• 1
  • 2
2015-04-16, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chepo
Frågan är vad de 10-20% som försörjer sig genom den svarta ekonomin nu ska göra för att försörja sig. Kommer behöva hitta nya sätt att försörja sig. Sätt som kan gå ut över er välordnade mer än vad de gör idag.

Skicka tillbaka kamelknullarna till deras sandländer - vi blir av med 95% av alla kriminella, och de få ärliga svartskallar som försvinner öppnar upp för arbete till de nu f. d. kriminella svenskarna. Win-win!
Citera
2015-04-16, 18:57
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Fan vad bra, kontantsamhället borde aldrig upphöra att existera.

Vilket det heller inte kommer att göra. Sek som kontant valuta kan genom dåraktiga beslut försvinna det betvivlar jag inte.

Det som då händer är att den kontanta ekonomin byter valuta, mest troligt till € men andra möjliga alternativ är £ alternativt $ och skiter det sig rejält så finns alltid fysiskt guld.

Det enda som är garanterat om man blickar historiskt är människors övertro och dumhet.
Citera
2015-04-16, 19:02
Medlem
syscrashs avatar
Aldrig, det vore rasistiskt mot tiggarna.
Citera
2015-04-17, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Vilket det heller inte kommer att göra. Sek som kontant valuta kan genom dåraktiga beslut försvinna det betvivlar jag inte.

Det som då händer är att den kontanta ekonomin byter valuta, mest troligt till € men andra möjliga alternativ är £ alternativt $ och skiter det sig rejält så finns alltid fysiskt guld.

Det enda som är garanterat om man blickar historiskt är människors övertro och dumhet.

Jag tror inte att detta kommer till att ske, vi får våra nya sedlar om något år och det är ett tecken nog att vi inte funderar politiskt på en annan valuta.
Citera
2015-04-18, 13:27
Medlem
gniff754s avatar
Det finns fortfarande sektorer där alternativen till kontanter är få. Om mina barn skall på utflykt med klassen och de vill få med lite pengar till att köpa glass blir det krångligt utan kontanter.

De flesta lösningar bygger på myndiga användare som har kort, Swish eller andra lösningar. Inte helt lätt att fixa till barn, och lite för komplicerade. Det behövs någon form av enkel digital plånbok där det både är lätt att se vad man har i den och lätt att föra över pengar till vem som helst. Bör även vara anonym så att man kan ha flera och enkelt ge bmen till sina barn.
Citera
2015-04-18, 14:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av captengrogg
Skulle gissa inom 20 år kommer det nästintill vara utdött. Tror det har kommit en lösning för de sista platserna för kontanter som används i dagsläget. Tar nästintill aldrig ut pengar minst 90% betalas med kort

Vad är det för lösning du tror att man kommer hitta i den kriminella underjorden? Ska knarklangarna gå runt med kortläsare?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in