• 1
  • 2
2015-04-16, 00:02
Medlem
Hej, På nått sätt har mitt facebook konto blivit kapat (blåst datorn på alla möjliga sätt) ingen keylogger. Problemet är inte att kontot var borta i 5 minuter.

Problemet:

Under dom här 5 minuterna skrev personen till X antal personer och bad dom att ge koden när dom loggade in på sin bank.

Korkat nog gick 1 person på det här och blev blåst på 18000kr

9000kr till 2 olika konton.

Båda går till Worldpay

konton:
41092201834
41092195429

Går det att ta reda på vem som äger de här kontona så man kan ringa imorgon när dom öppnar så dem inte skickas vidare.

Worlpay finns i flera länder men har ingen aning om det är den svenska, i sådana fall har jag hittat vem man ska kontakta?

Snälla flashback känner mig otroligt korkad även fast jag inte gjort nå fel (mer än att bli kapad)

Hur ska jag göra?
Citera
2015-04-16, 00:19
Medlem
Jag tycker att du ska anmäla till polisen snarast.
Citera
2015-04-16, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alemal8
Jag tycker att du ska anmäla till polisen snarast.

Det är gjort, men antar att dom inte kan göra något åt det som vanligt då det här händer folk dagligen och pengarna försvinner upp i rymden, men kan man få tag i vem som äger dom där 2 kontona kan man forska vidare? ingen som kan hjälpa mig?
Citera
2015-04-16, 00:25
Medlem
bradgardsindianens avatar
Kontakta din vanliga bank som kanske har möjlighet stt lägga in spärrar och ev har bättre möjlighet att spåra kontona samt göra en mer informativ anmälan.

Googla och testa att kontakta dem (worldpay), har aldrig hört talas om dem och ägnar någon sig åt internetbedrägerier så kanske falsk hemsida också är skapad. Kontakta polis också.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2015-04-16 kl. 00:27.
Citera
2015-04-16, 00:28
Medlem
"Worlpay finns i flera länder men har ingen aning om det är den svenska,"

Korrekt,

"Googla och testa att kontakta dem (worldpay) har aldrig hört talas om dem och ägnar någon sig åt internetbedrägerier så kanske falsk hemsida också är skapad. Kontakta polis också."

Med tanke på att dem finns i flera länder så har dom förmodligen folk som sköter fraud-delen åt dom. Så seriöst företag skulle jag tro,

//BitchImTheShit
Senast redigerad av BitchImTheShit 2015-04-16 kl. 00:31.
Citera
2015-04-16, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Kontakta din vanliga bank som kanske har möjlighet stt lägga in spärrar och ev har bättre möjlighet att spåra kontona samt göra en mer informativ anmälan.

Googla och testa att kontakta dem (worldpay) har aldrig hört talas om dem och ägnar någon sig åt internetbedrägerier så kanske falsk hemsida också är skapad. Kontakta polis också.

Polis kontaktad, Banken kan inte göra nått och worldpay är nån typ av USA Swish aktig grej och kommer inte fram till deras livechat och numrena kostar helvete.

Har läst att banken fixar tillbaka pengarna vid konstiga öveföringar, men dom sa att dom inte kunde göra ett skit. Hur går jag vidare?

Det skrevs på otroligt perfekt svenska på facebook till allihopa och är 99% säker på att det är en svensk som gjort detta. Går det att få tag i honom? då han varit inne på min facebook ?
Senast redigerad av Gahne 2015-04-16 kl. 00:46.
Citera
2015-04-16, 00:30
Medlem
Du kan inte se i din email om någon som loggat in på ditt konto? Jag har sån säkerhetsverifiering så får ett sms varje gång jag ska in (inte på min personliga burk men övrigt)

//BitchImTheShit
Citera
2015-04-16, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BitchImTheShit
Du kan inte se i din email om någon som loggat in på ditt konto? Jag har sån säkerhetsverifiering så får ett sms varje gång jag ska in (inte på min personliga burk men övrigt)

//BitchImTheShit

Nej tyvärr inte min vän.

Jag har egentligen inte gjort något fel, men har så ont i magen. Tjejen i fråga är ensamstående med 2 barn och kontot är länsat. Hela sommaren är förstörd för deras räkning..

Fler tips ?
Citera
2015-04-16, 00:34
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gahne
Polis kontaktad, Banken kan inte göra nått och worldpay är nån typ av USA Swish aktig grej och kommer inte fram till deras livechat och numrena kostar helvete.

Har läst att banken fixar tillbaka pengarna vid konstiga översättningar, men dom sa att dom inte kunde göra ett skit. Hur går jag vidare?

Det skrevs på otroligt perfekt svenska på facebook till allihopa och är 99% säker på att det är en svensk som gjort detta. Går det att få tag i honom? då han varit inne på min facebook ?

Är det något slags betalnummer...läste nyligen varning om att vara observant vid Swish betalningar där bitcoin skulle användas som valuta...?
Citera
2015-04-16, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Är det något slags betalnummer...läste nyligen varning om att vara observant vid Swish betalningar där bitcoin skulle användas som valuta...?

Dom kom in på hennes bank och förde över pengarna till dom 2 kontona, mer än så har jag inte luskat ut än. Det har inget med swish att göra, jag förklarade bara på ett ungefär vad Worldpay var som pengarna skickats till då det står Worldpay på överföringen sen dom 2 kontona.

Paypal - swish aktigt är väl mer rätt kanske.

Har inget med Swish att göra.
Citera
2015-04-16, 00:39
Medlem
Förstår det, jag följer med spänning på vad som komma skall så glöm ej uppdatera..

Lägger till om jag har något i tankarna!

//BitchImTheShit
Citera
2015-04-16, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BitchImTheShit
Förstår det, jag följer med spänning på vad som komma skall så glöm ej uppdatera..

Lägger till om jag har något i tankarna!

//BitchImTheShit

Har inte mer att tillägga om jag inte får hjälp av någon av er med något bra tips. Vi får hoppas på att det är nån som har en smart idé!

Självklart ska jag uppdatera till slutet om vi kommer någon vart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in