Citat:
Ursprungligen postat av
arbetet
Var han inte? Vilka är trevliga killar i MÖ? Mohammed bin Salman (Saudi)? Khalifa bin Zayed (UAE)? Salman Bin Hamad (Bahrain)? Abd al-Fattah al-Sisi (Egypten)?
Det finns ändå grader i helvetet. Om Khadaffi bara hade varit en dussindiktator i mängden vore det en annan sak, men nu syftar jag på de systematiska våldtäkterna av hans s.k. amazonväktare. Går väl nästan bara jämföra med Saddams söners självpåtagna prima noctum-framfart (Missförstå mig rätt, det i sig berättigar väl inte inbördeskrig, anarki och islamism, jag säger bara att en sån ledare helt klart inte är lämplig (extremt milt sagt). Jag sörjer därför inte att han lynchades). Det är inte hans reformer eller stolliga lilla gröna bok jag motsätter mig.
På tal om al-Sisi så har ju Haftar jämförts med honom, och frågar du mig är det inget som är till hans nackdel. Med lite arbete går det nog att få lite mer rätsida på Libyen också, jag menar, t.o.m. Irak går det bättre för numera än vad många trodde om utvecklingen för bara några år sen (vilket iofs inte egentligen säger mycket med tanke på hur låga förväntningarna var, det medger jag).
Citat:
Så inte bara är det ett helvete på jorden där vi verkligen ställde till det och t.o.m. bombade bevattningsanläggningarna, vi saboterade också den största garanten för att förhindra massexodus från Nordafrika till Europa. Måste vara den värsta fuck-up på så kort tid som väst har ställt till med i regionen. Rent självskadebeteende om man bortser från alla stackars libyer.
Håller helt med dig.
Citat:
Väst, USA och Israel har aldrig lyckats med något i MÖ och det har heller inte varit målet, pucko!
Invektiv undanbedes, tack. Bara för att jag anser att en kupp mot Khadaffi (på libyernas egna villkor, utan västlig inblandning) skulle ha varit berättigad betyder det inte att jag gillar och ställer upp på de beslut som fattas i Washington, Langley och Bryssel.
Tro det eller ej, men det är faktiskt möjligt (ibland t.o.m. intressant) att följa politik utan att ställa upp på den polariserade idioti som finns i både Sverige och Väst idag. Jag är varken förbehållslöst för eller emot det ena eller det andra narrativet, utan det beror på fall till fall.