Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2015-04-15, 13:42
Medlem
Sankt-Nikolauss avatar
Om jag tex dricker mig påverkad en fredagkväll och går och lägger mig så brukar jag sova ganska dåligt eftersom alkoholen som sagt stör sömncentret i hjärnan och detta kan nog fler än jag känna igen sig i.

MEN om jag däremot dricker två dagar i rad så får jag extrema sömnproblem. Jag kan inte sova en ända jävla sekund på 4 hela dagar. Det tar ALLTID 4 dagar innan jag äntligen somnar. Under dessa fyra dagar så är jag alltid så extremt jävla trött hela tiden men ändå så somnar jag fan aldrig.

Och om jag väljer att dricka igen då jag inte kan sova så lyckas jag äntligen somna men sover dock endast i en timme. Så vafan blir det för fel i min hjärna?? Vissa tror på att alkoholen på något sätt rubbar min melatoninproduktion i hjärnan.

Men vad tror ni? Har ni någonsin stött på fler med samma problem som jag?

Citera
2015-04-15, 14:33
Medlem
herrcarlssons avatar
Jag lyckas alltid somna men kort och djävulsk dålig sömn. Om alkoholen stör sömncentrat i hjärnan har jag aldrig hört talas om. Jag tar själv sömnpiller som påverkar GABA-receptorn i hjärnan vilket är den delen alkoholen också påverkar.

Anledningen till att man får dålig sömn är väl ungefär samma som varför man sover dåligt efter två pizzor en minut innan man somnar, kroppen jobbar för fullt för att bryta ner det du har i kroppen. Många kommer hem en fredag och "Chillar" med en pava vin. Visst du lugnar och dämpar hjärnan, men kroppen går på högvarv för att bryta ner giftet.

Det är ju bara av ren historik alkohol är socialt accepterat det är ju det värsta giftet som finns. Hade aldrig klassats som lagligt idag ifall någon mupp hade råkat jäsa sina äpplen.

Edit: Varför du får sömnsvårigheter så länge låter lite underligt. Kroppen kanske fortfarande är i försvarsställning.
Citera
2015-04-15, 14:50
Avstängd
Om man inte har hört att alkohol stör sömnen så undrar jag vilken sten man legat under (syftar på inlägget ovan). Det är välkänt att alkohol är en riktig sömnförstörare:

Citat:
Alkohol, nikotin och koffein kan störa sömnen

Att dricka alkohol för att kunna somna är ingen bra metod. Sömnen blir ytligare under alkoholpåverkan, tvärtemot vad man vanligen tror. Man somnar visserligen lättare men senare under natten blir sömnen oroligare än den annars skulle ha varit. Dessutom förkortar alkohol sömnen och man vaknar upp tidigare än vanligt. Alkohol kan genom sin avslappnande effekt dessutom bidra till att man snarkar mer.

http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Somnsvarigheter/

Citat:
Det som dock händer under nattens gång är att kroppen bryter ner och gör sig av med alkoholen. Detta skapar i sin tur ett tillfälligt abstinensbesvär. Kroppen reagerar nämligen på att den tas ifrån något som den har kommit att gilla.
Detta abstinensbesvär gör i sin tur att sömnen påverkas negativt. Du har kanske märkt att du är sömnigare dagen efter en rejäl fest, även om du har sovit ganska många timmar? Det beror alltså bland annat på att sömnen varit sämre än vanligt.

http://utvilad.se/somn-och-alkohol/

Det finns ett dussintal sidor ytterligare i att fördjupa sig i ämnet. God kost och motion är det bästa för en god sömn. En rask promenad ett par timmar innan läggdags eller ännu bättre, på morgonen och du kommer känna dig naturligt avslappnad. Eller varför inte cykla till och från jobbet om det inte är alltför långt?
Senast redigerad av BWisser 2015-04-15 kl. 15:36.
Citera
2015-04-15, 14:55
Medlem
Om man bara dricker lite grann så kan jag med ha svårt att somna under några nätter.

Men om du gör som så att du tar och super till rejält precis innan du ska lägga dig
så ska du se att du somnar gott och sover ett bra tag
Citera
2015-04-15, 15:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av fyllegris99
Om man bara dricker lite grann så kan jag med ha svårt att somna under några nätter.

Men om du gör som så att du tar och super till rejält precis innan du ska lägga dig
så ska du se att du somnar gott och sover ett bra tag

Smart råd, sup mer så sover du bättre. Bara för att du är alkis så behöver du inte dra ner andra människor i din dynga.

Var det något i ovanstående länkar som du inte förstod? Säg gärna till så kan jag rita en teckning i paint och skicka till dig.
Citera
2015-04-15, 18:23
Medlem
lithionits avatar
Hur mår du psykiskt när du är bakfull? En riktig snefylla kan iaf för min del ge sån ångest att jag har svårt att sova i dagar :P

Alkoholen gör det lättare att somna, men när det går ur kroppen leder det ofta till tidigt uppvaknande, en vanlig komponent av bakfyllan är adrenalin och glutamatpåslag vilket kan ge en obehaglig stimulerande effekt.
Citera
2015-04-16, 06:31
Medlem
Sankt-Nikolauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
Hur mår du psykiskt när du är bakfull? En riktig snefylla kan iaf för min del ge sån ångest att jag har svårt att sova i dagar :P

Alkoholen gör det lättare att somna, men när det går ur kroppen leder det ofta till tidigt uppvaknande, en vanlig komponent av bakfyllan är adrenalin och glutamatpåslag vilket kan ge en obehaglig stimulerande effekt.

Jag mår inte särskild bra eftersom jag oftast får en jävla ångest och orolighetskänsla. Ungefär samma orolighetskänsla som en vanlig människa skulle få efter en 2 veckors fylla. Jag är extra känslig för ångest osv. Så visst detta gör det betydligt svårare att somna, självklart.
Men saken är den att om jag lyckas somna så vaknar jag efter max 5 minuter dränkt i svett och kan absolut inte somna om. Så det finns fler bakomliggande faktorer som stör min sömn än bara ångesten och reningsprocessen pga alkoholen i kroppen.
Min egen teori är att hjärnan ställer in sig på att ett dygn är längre än 24 timmar. Så det blir en sorts "non 24 hour sleep wake syndrome"

Och vissa gånger så får jag inte ångest eller något dagen efter men ändå så kan jag aldrig somna så det är inte bara ångesten som är problemet då som sagt.

Läste på internet förut om en kvinna med non 24 hour sleep wake syndrome och hon sov enbart 5 minuter per natt. Precis som mig efter att ha druckit alkohol.
Citera
2015-04-16, 14:43
Medlem
zebrabodys avatar
Oj det var verkligen extremt med så många dagar ....
Jag sover också dåligt om jag dricker. Visserligen har jag alltid en jävla sömnproblem.
Men har jag druckit, om så bara kanske 2glas vi sover jag med all säkerhet pissigt. Vaknar, sover kort sov. Då även trots sömntabletter, och kan vara rätt stor mängd av det med.

Så något är det väll som stör kropp och hjärnan?
Citera
2015-04-16, 17:46
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sankt-Nikolaus
Jag mår inte särskild bra eftersom jag oftast får en jävla ångest och orolighetskänsla. Ungefär samma orolighetskänsla som en vanlig människa skulle få efter en 2 veckors fylla. Jag är extra känslig för ångest osv. Så visst detta gör det betydligt svårare att somna, självklart.
Men saken är den att om jag lyckas somna så vaknar jag efter max 5 minuter dränkt i svett och kan absolut inte somna om. Så det finns fler bakomliggande faktorer som stör min sömn än bara ångesten och reningsprocessen pga alkoholen i kroppen.
Min egen teori är att hjärnan ställer in sig på att ett dygn är längre än 24 timmar. Så det blir en sorts "non 24 hour sleep wake syndrome"

Och vissa gånger så får jag inte ångest eller något dagen efter men ändå så kan jag aldrig somna så det är inte bara ångesten som är problemet då som sagt.

Läste på internet förut om en kvinna med non 24 hour sleep wake syndrome och hon sov enbart 5 minuter per natt. Precis som mig efter att ha druckit alkohol.

Jag skulle säga att dina symtom är helt i linje med vad vi vet att alkoholen ställer till med i kropp och hjärna. Vissa är mer känsliga än andra. Mitt tips: sluta drick alkohol och aktivera dig fysiskt och/eller mentalt istället. Som jag skrev tidigare: motionera, cykla, promenera eller jogga. Börja på en studiekurs i ett ämne som du gillar....etc.

Kan också hjälpa att gå i KBT-terapi för ångesten. Du vet väl att Stockholms läns landsting har gratis online-KBT via vårdguiden?

Alkohol är en farlig drog som kan fucka upp en hel del, många som inte verkar förstå det. Hade den "uppfunnits" idag så hade den med all säkerhet blivit olaglig på sekunden.
Citera
2015-04-17, 14:00
Medlem
Sankt-Nikolauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Jag skulle säga att dina symtom är helt i linje med vad vi vet att alkoholen ställer till med i kropp och hjärna. Vissa är mer känsliga än andra. Mitt tips: sluta drick alkohol och aktivera dig fysiskt och/eller mentalt istället. Som jag skrev tidigare: motionera, cykla, promenera eller jogga. Börja på en studiekurs i ett ämne som du gillar....etc.

Kan också hjälpa att gå i KBT-terapi för ångesten. Du vet väl att Stockholms läns landsting har gratis online-KBT via vårdguiden?

Alkohol är en farlig drog som kan fucka upp en hel del, många som inte verkar förstå det. Hade den "uppfunnits" idag så hade den med all säkerhet blivit olaglig på sekunden.

Jag har faktiskt funderat på att skaffa en cykel nu framåt sommaren så jag får lite träning. KBT-terapi har jag också funderat på men vet inte om det skulle funka på en sån som mig. Dessutom så är jag ganska initiativlös. Men tack för tipsen!

Haha, kan tänka mig deras reaktion när de sitter i en stor lokal och låter några dricka den nyuppfunna alkoholen och får då se hur de blir när de dricker. Börjar slåss och spy och ringa upp sina X och gråta.
Citera
2015-04-19, 19:48
Medlem
Sankt-Nikolauss avatar
Seriöst finns det ingen som vet vad det beror på så jag kan motverka detta och utesluta hjärnskador/sjukdomar.

Kom igen nu alla högintelligenta Mensa-diplomtagande flashbackare!
Citera
2015-04-19, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sankt-Nikolaus
Seriöst finns det ingen som vet vad det beror på så jag kan motverka detta och utesluta hjärnskador/sjukdomar.

Seriöst: alkohol fråntar kroppen magnesium (bland sammanlagt 16 vitaminer och mineralämnen) och därför kan man få både ångest och sömnsvårigheter - innan kroppen får i sig magnesium igen. Så enkelt är det. Läs i tråden om magnesium (det finns två stycken här och både kan rekommenderas).
http://www.collective-evolution.com/2015/03/25/why-were-all-deficient-in-magnesium-the-many-signs-what-to-do/
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in