Citat:
Ursprungligen postat av
lithionit
Hur mår du psykiskt när du är bakfull? En riktig snefylla kan iaf för min del ge sån ångest att jag har svårt att sova i dagar :P
Alkoholen gör det lättare att somna, men när det går ur kroppen leder det ofta till tidigt uppvaknande, en vanlig komponent av bakfyllan är adrenalin och glutamatpåslag vilket kan ge en obehaglig stimulerande effekt.
Jag mår inte särskild bra eftersom jag oftast får en jävla ångest och orolighetskänsla. Ungefär samma orolighetskänsla som en vanlig människa skulle få efter en 2 veckors fylla. Jag är extra känslig för ångest osv. Så visst detta gör det betydligt svårare att somna, självklart.
Men saken är den att om jag lyckas somna så vaknar jag efter max 5 minuter dränkt i svett och kan absolut inte somna om. Så det finns fler bakomliggande faktorer som stör min sömn än bara ångesten och reningsprocessen pga alkoholen i kroppen.
Min egen teori är att hjärnan ställer in sig på att ett dygn är längre än 24 timmar. Så det blir en sorts "non 24 hour sleep wake syndrome"
Och vissa gånger så får jag inte ångest eller något dagen efter men ändå så kan jag aldrig somna så det är inte bara ångesten som är problemet då som sagt.
Läste på internet förut om en kvinna med non 24 hour sleep wake syndrome och hon sov enbart 5 minuter per natt. Precis som mig efter att ha druckit alkohol.