera
2017-03-13, 23:35
Medlem
HanMedHornens avatar
Citat:
Till att börja med så faller det här väl troligen under tillgänglighetsheuristiken, men jag kanske förstår hur du menar.
Menar du att de personer som uppvisar tecken på att vara väldigt intelligenta också vanligen har gjort sin hemläxa?

Jag kan se hur man kan använda din typ av scenario för att påvisa skillnaden mellan informationstillgång och intelligens också. Då intelligenta individer äntrar ett sammanhang där de har ett informationsunderskott relativt de som är etablerade i sammanhanget, men som drar bättre slutsatser utifrån den mindre informationsmängden.

Låt mig gissa. Du är en andra-års-student på Psykologprogrammet?

Du är klok. Du ställer fel och för övergripande frågor.
Jag var som dig när jag var ung och briljant. Provokation var allt jag hade.

Ställ dom frågor du vill ställa. Om du inte kan precisera dina frågor så kan jag liksom inte besvara dom.
Citera
2017-03-13, 23:41
Medlem
Citat:
Låt mig gissa. Du är en andra-års-student på Psykologprogrammet?

Du är klok. Du ställer fel och för övergripande frågor.
Jag var som dig när jag var ung och briljant. Provokation var allt jag hade.

Ställ dom frågor du vill ställa. Om du inte kan precisera dina frågor så kan jag liksom inte besvara dom.

Jag vill inte ha dina svar nödvändigtvis, jag vill hellre se dina resonemang. Jag beklagar om du känner dig provocerad, i den mån jag angriper något så är det dina utsagor, inte dig som person.

Ett resonemang jag undrar över är just det här med potentiella brister med självskattning. Personlighetstester i allmänhet bygger på det, och Myers-Briggs är inget undantag, om jag förstår det rätt. Finns det inte en risk i det, att man bygger ett fint narrativ med personlighetstestet, på samma sätt som ditt fina narrativ där jag är en ung, briljant student som enbart har provokation i min verktygslåda.
Citera
2017-03-13, 23:44
Medlem
HanMedHornens avatar
Citat:
Nu blir det lite svårt att följa resonemanget. Alla skiter i Myer-Briggs samtidigt som det är deras definitioner som ligger till grund för alla diskussioner och testen är mer långtgående?

Stycket om intelligens, jag förstår inte budskapet helt. Jag var tydlig med att jag avsåg mätbar intelligens, inte någon typ av självskattning. Jag tycker din inställning att vara skeptisk till självskattning är hedervärd, men är inte Myer-Briggs-tester till sin natur självskattande?

Vad har du för ämnen du fördjupat dig i förutom att ställa frågor av lågstadiekarraktär? Din cyniska förmåga är åtråvärd - men du "förstår" inte budskapet i varken tråden eller i testet. Självskattande av hög grad är testet, vilket gör att denna tråd existerar. Jag skattar mig hellre i hur mycket jag har på banken - men en sådan tråd finns liksom inte.

Vi kan ta detta över PM. Vi har säkert en massa gemensamt.
Citera
2017-03-13, 23:48
Medlem
HanMedHornens avatar
Citat:
Jag vill inte ha dina svar nödvändigtvis, jag vill hellre se dina resonemang. Jag beklagar om du känner dig provocerad, i den mån jag angriper något så är det dina utsagor, inte dig som person.

Ett resonemang jag undrar över är just det här med potentiella brister med självskattning. Personlighetstester i allmänhet bygger på det, och Myers-Briggs är inget undantag, om jag förstår det rätt. Finns det inte en risk i det, att man bygger ett fint narrativ med personlighetstestet, på samma sätt som ditt fina narrativ där jag är en ung, briljant student som enbart har provokation i min verktygslåda.

Kul att höra. Provocerad? Du ställer inte frågor. Du påstår någonting och sedan behöver man försvara sig.
Du påminner om någon jag körde över i bostadsbubbla-tråden. Ska kolla med Moderator - för jag hade förstått om du ville ge igen.
Citera
2017-03-13, 23:55
Medlem
Citat:
Vad har du för ämnen du fördjupat dig i förutom att ställa frågor av lågstadiekarraktär? Din cyniska förmåga är åtråvärd - men du "förstår" inte budskapet i varken tråden eller i testet. Självskattande av hög grad är testet, vilket gör att denna tråd existerar. Jag skattar mig hellre i hur mycket jag har på banken - men en sådan tråd finns liksom inte.

Vi kan ta detta över PM. Vi har säkert en massa gemensamt.

Jag tycker det finns all anledning att ta anta en skeptisk position till självskattning av personlighet rent allmänt, men inte minst om man redan har ett skeptiskt mindset till självskattning på andra områden.

När vi berättar historier om oss själva så berättar vi dem ju både för andra och för oss själva. Vi vill att andra ska veta om våra bankkonton, våra tuffa uppväxter och hur intelligenta vi är, men vi säger det också till oss själva. För det är både vad vi vill berätta och höra. Och man ska vara skeptisk när man hör sånt man vill höra.

Vilken personlighetstyp man är är en typisk sak man vill berätta om, jag är ditten och datten. Det kan absolut ligga en massa i det, och vissa självskattningar är bättre än andra. Men man kommer aldrig ifrån det där att såå många vill vara Sherlock Holmes.

Vilka ämnen jag har fördjupat mig i? Ja det är en såndär subjektiv grej, jag har fördjupat mig i en hel del saker, men jag är för ödmjuk för att kalla mig expert på någonting utöver det jag jobbar med egentligen, och jag är säker på att det skulle tråka ut dig.
Citera
2017-03-13, 23:59
Medlem
HanMedHornens avatar
Citat:
Vilka ämnen jag har fördjupat mig i? Ja det är en såndär subjektiv grej, jag har fördjupat mig i en hel del saker, men jag är för ödmjuk för att kalla mig expert på någonting utöver det jag jobbar med egentligen, och jag är säker på att det skulle tråka ut dig.

Absolut inte. Alla människor i denna tråd får utrymme att berätta om sig själva. Det är därför den existerar.

Kör.
Citera
2017-03-14, 00:00
Medlem
Citat:
Kul att höra. Provocerad? Du ställer inte frågor. Du påstår någonting och sedan behöver man försvara sig.
Du påminner om någon jag körde över i bostadsbubbla-tråden. Ska kolla med Moderator - för jag hade förstått om du ville ge igen.

Bra om du inte är provocerad, man ska ju kunna skilja på sak och person även om den personen råkar vara en själv tycker du inte?

Det finns en del frågor invävt, och du får gärna introducera egna. Vi för ju ett resonemang här, det hoppas jag att du förstår. Det är inget mästare/lärjunge-förhållande här, vilket jag förstår att du möjligen kan ha uppfattat det som baserat på hur du kände igen mig från hur du själv var som ung.

Var hen i bostadsbubbletråden också andraårsstudent på psykologiprogrammet?
Citera
2017-03-14, 00:07
Medlem
Citat:
Absolut inte. Alla människor i denna tråd får utrymme att berätta om sig själva. Det är därför den existerar.

Kör.

Jag har inget intresse av att dox:a mig själv så jag undviker helst detaljer om mitt jobb. Det är dessutom inget tomt prat att det förmodligen väcker fler frågor än det besvarar om jag skulle försöka förklara. Men det är inom vad de flesta skulle uppfatta som IT.
Citera
2017-03-15, 00:05
Bannlyst
Tänk vilken narcisstisk vurpa denna tråden gjorde redan i begynnelsen.

Hur många här är INTJ (INFJ)?

Jag som trodde INTJ skulle vara de logiska personerna. Och så blandas feelsen in i allra första inlägget. 😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in