Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-04-16, 09:11
  #1
Medlem
Hej

Jag undrar över det politiska läget i Libyen idag. Som jag har förstått det så måste det vara en regering som sitter och styr men det är svårt att kontrollera landet. IS härjar i Libyen osv. Hur är det politiska läget i Libyen idag efter Gaddafis fall? Länka gärna källor om läget, både på svenska och engelska för jag hittar då ingen källa om läget.
Citera
2015-04-16, 11:32
  #2
Medlem
Slupens avatar
Precis som alla andra lander i mellanostern vi har bombat, en komplett katastrof. Knappt att det gar att kalla ett land langre.

http://www.economist.com/news/leader...ng-and-western

Citat:
Nowadays Libya is barely a country at all (see article). The factions that came together to fell Muammar Qaddafi have given up trying to settle their differences by negotiation.

Som tur var sa var Sverige inte sena att stodja denna intervention med JAS. Kul att vi gor skillnad....
Citera
2015-04-28, 15:58
  #3
Medlem
Egyptiska styrkor påstås nu förbereda en invasion av östra Libyen som idag styrs av IS
http://app.debka.com/n/opening/?to_u...ibya-from-ISIS
Citera
2015-08-08, 16:53
  #4
Medlem
glimmandes avatar
Khaddafis son Saadi är tillfångatagen sedan ett tag av nån al-qaidakopplad islamistgrupp som heter Libyan Dawn. Han flydde till Niger men lämnades ut till den nuvarande regimen och fångades. Kommit ut en video där han torteras:

https://www.rt.com/news/311494-saadi...torture-video/

Verkar inte vara helt trevligt.

Steve Sailer påminner oss om numera nästan bortglömd nutidshistoria. Dvs Hillary Clintons lögner för att på så sätt dra igång bombningar och regimskifte.

http://www.unz.com/article/hillarys-libyan-torturers/

Citat:
Remember when then-Secretary of State Hillary Clinton was so intent on a US attack on Libya that she disregarded the US Intelligence Community, the Pentagon, and even her colleagues in the Obama Administration to force her “humanitarian intervention”? Clinton was so distrusted by the Pentagon that they opened up their own lines of communication with Libyan officials — they knew she was feeding them and the State Department boldfaced lies.

Even members of Hillary’s own party in Congress were skeptical of her claims.

Gaddafi’s son and presumed heir, Saif, told then-Rep. Dennis Kucinich (an RPI Board Member) that Hillary was using false information to justify the coming US attack on his country.

Hon skrattade gott över att Khaddafi sodomiserades med en kniv tills han dog. Vi kom, vi såg, han dog - följt av galna överlyckliga ögon och ett skrämmande skratt. Med stor säkerhet är den här neocon-galningen USAs nästa president. Något som är väldigt skrämmande.

Khaddafis andra son Saif har nyligen dömts till döden.

Västerländsk humanitär intervention för att medvetet sätta islamistgalningar vid makten ... vi styrs verkligen av en genomond och farlig elit som vill oss illa.
Citera
2015-08-15, 17:32
  #5
Medlem
Clock10s avatar
Så hur tänker EU hantera detta? Black flags on Europe's doorstep: Inside ISIS's new capital Sirte on Libya's coast:
http://www.express.co.uk/news/world/...-Africa-Europe

Och Gud vet hur många av dessa påstådda migranter som anländer till Italien med båtar i själva verket är ISIS soldater och sympatisörer. Varför då ge denna taxiservice till havs?

Att avsätta Gaddafi som NATO gjorde visade sig vara snesteg 2 av 2 efter Amerikas olagliga invasion av Irak.
Citera
2015-08-19, 11:37
  #6
Medlem
MetallicMonks avatar
‘It’s real massacre, but the world is silent’: Up to 200 people killed by ISIS in Lybia’s Sirte - RT
https://www.youtube.com/watch?v=9OIfeVY0Ri0

Jag börjar få mer och mer svårt att tro att det här inte var planen från början. Nog vet analytikerna i Pentagon och Langley vad som skulle hända om Khadaffi försvann.

General Wesley Clark - America's Foreign Policy "Coup", och det här är från 2007
https://www.youtube.com/watch?v=TY2DKzastu8
Citera
2017-06-11, 15:33
  #7
Medlem
SecundusSilents avatar
Får bumpa denna tråd.

Finns det nån möjlighet att den nu frigivna sonen till Muammar Gaddafi, Saif al-Islam Gaddafi, kan spela en politisk roll? Sympatin för det som Muammar stod för måste ju vara ganska så stark givet den förödelse som alternativet visade sig vara.

“Saif al-Islam Gaddafi has been freed by an armed group in western Libya where he was being held following the 2011 revolt against his late father, former leader Muammar Gaddafi, one of his lawyers and the brigade involved said. He was released in the town of Zintan under an amnesty law passed by a parliament based in eastern Libya, lawyer Khaled al-Zaidi said on Sunday, adding that Saif was headed to another city which could not be named for security reasons.”
http://www.france24.com/en/20170611-...militia-zintan
Citera
2017-06-11, 21:59
  #8
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecundusSilent
Får bumpa denna tråd.

Finns det nån möjlighet att den nu frigivna sonen till Muammar Gaddafi, Saif al-Islam Gaddafi, kan spela en politisk roll? Sympatin för det som Muammar stod för måste ju vara ganska så stark givet den förödelse som alternativet visade sig vara.

“Saif al-Islam Gaddafi has been freed by an armed group in western Libya where he was being held following the 2011 revolt against his late father, former leader Muammar Gaddafi, one of his lawyers and the brigade involved said. He was released in the town of Zintan under an amnesty law passed by a parliament based in eastern Libya, lawyer Khaled al-Zaidi said on Sunday, adding that Saif was headed to another city which could not be named for security reasons.”
http://www.france24.com/en/20170611-...militia-zintan

Och, för en gång skull, så måste jag instämma i att MSM är manipulativ. För samtidigt som det visades bilder på en stor folkmassa som hyllade Saif al-Islam Gaddafi och folk som bar på porträtt av fadern, så sa speakerrösten att han var son till den hatade Muhammar Gadaffi.

Jag kan förstå om libyerna längtar tillbaka till en sekulär diktatur som ändå måste framstå som ett mindre sämre alternativ än till dagens islamistiska kaos i landet.

Libyen operationen var ett stort misstag, och Sverige medverkade bl.a. med spaningsflyg.
Citera
2017-06-11, 22:54
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Och, för en gång skull, så måste jag instämma i att MSM är manipulativ. För samtidigt som det visades bilder på en stor folkmassa som hyllade Saif al-Islam Gaddafi och folk som bar på porträtt av fadern, så sa speakerrösten att han var son till den hatade Muhammar Gadaffi.
De bilderna var väl från 2011, alltså när Gaddafi-regimen fortfarande var vid liv? Och var säger speakern det du skriver?

Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag kan förstå om libyerna längtar tillbaka till en sekulär diktatur som ändå måste framstå som ett mindre sämre alternativ än till dagens islamistiska kaos i landet.
Det finns definitivt libyer som drömmer sig tillbaka till Gaddafis dagar, många har väl egentligen aldrig bytt lojalitet. Men frågan är hur många de är. Jag har inte sett en trovärdig analys som ger stöd för annat än att majoriteten står bakom revolutionen.

Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Libyen operationen var ett stort misstag, och Sverige medverkade bl.a. med spaningsflyg.
Men vad hade varit alternativet då? Ett fullskaligt inbördeskrig med hundratusen döda istället för dagens (till större delen) lågintensiva inbördeskrig med knappt sextusen döda?

När FN-resolutionen till stöd för ett ingripande i Libyen klubbades igenom så var redan bollen i rullning. Gaddafi hade enligt gängse arabdiktator-metodik börjat skjuta och bomba demonstranterna och hans legosoldater stod i begrepp att orsaka en potentiell mänsklig katastrof när interventionen började.

Gaddafis rehabilitering post mortem de senaste åren är verkligen ett märkligt fenomen. Vitt skilda politiska hemvister i västvärlden är på något sätt överens att den halvgalna, konstiga och maktfullkomliga diktatorn trots allt var en ganska schysst kille. Då pratar vi om alltså om en snubbe som ett par decennier tidigare sannolikt var delfinansiär bakom en terrorvåg som skördade hundratals västerländska européers liv.
Citera
2017-06-11, 23:18
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MetallicMonk
‘It’s real massacre, but the world is silent’: Up to 200 people killed by ISIS in Lybia’s Sirte - RT
https://www.youtube.com/watch?v=9OIfeVY0Ri0

Jag börjar få mer och mer svårt att tro att det här inte var planen från början. Nog vet analytikerna i Pentagon och Langley vad som skulle hända om Khadaffi försvann.

General Wesley Clark - America's Foreign Policy "Coup", och det här är från 2007
https://www.youtube.com/watch?v=TY2DKzastu8
Klart dom visste. Och Sverige är medskyldigt.

Så varför utkrävs inte ansvaret för detta?
Citera
2017-06-12, 21:54
  #11
Medlem
SecundusSilents avatar
I samband med att Saif al-Islam var förstasidesrubriker för 5-6 år sedan råkade jag befinna mig i södra Kina. En man som jobbade i receptionen för ett condominium som jag bodde i frågade om det var jag som var honom, då kinesen menade att jag fysiskt liknade honom. Han är väl lite mörkare men annars finns vissa likheter. Jag kände mig alls inte störd av liknelsen, då jag ansåg - och anser fortfarande - att han slogs på rätt sida.

Jag brukar prata med en Libyer ganska regelbundet. Han har bott i Sverige ett bra tag då han pratar felfri svenska. Han har bara goda ord att säga om Muammar Gaddafi. Jag skulle inte tro att han är speciellt udda bland libyer. Det Muammar Gaddafi stod för i termer av social välfärd och samhällsbygge, samt oberoende och ordning, finns det troligen en politisk bas för.

Det föreligger dock fortfarande vissa tvivel om han är frigiven. Men är han det, kan han säkert erhålla en politisk roll i det numera sönderslagna och splittrade landet. Detta antyder t ex en BBC-artikel. Notera att General Khalifa Haftar (annan stavning i citatet), inte är vem som helst. Han har ett startk fäste i östra Libyen, samt mycket goda relationer med bland annat Moskva som han besökte för ett halvår sedan.

"Would it be possible for him to re-enter politics? In Libya today, everything is possible. Since 2011, members and institutions of the old order have returned to power, albeit in different capacities. However, if Gaddafi were to attempt this, he would be contending with multiple centres of power.//But some Libyans who have suffered since his father was ousted in 2011 may support him. Saif al-Islam Gaddafi would also be supported by armed blocs who believe they could be stronger against their rivals with him by their side. At present, it is believed this could include some political and military forces in the east of the country, led by the controversial military strongman, Khalifa Hefter."
http://www.bbc.com/news/world-africa-40246964
Citera
2017-06-12, 22:07
  #12
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cumbersnatch
Men vad hade varit alternativet då? Ett fullskaligt inbördeskrig med hundratusen döda istället för dagens (till större delen) lågintensiva inbördeskrig med knappt sextusen döda?

6000 döda?

Räkna igen och fortsätt räkna då det dör massor av människor varje dag i Libyen och kommer att så göra för en lång tid som en följd av västs aggressionskrig som slog sönder staten och nationen. Räkna också alla som dör till följd av brister på medicin, sjukvård, mat och annat. Ta alla som dör i terroristdåd som en följd av detta, inte bara i Manchester.

Alternativet är att låta folken i länderna själva avgöra sitt öde. Väldigt ofta då USA kliver in slutar det med folkmord. Att Sverige gav aktivt stöd till USAs och NATOs aggression mot Libyen är detsamma som krigsbrott då aggressionskrig per definition är krigsbrott. De som i Sverige var ansvariga för beslutet skulle skickas till Haag.

Man kan ställa sig frågan med vilken av Gud sänd rätt västländet kan intervenera i suveräna nationer? Svaret är med samma rätt som kolonialstaterna för generationer sedan gjorde det: dvs. med nån slags fullständigt ihålig propaganda om civilisationens spridning, idag inte uttryckt i kristna termer, utan i termer av ”mänskliga rättigheter”. Samma resultat nu som då: miljoner och åter miljoner döda i civilisationens namn.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback