• 1
  • 2
2015-04-16, 10:43
Medlem
Hej,

skulle behöva hjälp med att kolla upp om min nya bank har gjort rätt med mitt bolån.

Köpte en bostad för 1,5 miljoner.
Vi lade in de 15% som behövs, dvs 225 000 ur egen ficka.

Banken har lagt upp resterande lån på detta vis:

Bottenlån: 1 125 000 -1,6% ränta ingen amortering
Topplån: 150 000- 4,1% ränta +amortering
-------------------------
1 275 000

Nu är min fråga; Om jag gått in med eget kapital på 15% skall inte hela resterande belopp vara ett hypotekslån och inget dyrt topplån med i bilden? Eller krävs det mer egen insats för att slippa topplånet?

Har alla banker såhär?

Edit. Nu hittade jag ett villkor från deras site:
Kontantinsatsen idag är 15% av köpeskilling och du kan ansöka om lån upp till 85% av bostadens marknadsvärde.

75% placeras i Länsförsäkringar Hypotek. De resterande 10% placeras i Lf Bank (privatlån).
Senast redigerad av Fleshsuckforum 2015-04-16 kl. 10:51.
Citera
2015-04-16, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Hej,

skulle behöva hjälp med att kolla upp om min nya bank har gjort rätt med mitt bolån.

1 275 000

Nu är min fråga; Om jag gått in med eget kapital på 15% skall inte hela resterande belopp vara ett hypotekslån och inget dyrt topplån med i bilden? Eller krävs det mer egen insats för att slippa topplånet?

Har alla banker såhär?

Noob.

Man förhandlar först fram en acceptabel ränta innan man gör några djävla bostadsköp. Nu sitter du där med 4,1% i ränta, grattis!

Vilken bank handlar det om?

Jag köpte en bostad för 1,1 mille här om månaden, och hade diskussioner i flera månader där jag argumenterade med mina långa kundtid, återkommande inkomst (min och min sambos) och goda förutsättningar och öppnade flera sparkonton. Nu sitter jag med 1,9% ränta på båda lånen och amorterar såklart av det minsta (topplånet) först. Hur kunde du inte se dig omkring på marknaden innan du gjorde detta? 4,1% i ränta på topplånet är för fan 6 lax i månaden!! PLUS amortering 500-800?

Jag rekommenderar att du snarast möjligt flyttar lånet till annan bank.
Citera
2015-04-16, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnotherLifeStory
Noob.

Man förhandlar först fram en acceptabel ränta innan man gör några djävla bostadsköp. Nu sitter du där med 4,1% i ränta, grattis!

Jag köpte en bostad för 1,1 mille här om månaden, och hade diskussioner i flera månader där jag argumenterade med mina långa kundtid, återkommande inkomst (min och min sambos) och goda förutsättningar och öppnade flera sparkonton. Nu sitter jag med 1,9% ränta på båda lånen och amorterar såklart av det minsta (topplånet) först. Hur kunde du inte se dig omkring på marknaden innan du gjorde detta? 4,1% i ränta på topplånet är för fan 6 lax i månaden!! PLUS amortering 500-800?

Läs ordentligt snälla du.

4,1 på 150 000 blir väl inte 5-6 lax.
Citera
2015-04-16, 10:54
Medlem
Citat:
Hej,

1 275 000

Har alla banker såhär?

Kontantinsatsen idag är 15% av köpeskilling och du kan ansöka om lån upp till 85% av bostadens marknadsvärde.

75% placeras i Länsförsäkringar Hypotek. De resterande 10% placeras i Lf Bank (privatlån).
Det är fritt fram för banken att sätta en egen nivå för bottenlån/topplån; en del banker ger 70% bottenlån, andra 75% eller 80%. Det är bara i undantagsfall som de ger bottenlån upp till 85% numera.

Du blandar ihop topplån och blancolån, det senare är ett lån utan säkerhet men med högre ränta och avbetalningstid (typiskt 5-10 år) som en del folk tar för att få ihop till sin insats (de sista 15%). "LF Privatlån" låter dock som ett blancolån...
Citat:
Noob.

4% på 150k är 6000 OM ÅRET, inte i månaden. Noob kan du vara själv, såg du inte hur orimligt det verkade när du skrev det? (även om jag håller med om att det var dåligt förhandlat)
Citera
2015-04-16, 11:00
Medlem
Frågan lyder:

Tvingas man till ett topplån om man har insatsen på 15%
Citera
2015-04-16, 11:01
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Har alla banker såhär?

Det är ganska vanligt, mer eller mindre standard om man inte förhandlar bort de villkoren. Man kan alltid förhandla, men man kan inte så enkelt omförhandla när väl lånen är tagna.

Du kan ju trösta dig med följande:

Er extrakostnad är alltså ränteskillnaden 4,1-1,6=2,5% på de 150.000 ni fick som topplån. Detta ger efter 30% ränteavdrag en extrakostnad på 150000*0.025*0.7=2.625 om året eller ca 220 kr i månaden.

Visst, det är ju lite surt att betala 220 spänn i månaden i onödan till blodsugarna på banken, men det är inte så värst mycket pengar.
Citera
2015-04-16, 11:02
Medlem
klinger75s avatar
Citat:
Noob.

Du verkar inte som du har så bra koll..

150000*4,1% =6150kr per år = 512,5kr / mån

1125000*1,6% =18000Kr = 1500kr / mån

snitt räntan för hans lån är 1,89% men eftersom han förmodlgen betalar av topplånet rimligt snabbt så kommer hans ränta sjunka snabbt.

du betal för ditt lån 1100000 *1,9 =20900kr = 1742kr / månad

så vem har bäst avtal...
Citera
2015-04-16, 11:06
Medlem
Citat:
Frågan lyder:

Svaret lyder: det är upp till banken. De får enligt lag inte låna ut mer än 85% av bostadens värde men det finns ingen gräns nedåt. Vill de inte låna ut mer än 70% så får du komplettera med ett annat lån (topplån eller blanco), alternativt gå till en annan bank.
Citera
2015-04-16, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
Det är fritt fram för banken att sätta en egen nivå för bottenlån/topplån; en del banker ger 70% bottenlån, andra 75% eller 80%. Det är bara i undantagsfall som de ger bottenlån upp till 85% numera.

Du blandar ihop topplån och blancolån, det senare är ett lån utan säkerhet men med högre ränta och avbetalningstid (typiskt 5-10 år) som en del folk tar för att få ihop till sin insats (de sista 15%). "LF Privatlån" låter dock som ett blancolån...

4% på 150k är 6000 OM ÅRET, inte i månaden. Noob kan du vara själv, såg du inte hur orimligt det verkade när du skrev det? (även om jag håller med om att det var dåligt förhandlat)

Vi hade jäkligt bråttom och det fanns andra omständigheter som gjorde att vi var tvungna att handla snabbt. Bla att min bank SEB har den kassaste svarstid för dessa frågor jag någonsin har upplevt, dvs jag fick inte tag på dem för att snabbt sy ihop en lånelöfte, och Länsförsäkringar som en mindre bank fick jag kontakt med direkt samt ett personlig bankman med direktnummer och mail till.

Vi fick lägenheten till ett vrakpris särskilt som de normalt går för upp till 2,2 mille. Vi kunde inte försitta chansen helt enkelt.

Läs mitt första inlägg med edit jag lagt in.
Citera
2015-04-16, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
Svaret lyder: det är upp till banken. De får enligt lag inte låna ut mer än 85% av bostadens värde men det finns ingen gräns nedåt. Vill de inte låna ut mer än 70% så får du komplettera med ett annat lån (topplån eller blanco), alternativt gå till en annan bank.

Tack för svaret, det var det jag sökte efter. Du är en ros.
Citera
2015-04-16, 11:11
Medlem
Citat:
Frågan lyder:

Länsförsäkringar verkar vilja ha topplån när vi pratade med dem, men hos Swedbank fick vi bottenlån (hypotekslån) på 85 % av köpeskillingen till 1,59 % ränta.
Citera
2015-04-16, 11:15
Medlem
Citat:
Vi hade jäkligt bråttom och det fanns andra omständigheter som gjorde att vi var tvungna att handla snabbt. Bla att min bank SEB har den kassaste svarstid för dessa frågor jag någonsin har upplevt, dvs jag fick inte tag på dem för att snabbt sy ihop en lånelöfte, och Länsförsäkringar som en mindre bank fick jag kontakt med direkt samt ett personlig bankman med direktnummer och mail till.

Vi fick lägenheten till ett vrakpris särskilt som de normalt går för upp till 2,2 mille. Vi kunde inte försitta chansen helt enkelt.

Läs mitt första inlägg med edit jag lagt in.
Så länge ni inte bundit räntan är det fritt fram att byta bank vid nästa förfallodag (var tredje månad). Om du är med i något av SACO-förbunden kan du nu i lugn och ro gå till SEB och begära medlemsrabatt, normalt blir då räntan upplåningskostnaden (just nu 0,33%)+100 punkter, dvs 1,33%. Då kan du också försöka få in topplånet som bottenlån, ev med hjälp av en mäklare som värderar om lägenheten och skriver ett intyg till banken. Om han/hon anser att den bör gå att sälja för 2 mille behöver ni plötsligt bara låna 65% av värdet och bör då slippa ett dyrt topplån.
Citat:
Tack för svaret, det var det jag sökte efter. Du är en ros.
Oh, you make me blush!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in