2019-04-05, 07:52
Medlem
arbetets avatar
Potentiellt farlig situation i Libyen där General Khalifa Haftar beordrat sina trupper att marschera mot Tripoli. Med läget i Algeriet riskerar Nordafrika att bli en krutdurk som exploderar med oanade konsekvenser inte minst för Europa:

Key OPEC oil producer Libya is on the brink of war as general orders forces into Tripoli
Libya’s eastern military leader has ordered his forces to march on Tripoli, sparking concerns that open war could soon break out between the main political factions in a key oil-producing nation.

The OPEC member state has been riven by conflict since the fall of dictator Muammar Qaddafi in 2011. For much of that time, General Khalifa Haftar has held the country’s east, drawing support from Egypt and the United Arab Emirates and serving as a foil to the United Nations-recognized government in the capital of Tripoli.

The two sides have been engaged in UN-sponsored power-sharing talks. But on Wednesday, Haftar’s Libyan National Army unexpectedly advanced towards Tripoli. Skirmishes between the LNA and forces loyal to Prime Minister Fayez al-Serraj have since been reported, including in the city of Gharyan south of Tripoli.
https://www.cnbc.com/2019/04/04/liby...-into-war.html

Är det några som fortfarande tycker att det var en lysande idé att störta Gaddafi? Låt höra era argument.
Citera
2019-04-06, 01:31
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Potentiellt farlig situation i Libyen där General Khalifa Haftar beordrat sina trupper att marschera mot Tripoli. Med läget i Algeriet riskerar Nordafrika att bli en krutdurk som exploderar med oanade konsekvenser inte minst för Europa:

Key OPEC oil producer Libya is on the brink of war as general orders forces into Tripoli
Libya’s eastern military leader has ordered his forces to march on Tripoli, sparking concerns that open war could soon break out between the main political factions in a key oil-producing nation.

The OPEC member state has been riven by conflict since the fall of dictator Muammar Qaddafi in 2011. For much of that time, General Khalifa Haftar has held the country’s east, drawing support from Egypt and the United Arab Emirates and serving as a foil to the United Nations-recognized government in the capital of Tripoli.

The two sides have been engaged in UN-sponsored power-sharing talks. But on Wednesday, Haftar’s Libyan National Army unexpectedly advanced towards Tripoli. Skirmishes between the LNA and forces loyal to Prime Minister Fayez al-Serraj have since been reported, including in the city of Gharyan south of Tripoli.

Är det några som fortfarande tycker att det var en lysande idé att störta Gaddafi? Låt höra era argument.

De flesta har krupit tillbaka under stenarna som de kröp fram från 2011. Därav den låga aktiviteten i alla Libyen-trådar de senaste åren. Många har bytt användarnamn och vill inte kännas vid vad de skrev för 8 år sedan. Helt enkelt hjärntvättade och mindre vetande personer som trodde de satt inne med svaren och trodde att den "arabiska våren" var på riktigt och att den handlade om "demokrati". Stackars satar.
Citera
2019-04-06, 04:05
Avstängd
Citat:

General Khalifa Haftar hoppar över Medelhavet och tar Italien, det vore ju utmärkt
Citera
2019-04-06, 13:30
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Sättet det genomfördes på var genomidiotiskt, men Khadaffi var inte direkt någon vänlig kille, så i sig var det inte dåligt att han försvann, problemet är vad han ersattes med. Det bästa hade nog varit om Khadaffi ersatts av Haftar direkt, men i den nuvarande situationen är det väl bara att hoppas på en snabb seger för Haftar och att Libyen kan stabiliseras.
Citera
2019-04-06, 15:41
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moramannen
Sättet det genomfördes på var genomidiotiskt, men Khadaffi var inte direkt någon vänlig kille, så i sig var det inte dåligt att han försvann, problemet är vad han ersattes med. Det bästa hade nog varit om Khadaffi ersatts av Haftar direkt, men i den nuvarande situationen är det väl bara att hoppas på en snabb seger för Haftar och att Libyen kan stabiliseras.
Var han inte? Vilka är trevliga killar i MÖ? Mohammed bin Salman (Saudi)? Khalifa bin Zayed (UAE)? Salman Bin Hamad (Bahrain)? Abd al-Fattah al-Sisi (Egypten)?

Här är vad Gaddafi sörjde för innan vi skickade landet in i ett failed state-tillstånd som de inte lär lämna detta århundrande om det inte sker ett mirakel (taget ur en annan tråd):
Libyen hade straffat ut sig på en rad sätt när de hamnade i bombsiktena.

Man hade:

1. Egen centralbank med stor guldreserv
2. Guldbackad valuta
3. Eget oljedistributionsled där oljepengarna stannade i landet
4. Stora konstbevattningsprojekt på väg att göra landet till nettoexportör av spannmål
Dessutom var man precis på väg att:
1. Starta AMF (African Monetary Fund) – en direkt konkurrent till IMF – och en egen investment bank. (Det var pengar investerade för detta ändamål som Obama ”frös”)
2. Övertyga flera av Afrikanska unionens länder om att införa en egen guldbackad valuta
3. Börja sälja olja i sin egen valuta eller för guld
4. Finansiera egna Afrikanska kommunikationssatelliter istället för att hyra till ockerpris
Allt detta utgjorde ett reellt hot och måste förstöras. Och det första ”Rebellerna”gjorde, innan ett enda skott hade avfyrats, var att starta en centralbank med fiat-valuta kopplad till BIS.

Nåväl, vi vet hur det gick

Guldreserven försvann i tysthet

Den lilla olja som utvinns fortsätter säljas i dollar – till utländska företag

Det sociala skyddsnätet (fri sjukvård, skola etc) är förstås helt försvunnet

Konstbevattningsprojektet är förstört vilket kommer att göra Libyen beroende av spannmålsimport och bistånd – vilket slår ut resten av den inhemska produktionen.

Istället har landet gjorts till en enda stor träningsbas för ISIS/Al-Q…

Snyggt jobbat…
Så inte bara är det ett helvete på jorden där vi verkligen ställde till det och t.o.m. bombade bevattningsanläggningarna, vi saboterade också den största garanten för att förhindra massexodus från Nordafrika till Europa. Måste vara den värsta fuck-up på så kort tid som väst har ställt till med i regionen. Rent självskadebeteende om man bortser från alla stackars libyer.

Väst, USA och Israel har aldrig lyckats med något i MÖ och det har heller inte varit målet, pucko!
Citera
2019-04-06, 18:35
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Var han inte? Vilka är trevliga killar i MÖ? Mohammed bin Salman (Saudi)? Khalifa bin Zayed (UAE)? Salman Bin Hamad (Bahrain)? Abd al-Fattah al-Sisi (Egypten)?

Det finns ändå grader i helvetet. Om Khadaffi bara hade varit en dussindiktator i mängden vore det en annan sak, men nu syftar jag på de systematiska våldtäkterna av hans s.k. amazonväktare. Går väl nästan bara jämföra med Saddams söners självpåtagna prima noctum-framfart (Missförstå mig rätt, det i sig berättigar väl inte inbördeskrig, anarki och islamism, jag säger bara att en sån ledare helt klart inte är lämplig (extremt milt sagt). Jag sörjer därför inte att han lynchades). Det är inte hans reformer eller stolliga lilla gröna bok jag motsätter mig.

På tal om al-Sisi så har ju Haftar jämförts med honom, och frågar du mig är det inget som är till hans nackdel. Med lite arbete går det nog att få lite mer rätsida på Libyen också, jag menar, t.o.m. Irak går det bättre för numera än vad många trodde om utvecklingen för bara några år sen (vilket iofs inte egentligen säger mycket med tanke på hur låga förväntningarna var, det medger jag).
Citat:
Så inte bara är det ett helvete på jorden där vi verkligen ställde till det och t.o.m. bombade bevattningsanläggningarna, vi saboterade också den största garanten för att förhindra massexodus från Nordafrika till Europa. Måste vara den värsta fuck-up på så kort tid som väst har ställt till med i regionen. Rent självskadebeteende om man bortser från alla stackars libyer.

Håller helt med dig.

Citat:
Väst, USA och Israel har aldrig lyckats med något i MÖ och det har heller inte varit målet, pucko!
Invektiv undanbedes, tack. Bara för att jag anser att en kupp mot Khadaffi (på libyernas egna villkor, utan västlig inblandning) skulle ha varit berättigad betyder det inte att jag gillar och ställer upp på de beslut som fattas i Washington, Langley och Bryssel.

Tro det eller ej, men det är faktiskt möjligt (ibland t.o.m. intressant) att följa politik utan att ställa upp på den polariserade idioti som finns i både Sverige och Väst idag. Jag är varken förbehållslöst för eller emot det ena eller det andra narrativet, utan det beror på fall till fall.
Citera
2019-04-06, 19:31
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Det finns ändå grader i helvetet. Om Khadaffi bara hade varit en dussindiktator i mängden vore det en annan sak, men nu syftar jag på de systematiska våldtäkterna av hans s.k. amazonväktare. Går väl nästan bara jämföra med Saddams söners självpåtagna prima noctum-framfart (Missförstå mig rätt, det i sig berättigar väl inte inbördeskrig, anarki och islamism, jag säger bara att en sån ledare helt klart inte är lämplig (extremt milt sagt). Jag sörjer därför inte att han lynchades). Det är inte hans reformer eller stolliga lilla gröna bok jag motsätter mig.
Och det vet du att det är sant? Kanske det är men med all desinformation och propaganda som sprids så skulle det inte förvåna mig om det är hittepå det med. Därmed inte sagt att Gaddafi var någon trevlig person men styr man över ett uttalat klansamhälle då gäller andra regler:

https://kvartal.se/artiklar/utan-for...n-integration/ (väl värd att läsa i sin helhet)

Och när det gäller nivån som du nämner, alltså graden av jävlighet och de uppräknade despoterna handlar det snarare om vem eller vilka man har på sin sida.

Sedan är vår intervention i Libyen nog det största geopolitiska magplask i historien, värre än Irak för vår del, med tanke på de beslut både Kina och Ryssland tog efter det idiotiska tilltaget.
Citera
2019-04-06, 19:55
Medlem
Moramannens avatar
Citat:
Och det vet du att det är sant? Kanske det är men med all desinformation och propaganda som sprids så skulle det inte förvåna mig om det är hittepå det med. Därmed inte sagt att Gaddafi var någon trevlig person men styr man över ett uttalat klansamhälle då gäller andra regler:

https://kvartal.se/artiklar/utan-for...n-integration/ (väl värd att läsa i sin helhet)

Och när det gäller nivån som du nämner, alltså graden av jävlighet och de uppräknade despoterna handlar det snarare om vem eller vilka man har på sin sida.

Sedan är vår intervention i Libyen nog det största geopolitiska magplask i historien, värre än Irak för vår del, med tanke på de beslut både Kina och Ryssland tog efter det idiotiska tilltaget.
Det kan jag ju naturligtvis inte veta om det stämmer till 100 %, men av de uppgifter jag tagit del av verkar det trovärdigt.

Väldigt intressant text om klansamhället där, tack för den.

Med "vi", menar du då Väst eller specifikt Sverige? Vet inte riktigt hur jag ska tolka den delen av ditt inlägg, men på tal om Ryssland (åtminstone i maktens korridorer) så ses Libyen som ett misslyckande även där, eftersom Medvedev på sätt och vis gav Väst ett carte blanche Putin aldrig skulle ha gjort om han var president vid tillfället.
Citera
2019-04-06, 21:15
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Det kan jag ju naturligtvis inte veta om det stämmer till 100 %, men av de uppgifter jag tagit del av verkar det trovärdigt.

Väldigt intressant text om klansamhället där, tack för den.

Med "vi", menar du då Väst eller specifikt Sverige? Vet inte riktigt hur jag ska tolka den delen av ditt inlägg, men på tal om Ryssland (åtminstone i maktens korridorer) så ses Libyen som ett misslyckande även där, eftersom Medvedev på sätt och vis gav Väst ett carte blanche Putin aldrig skulle ha gjort om han var president vid tillfället.
Exakt så. De ser det som ett misstag vilket visar på viss förmåga till självkritik. Så det är nog slut med sådana tilltag av oss i väst vilket visades i Syrien och nu också i Venezuela. Dessutom förlorade Kina x antal miljarder dollar i investeringar i Libyen vilket de har låtit oss förstå att man därför aktiv håller på att frångå sin non-inteventionsdoktrin i fortsättningen.
Citera
2019-10-12, 03:02
Medlem
I-van-Toers avatar
En mycket intressant intervju med Moussa Ibrahim, Khadaffis tidigare talesperson, genomförd med RT den 7 oktober. Moussa gick själv under jorden i ett par år efter oktober 2011 och klarade därmed förmodligen livhanken när han gömde sig från terroristerna och NATO.

EP.800: Gaddafi's Spokesperson: Our Mistake- Libya Had No International Alliance
https://www.youtube.com/watch?v=_nYfuPnEB9Y

För övrigt pågår kriget mellan GNC och LNA för fullt hela tiden och LNA verkar ha ett litet övertag i skrivande stund, som om det skulle göra något skillnad när landet är en failed state sedan år tillbaka. Det är bara det att det inte skrivs och rapporteras om det i västerländsk MSM.

Libya Live Map
https://libya.liveuamap.com/
Senast redigerad av I-van-Toer 2019-10-12 kl. 03:07.
Citera
2019-10-14, 19:27
Medlem
I-van-Toers avatar
Det finns även en del ett med Moussa Ibrahim som är minst lika intressant och faktiskt ännu mer informativ om hans eget öde.

Del 1.
EP.799: Gaddafi’s Ex-Spokesperson: We Have Been Proven Right 8 Years after the Libyan Civil War!
https://www.youtube.com/watch?v=niZsLfxNwvI

Del 2 (som i länken ovan).
EP.800: Gaddafi's Spokesperson: Our Mistake- Libya Had No International Alliance
https://www.youtube.com/watch?v=_nYfuPnEB9Y

Dryga 50 minuter totalt som bör ses för att förstå situationen då och idag.
Citera
2019-12-12, 21:26
Medlem
frank-costellos avatar
Reuters skriver att under torsdagen så ska Khalifa Haftar ha uppmanat sina styrkor att avvancera mot de centrala delarna av huvudstaden Tripoli. Han ska i ett tal som sändes på tv-kanalen Al Arabiya TV ha sagt att det skulle vara det "slutgiltiga slaget" vad gäller att ta över huvudstaden.

Haftar, som är befälhavare i östra Libyen, över Libyan National Army (LNA), ska i april ha påbörjat en offensiv som hade målet att få kontroll över Tripoli. Det hela ska dock ha slutat med att man var tvungna att dra sig tillbaka till stadens utkanter.
https://www.reuters.com/article/us-l...-idUSKBN1YG2CF
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in