Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2005-10-06, 23:47
Moderator
tobess avatar
Det borde ju finnas en hel del studenter här, och en hel del som varit på sittningar under er studietid. Hur går en sittning till där ni studerar/studerade?

Såhär går en sittning till vid mitt universitet (Finland)

Nån gång mellan 19-21 börjar oftast sitzen (som det kallas här) , deltagarna anländer och betalar avgiften (kostar oftast mellan 6-10 euro)

I avgiften ingår 4 snapsar och maten som serveras. Vill man ha fler snapsar (och det vill man ju ) kostar de 1,50e styck extra.

När alla kommit slår sig alla ner vid borden, man sitter pojke-flicka-pojke-flicka om det bara går. Förrätten serveras och sångledaren ringer i klockan, tystnaden infaller och man börjar med "Helan går".

Sedan följer en rad med snapsvisor som vi har tillgängliga i vår sångbok, den klassiska ordningen följer (Helan, halvan, tersen, kvinten, osv..). Emellanåt drar man någon sångvisa som någon bett om. Alltid före en sång ringer sångledaren i klockan och får tyst på folket så att alla sjunger med samtidigt.

Öl och cider serveras också men det får man köpa till, i övrigt är det Koskenkorva brännvin direkt ur frysen som gäller

Längden på sitsen varierar men man hinner gå genom förrätt, varmrätt och efterätt. Sedan kaffe med punsch.

Efter några snapsvisor byts snapsen ut mot punsch och man sjunger istället punschvisor.

Liten ordbok.

Snaps! - Någon kommer och fyller på snapsglaset
Punsch! - Samma som ovan, men punsch.
Öl!/Cider! - Någon bär in en öl eller ciderflaska.
Tempo! - Sångledaren ska höja tempot och dra en ny visa.
Bordsskål! - Man skålar vid bordet man sitter.
Straffsnaps! - Någon har tabbat sig och måste dricka en "straffsnaps"

Hur går en sittning till vid er skola?
Citera
2005-10-07, 00:54
Medlem
Snösparvs avatar
Går själv på Örebro Universitet och jag tycker inte våran sittningskultur skiljer sig nämnvärt från din sammanfattning. Men sittningarnas sångernas sång måste ju vara lambo. Den måste ju förekomma på varje sittning i hela världen?

Annars är det väll rätt tröttsamt med alla dessa profeter man hamnar bredvid vars enda uppgift verkar vara att frälsa världen med gamla lumparminnen.
Citera
2005-10-07, 00:59
Moderator
tobess avatar
Där ser man.

När jag sitsade i Linköping fick vi bara 2 öl till sitsen (Vin och öl vid huvudsittningen) och ett väldigt litet punschglas.

Brännvinstanden suktade efter den ädla drycken, men där kammade man noll..
Citera
2005-10-07, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Där ser man.

När jag sitsade i Linköping fick vi bara 2 öl till sitsen (Vin och öl vid huvudsittningen) och ett väldigt litet punschglas.

Brännvinstanden suktade efter den ädla drycken, men där kammade man noll..
Jupp, det är så det går till här. Fråga mig inte varför, men så är det. Kanske skulle det bli för dyrt om det skulle delas ut sprit åt höger och vänster?
Alkoholpriset är väl lite högre här än i tusen sjöars land...

i övrigt så är det en del små modifikationer, jämfört med det du beskriver, men det är knappt nämnvärt.. Exempelvis brukar våra sittningar vara dyrare (får ni verkligen sprit och mat för 6-10 €?) och betalda innan det är dags.
Någon klocka att ringa i har jag inte sett till heller.
Citera
2005-10-07, 01:15
Moderator
tobess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyslektiker
Jupp, det är så det går till här. Fråga mig inte varför, men så är det. Kanske skulle det bli för dyrt om det skulle delas ut sprit åt höger och vänster?
Alkoholpriset är väl lite högre här än i tusen sjöars land...

Det är ju inte tal om att "dela ut", 4 snapsar får man ju i sitspriset, men i övrigt så är det ju 1.5€ per snaps som gäller. Och det går man knappast i back på..

Citat:
i övrigt så är det en del små modifikationer, jämfört med det du beskriver, men det är knappt nämnvärt.. Exempelvis brukar våra sittningar vara dyrare (får ni verkligen sprit och mat för 6-10 €?) och betalda innan det är dags.
Någon klocka att ringa i har jag inte sett till heller.

Japp, standardpriset är väl ~8€ , men kan vara aningen dyrare om det serveras lite "finare" mat.

Klockan är för övrigt mycket bra verktyg. När jag var på sittning i Linköping sjöng man ju olika snapsvisor vid olika bord, och alla sjöng i mun på varandra. Bättre med lite ordning och reda.

Däremot kan man ju fråga sig varför man sjunger snapsvisor när man inte dricker snaps..
Citera
2005-10-07, 14:33
Medlem
Vid LTH är det rätt likt

Vid den kårsektion vid Lunds Tekniska Högskola jag är vid och jobbar i sexmästeriet vid är tilvägagångsättet rätt så likt. Förrätt, huvudrätt och efterrätt för det mesta. Vin till detta ingår i priset, som oftast är lite högre, mellan 100-300 kr, beroende på gasquens beskaffenhet. Går att få öl istället om man hellre vill det. Snapsar(akvavit) till maten och punsch till kaffet säljes vid borden, vill man ha nåt annat får man pallra sig bort till baren. Snapsar och punsch kostar 20 kr. Även här leds sången av sångförmän, dock vi brukar börja med Så lunka vi så småningom och avsluta med O gamla klang och jubeltid och massa visor imellan.

Efter tentaperioderna har vi även en enklare FETSM(före-efter-tenta-slaque-mat) innan ET-slasquen där man får enklare mat med huvudrätt och efterrätt för runt 50-lappen, fast då ingår ingen alkohol utan den får man köpa i baren.
Citera
2005-10-07, 16:12
Medlem
Är det bara i Linköping vi har den dåliga ovanan att inleda sittningarna med att sjunga kungssången?
Citera
2005-10-07, 17:18
Bannlyst
Kungssången sen man gjorde lumpen har man ju lärt sig att inte gilla den jävla låten alltså.

Jag plugger även jag i Lund men inte vid LTH utan läser Statsvetenskap. Har inte varit på överdrivet många sittningar men en 4-5 stycken har jag nog hunnit med. Det hela beror på om det är en stor officiell sittning/bal för någon nation eller institution osv. eller om det som det var sist bara var 20 pers på min fristående kurs som jag läser nu som samlades en onsdagskväll för att lära känna de andra på kursen lite bättre. Priset är väl typ 100kr för själva sittningen med mat och sen 100kr för spritpaketet innehållandes 1 fördrink 1 öl 1 halv flaska vin 1 punsch och 1 snaps. Under själva sittningen så sjungs de låtar som valts ut för kvällen i ära. Ingen speciell ordning men de vanligaste är väl de som följer här:
Vikingen
Spritbolaget
O gamla klang och jubeltid
Kalmarevisan
En sockerdrickare
Helan går
Feta Fransyskor
Härjarvisan
Jag har aldrig varit på snusen
och så den kanske allra vanligaste
Punschen kommer.

Denna lista måste modifieras efter tillställningens rang och dignitet och skiljer sig ofta stort då sittningens organisatör kan härstamma från 13 olika nationer i Lund var och en med en egen sångbok etc...

Jag kan faan inte sjunga men det är jävligt kul med sittningar och dyl.
Citera
2005-10-08, 02:28
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Instämmer med merparten av ovanstående talare. Reglerna liknar varandra i stort.

Det finns två huvudtyper av sittningar där jag pluggar, finsittningar och fulsittningar. Dessa har oändligt många underkategorier.

Vid en finsittning ska det vara fint (no shit!...): Finklädsel, måttligt alkoholintag (iaf under middagen), artigt uppförande, ska kännas lite lyxigt...

Vid fulsittning har man sin overall eller annan festklädsel: Vräka i sig mat och sprit, få stående ovationer när man kan rapa högt och ljudligt, torka av sig på bordsduken, ha matkrig (ja faktiskt!), däcka under bordet...
Citera
2005-10-08, 02:31
Moderator
tobess avatar
Fin och fulsittningar finns i princip inte här. Vi har "vanliga" sitsar, dvs att man kommer i sina vanliga kläder (eller kläder som är sitsen tema, t.ex på en "wilda western sits" tar man kanske på sig en cowboy hatt eller något annat passande) , och så har vi overallsitsar (eller "halarsits" som det heter här)

Sedan finns det finare tillställningar också, men där går det inte alls till på samma sätt. Då är det frack/kostym som gäller, och ofta är det i samband med något årsjubileum eller dylik tillställning.
Citera
2005-10-08, 11:58
Medlem
Portos Visa

Pluggar på KTH, här dricks det bäsk till maten... Dessutom så inleds det hela givetvis med Portos Visa, trodde det var så överallt.... hm där ser man..
Citera
2005-10-08, 14:46
Medlem
jag pluggar på ekonomihögskolan i lund, på våra sittningar är det ist alltid kostym som gäller. o man sjönger inte i hals på varandra o väntas uppföra sig som på en vanlig middag, alltså inte torka av sig på duken?!

folk här kan verkligen dricka oxå, de blir relativt onyktra o om möjligt ännu drygare.

jag gillar inte ekonomer generellt då de är väldigt stroppiga o har ingen koll på övriga världen.. + deras stora nöjje att röjja till skitmusik, läs top 40 o eurodisco.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in